Varför inte förstagsprofil?

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Varför inte förstagsprofil?

Inlägg av Gripen »

Någonting jag gått och grubblat på länge är varför förstagsprofiler inte är tillåtna enligt klassregeln.
Nu försöker jag därför få svar.
Mig veterligt så påverkar ju inte själva profilen luftflödet eller segelformen och därför inte farten heller.
Det är ju rullbeslagen som profilerna oftast sitter ihop med som minskar segelytan och därmed påverkar farten marginellt.
Borde inte alla rullsystem med rullen över däck då förbjudas?

Är det helt enkelt bara så att ingen "otidsenlig utrustning" ska få komma i närheten av en IF båt?

Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Varför inte förstagsprofil?

Inlägg av Patrik Erlandson »

Utan synpunkt på hur klassregeln skall eller inte skall vara anser jag att en förstagsprofil varken är praktisk, effektiv eller tidsenlig. Trenden inom kappsegling är definitivt inte att välja en profil. Till och med under senaste Volvo Ocean Race valde de flesta bort profilen till förmån för någon form av hakar runt förstaget.
För större båtar kan det dock finnas en hanteringsmässig fördel med en profil, då det går fortare att hissa och ta ner ett segel när man slipper pistolhakarna. Men det förutsätter alltid att man har en besättning stor nog att ha två eller helst fler man på fördäck för att hantera seglet.
Så fort båten blir mindre är alltid pistolhakar snabbare och enklare att hantera.
Ur en prestandavinkel är det inte heller självklart. Jo, nog finns det teorier om hur profilen skall minska luftmotståndet, men inte ens vid simulationer med båt, segel och rigg går det att urskilja en förändring i seglens dragkraft eller båtens motstånd. Kan man inte se det vid en simulation går det definitivt inte att se i verkligheten. Enda påverkan är i så fall på det mentala planet.
Negativ påverkan är dock tydlig vid simulationer i form av försämrad stabilitet på grund av profilens tyngd med dess höga tyngdpunkt. Detta är förstås linjärt med tyngden. En racingprofil med en vikt på ett eller två kg ökar det krängande momentet med kanske 40 till 80 Nm, medan en rullprofil med klumpiga svirvlar och överdimensionerade shacklar i toppen kanske tiodubblar detta. Det blir då i storleksordningen av att ha en extra besättningsman på lärelingen hela kryssen. Hur kul verkar det? (Med samma resonemang, hur mycket påverkar då t ex en topplanterna på masttoppen även om den är lätt?)

Min högst personliga åsikt vid "njutningssegling" med min IF är att genuan ändå är så liten att man enkelt hissar och tar ner den tack vare pistolhakarna. Seglen håller sig fräschare i en segelsäck under däck när jag inte seglar och manövreringen av båten blir enklare utan vindfånget från en lång "korv" på förstaget.
Andra IF-seglare prioriterar annorlunda.

Härliga IF-seglingsdagar under oktober,
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Skriv svar