Semester-rekreation, tips på utrustning.

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av IF1426 »

Hej
När vi nu är inne på toa-avd. kan jag beskriva hur jag löst den delen. Har fått tag i en mindre tunna med tättslutande lock och spännring, i den har jag gjort en insats med en mindre hink som förses med en biologiskt nedbrytbar plastpåse (Clas Ohlsson art.nr34-7034) som viks över kanten.Tunnan förses med en lös fotplatta(stöd) och sittring och placeras på durken där det är lämpligt.
Den är tänkt att användas om man ligger i en badvik eller naturhamn om nöden skulle tränga på olämpligt, sedan knyter man ihop påsen och sätter på det täta locket. När man sedan är ute på öppet vatten kan man sänka påsen, då med en sten inlagt som ilägges innan man knutet ihop påsen, ett annat sätt är att smyga iland och gräva ned påsen på ett undanskymt ställe. Det är väl inte värre än att gå med en hundskitpåse när man rastar hunden.
Tunnan kan förvaras fastspänd i akterstuven. Man får förse sig med en mindre ihopfällbar spade och några runda stenar i en påse.
IF1426 / L-Å Andersson
Åsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jul 2011 10:45

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Åsa »

Hej!
Jag var tveksam till att ha kvar Portaporti toaletten när vi övertog NOR187 i somras, men efter första natten på svaj, utan möjlighet att gå i land och bland andra betydligt större båtar (med toaletter) i en fin vik i Oslofjorden, ändrade jag mig. Den står "inbyggd" under den lösa skivan i fören, på samma sätt som Fredrik beskriver. Det luktar ingenting! Enkelt att tömma och jag betvivlar att det flyger omkring tarmbakterier, tror mig komma ihåg att magsjukdomar på grund av tarmbakterier sprids vid kontakt. Normal handhygien er det som ska till, på samma sätt som om du varit en tur med liten trädgårdsspade på land (möjligt när du har många öar att välja på) eller på en vanlig toalett. Tips: man kan köpa små flaskor/gele med antibakteriella medel på apotek som man kan använda om man inte når ner til vatten att tvätta händerna i!
Lycka till med båten!
SWE3153, NOR187
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av Syracusia N-22 »

Ingen som har portapotti inne i "toalett-garderoben"?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:
Fredrik skrev: Vi släpade runt på en kompressordriven kylbox på semestersegling tidigare , hade den på en "utdrags-släde" under sittbrunnen. Den har jag däremot tröttnat på och rivit bort.
Ja, kompressorboxar är tunga. Den minsta modellen (volym 11 liter cirka) väger väl cirka 10 kg tom. Så man får väl i så fall ställa en sådan där man kan öppna den lätt utan att behöva flytta eller dra den fram och tillbaka.
Jag har löst problemet genom att placera kylen i garderoben, läs här http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=922
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av SWE2016 »

Jag har en portapotti inne i toalettgarderoben och det fungerar utmärkt.

SWE 2016 Spring
Staffan Troedsson
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av IF 2719 »

Har också toan under förluckan. Funkar bra för barnen att gå på vid behov om de inte orkar hålla sig till man kommer ihamn. Också bra för kvinnliga seglare efterom man kan ställa upp garderobsdörren för att slippa insyn. Köp en flaska handsprit att ha efter ev toabesök. Man kan ju ha portaportin i garderoben också, men den kommer ju då bara ca 30 cm mer akterut då. Om någon använt toan så tömmer jag den vid första bästa gästhamnstoalett och vi har inte upplevt något direkt luktproblem.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
eln
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2012 21:51

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Inlägg av eln »

Är det svårt att själv bygga plats för en porta potti?
Skriv svar