Bruke genaker til turseiling

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Bruke genaker til turseiling

Inlägg av Caspar B »

Jeg fant ikke så mye innlegg om bruk av genaker i forumet så jeg tar sjansen på å starte en ny tråd. Jeg seiler i dag med 100% fokk på rull og er veldig fornøyd med det. Men til slør og rom slør blir det ofte for lite seilareal. Det er som regel bare min kone og jeg som seiler og ganske ofte bare meg. Spinnaker er derfor ikke aktuelt til turseiling. Har noen av dere her på forumet erfaring med bruk av en "tacker" som festes i forstaget?
tacker3.jpg
tacker3.jpg (20.81 KiB) Visad 8478 gånger
Er det noen av dere som bruker andre løsninger? Hvor har dere festet blokken for framliket? Jeg vurderer å feste en blokk fra "Tacker"n til pulpiten og så føre linen tilbake til cockpit for å kunne kontrollere spenning/høyde på forliket. Antar at forstaget vil kunne ta brorparten av belastningen. Er det noen av dere som vet hvilken lengde det burde være på en slik genaker? Samme liklengde som på spinnakeren (virker for kort)?

Edit: Noen presiseringer
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bruke genaker til turseiling

Inlägg av maja »

Gennaker är inte något effektivt segel för tunga båtar som inte kan plana på undanvind. Tunga kölbåtar som IF har därför spinnaker.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Bruke genaker til turseiling

Inlägg av Caspar B »

Takk for svar Maja.
Det kan virke som at du utifra en generell forestilling om gennakere avviser ideen totalt, men jeg kan lene meg på nokså mange beretninger og erfaringer som skulle tilsi at gennaker egner seg ypperlig for turseiling i tyngre båter. Særlig når man har begrenset med mannskap. Men jeg skjønner at jeg kanskje har stilt spørsmålet i feil forum :| .
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bruke genaker til turseiling

Inlägg av Lasse L »

Caspar B skrev:Takk for svar Maja.
Det kan virke som at du utifra en generell forestilling om gennakere avviser ideen totalt, men jeg kan lene meg på nokså mange beretninger og erfaringer som skulle tilsi at gennaker egner seg ypperlig for turseiling i tyngre båter. Særlig når man har begrenset med mannskap. Men jeg skjønner at jeg kanskje har stilt spørsmålet i feil forum :| .
Håller med dej.
Seglat genaker på HR 26 o Sunvind 26 båda "tunga" båtar.
Fördelen är att en man klarar att sätta och segla ensam.
Har spinnaker till min IF. Funderar på att sy om den till något som liknar genaker.
Skriv svar