Semester-rekreation, tips på utrustning.

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Hur är din båt utrustad för att njuta mest möjligt av seglingen.
Nu tänker jag inte på regatta, men ren semester-segling.

Jag tar gärna imot tips till alt från rigg, segel, exteriör, sittbrunn, och vad du har inne i båten.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Som de flesta vet, är regattabåten den båt som är behagligast att segla.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Har full förståelse för det. Jag tänkte lite på andra bekvämligheter åxå, som kanske en regattaseglare hälst tar ut ur båten.

Hur har folk det med te.x toalettløsning ombord?

Jag har en WC med "rett ut" lösning ombord, den måste bytas, och jag funderar på en portaporti-lösning. Jag har med barn ibland, och vill då ha toalett.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Det absolut viktigaste menar jag är ett sittbrunnstält med tvärgående lattor i taket, och som rullas ut ovanpå storbommen och spänns ner till sittbrunnens yttersidor. (s.k. cockpit-tält). Ovärderligt i hamn om vädret är dåligt. Gör innerytrymmena nästan dubbelt så stora.

Och en sprayhood är skönt att fälla upp när vågorna kommer framifrån.

Toalettproblemet brukar lösas av de flesta som har den här lilla storleken på båt med en plasthink med lock. En vattentoa får man ändå inte spola ut inom 12-milsgränsen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Cockpit-tält låter som en god investering. Finnes det enkla sätt att tilvärka ett själv? Det blir kanske lite lågt i tak där under, men ett extra "rum" i hamn är nog trevligt. Jag hadde en sådan lösning på en Stortriss jag hadde i ungdommen.

Sånna kapellbitar på sidorna, vindskydd eller vad det kallas, funkar det bra?
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Fredrik Z »

maja skrev:Det absolut viktigaste menar jag är ett sittbrunnstält med tvärgående lattor i taket, och som rullas ut ovanpå storbommen och spänns ner till sittbrunnens yttersidor. (s.k. cockpit-tält). Ovärderligt i hamn om vädret är dåligt. Gör innerytrymmena nästan dubbelt så stora.

Och en sprayhood är skönt att fälla upp när vågorna kommer framifrån.

Toalettproblemet brukar lösas av de flesta som har den här lilla storleken på båt med en plasthink med lock. En vattentoa får man ändå inte spola ut inom 12-milsgränsen.
Sittbrunnstältet kommer jag skaffa ett till våren, det verkar väldigt bra. Har letat lite efter bilder på ett, men inte hittat, är det någon som skulle kunna lägga ut en bild?

Annars så är jag mkt för värme, dels för att jag är lite frusen på kvällar och för att jag vill kunna få bort fukt. I min båt blir det både elvärme när man ligger på landström och en dieselvärmare när man inte har tillgång till landström. Man behöver inte köra dem så länge, räcker med en stund för att "elda ur" fukten ur båten.

Toalett, den eviga diskussionen. Det är förbjudet att spola rakt ut i sjön, visst, men hur gör alla med hinkar? tar ni med dem iland eller tömmer dem utanför 12-milsgränsen? ;)
jag funderar fortfarande på hur jag ska lösa det på min båt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Jag menar att det är helt tillåtet att tömma en hink i sjön. Samtidigt kan man väl tycka att det inte är särskilt logiskt, men det är en helt annan sak.

Med dessa, något ologiska regler, tror jag att man i första hand vill komma åt de litet större båtarna.

Jag håller mig till endast elvärme. Jag ligger inte ute i naturhamn när det är skitväder. Bättre då att uppsöka något ställe där man kan fördriva tiden på land och gärna även inomhus, t.ex. på en bra restaurang.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Min toalett med "fritt utblås" kan säkert vara ok under segling, men i hamn funker det värre. För min egen del går jag opp i skogen eller nått, det blir värre med ungarna. Därför tänkte jag att portapotti kan vara smart. Men får den plats i toalett-garderoben? Det är en sak att tömma en septik-tank, och att gjöra en "enkel-tömning" kanske? Jag vet inte hur det är här i Norge, men en liten enkel-WC besök på fjorden kan knappast skada naturen.

Ja, bilder på cockpit-tält hadde varit fint! :)

Och gärna erfaringar runt vindskydd.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt gör vi "det stora" på en toalett i land innan vi ger oss av. Under segling använder vi hink till "det lilla", kastar toapappret i avfallspåsen och tömmer hinken i havet.

Förutom bomtält har vi kommit på att det kan vara bra med ett myggnät att spänna för sprayhoodöppningen.

Vi har också upptäckt på att det är bekvämt med en kylbox med kompressor. Det gör att vi kan laga middagsmat med färskvaror utan att behöva handla hela tiden och att både frukost och lunch smakar bättre då mejerivaror är godare kalla.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Går kylboxen på ström? Och hur mycket går det åt?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Det fanns väl gasoldrivna kylskåp förr i tiden, som man hade i t.ex. husvagnar, men det var nog mer än 30 år sedan jag såg en sådan.

