Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Mh26-73
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2011 09:49

Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av Mh26-73 »

Hej allihopa,
jag ska segla till Hanöbukten snabbt och då kanske blir det besök på Hjortahammar gravfält och kastar ankern i bukten. Finns det någon som har seglat dit eller har ngn tipp för att hitta detailkort av bukten mellan Almö och Tromtö? Kan jag lita på Båtsportkort som är tyvärr inte riktig detaljrik?

hälsningar från Rostock,
Reinhard
Marieholm 26 - 73
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av maja »

Sjösportkorten från Sjöfartsverket är så vitt jag förstår det mest detaljerade alternativet.

För Blekinge skärgård gäller generellt att det är mera steningt på sydsidan av land och öar. Det beror på inlandsisen, som släppte ifrån sig mycket sten när den drog sig tillbaka.

Själv hade jag nog varit mycket försiktig. Bottnen innanför tremeterskurvan brukar inte vara uppmät särskilt noggrant, utan djupinformationen kommer ofta från gamla uppgifter.

Kolla för övrigt på Eniro.se: http://kartor.eniro.se/m/9wRrQ . Det ser grunt och stenigt ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mh26-73
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2011 09:49

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av Mh26-73 »

Hej
ja, jag använder precis det där båtsportkortet.
Tack för informationen och länken - det ser jättebra ut! Enligt båtsportkort består grunden delvis av dy, några stenar och djupet är mellan 1,7 och 2m på buktens norra ända. Om ni inte avråda, ska jag försöker köra/segla dit. Särskilt långsamt, förstås.
Marieholm 26 - 73
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av maja »

Det bästa är väl att få information från lokalbefolkningen. Men i bra väder kan man väl försöka ta sig försiktigt norrut på ett spår mitt i viken. Men vattnet där är sannolikt ganska brunt, så man ser nog inte bottnen särskilt bra.

Om du ska ankra behöver du ett större område (en cirkel med en en radie på 20-30 m) utan stenar. Så det är väl bättre att hålla sig utanför 2 meters djup.

Om du ser någon brygga, kan det vara bättre att förtöja. I så fall, fråga om du får lov.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mh26-73
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2011 09:49

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av Mh26-73 »

Hej Marek och tack för svaret!
ja, då är du rätt med. Ska se hur allt går :-)
Marieholm 26 - 73
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av maja »

Du kan ju även överväga att segla in sydvästerifrån, dvs. in i Djupasund och in i Kålfjärden. Då kanske du kan förtöja till land mot Almö.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Mh26-73
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2011 09:49

Re: Vattendjup mellan Almö och Tromtö

Inlägg av Mh26-73 »

tack, det låter som en bra idé! det är bättre att hitta en säker förtöjningsplats. speciell då du pekar ut Kålfjärden då vattendjup ser bra ut enligt sjökort :-)
Marieholm 26 - 73
Skriv svar