I specifikationerna för en kompressorkyl står det väl i allmänhet att det drar cirka 0.6 A i genomsnitt vid 20 graders yttertemperatur. Men du öppnar väl boxen då och då, och då får du räkna med litet mera. Cirka 1 A skulle jag tro är ett vettigt genomsnittligt värde, dvs. 24 Ah per dygn.

Om du ska vara ute i skärgården under längre tider, får du nog installera några solpaneler för att hålla det hela i drift.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Fredrik »

Håller med Maja, en regattautrustad båt är den bästa semesterbåten , då den är lätt-trimmad och därför en fröjd att segla. Personligen har jag som egen "sport" då jag nöjesseglar att segla förbi båtar med högre lystal.. Och det går förvånansvärt ofta. Och kommer en annan "regatta IF " så blir det sparring i samma viktklass. Ibland stöter man på IF-båtar (i alla fall här i Stockholm) som inte utnyttjar IF båtens potential. Dom brukar se förvånade ut när de blir omseglade. IF båten trots sin enkelhet,,svarar bra på grundtrimmet..Angående värmare, så är det ju en smaksak. (finns ju väldigt bra kläder) men värmarens största förtjänst är förstås att det blir utfuktat och torrt. Själv har jag en liten wallas 1300 i garderoben som jag tar ut på SM tex. Men något jag behåller är min Portaporti i alla lägen. Har man någon gång kraschat hinken i sjögång med lite dålig mage så..Jag har gjort en plattform som den står stadigt i mellan kojerna längst fram under i-läggskivan. funkar toppen ! Vi släpade runt på en kompressordriven kylbox på semestesegling tidigare , hade den på en "utdrags-släde" under sittbrunnen. Den har jag däremot tröttnat på och rivit bort. Man får vara lite "sportig" som IF seglare och stå ut med lättbrett smör. Det var någon smart person på forumet som hade tips på hur de hade provianterat i kölsvinet för tre dygn , på det fjärde åt man på krogen och handlade nytt. Det passar mig finfint.
MVH Fredrik SWE1928
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Fredrik skrev: Vi släpade runt på en kompressordriven kylbox på semestersegling tidigare , hade den på en "utdrags-släde" under sittbrunnen. Den har jag däremot tröttnat på och rivit bort.
Ja, kompressorboxar är tunga. Den minsta modellen (volym 11 liter cirka) väger väl cirka 10 kg tom. Så man får väl i så fall ställa en sådan där man kan öppna den lätt utan att behöva flytta eller dra den fram och tillbaka.

Själv har jag klarat mig hyfsat med ett litet lätt termoelektriskt skåp med endast 6 liters volym. Där förvarar jag endast det nödvändigaste, t.ex. fil, kött etc. som är de mest värmekänsliga. Det riktiga smöret blir faktiskt för hårt och förvaras i kölsvinet. Och i hamn med eluttag, och när det börjar bli läge att handla ny filmjölk, kan man ju dessutom kosta på sig att stoppa in en öl för kylning.. ;-) ... Eftersom de aggregaten har ungefär samma kyleffekt oberoende av boxens volym, blir det nog ett måste att hålla storleken nere för att få hyfsad kyla. Eftersom det drar 3 ampere (12 Volt) eller mer, så kör jag det bara i hamn på landström. Det håller faktiskt kylan förvånansvärt bra under en dagstur, så länge man inte öppnar skåpet. Men, så har vi ju sällan några väldigt varma somrar... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av maja »

Fredrik skrev:Men något jag behåller är min Portaporti i alla lägen. Har man någon gång kraschat hinken i sjögång med lite dålig mage så..Jag har gjort en plattform som den står stadigt i mellan kojerna längst fram under i-läggskivan. funkar toppen !
Jag har alltid varit tveksam till kemtoor inne i båten. Luktar de ändå inte litet grann? Och sover man i förpiken, har man ju toa med tank alldeles inpå huvudet.

Ja orolig mage är nog en sak. Men med en sådan skulle jag nog akta mig att lämna hamn över huvud taget. Magbakterier har ju en särdeles epidemisk förmåga.. :shock: ...Att ha en magsjuk besättning är nog värre än en sjösjuk sådan....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har "provluktat" på en portapotti, och de luktar faktiskt ingenting. De gjorde kanske det förr, men idag är de helt luktfria. Men att ha den under sängen i förpiken är som du nämner faktiskt väldigt ohygieniskt. Tarmbakterier kan tydligen komma många meter bort, så bara det å lägga ned toalokket hemma är smart, annars kommer det tarmbakterier på tandborsten. Det är helt sant, jag har inte fobi, men när jag läste om just detta blev det en självklarhet å lägga ner lokket hemma!

En fråga blir: Får det plats en portapotti i toalett-garderoben på en IF?
Skriv svar