Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av johan swe-1870 »

Denna tråd har klippts ut från http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 1268#p6247, eftersom det visade sig att just den mycket kluriga upphängningsanordningen för lucka och bord blev ett eget tema att diskutera.

Det finns flera stycken unika konstruktionsdetaljer på IF-båten. Det är alla dessa som tillsammans gör båten så bra. I många fall finns de inte heller på någon annan båt.

Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.

Gängorna i bordsbenen, eller de svängda bordsben som finns på min båt, är också en unik och praktisk detalj. Med dessa kan du placera bordet var du vill, till och med ute.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av chefpogo »

Takk for artig gjettelek. :) Her var det mange snedige løsninger jeg som fersking ikke har fått satt meg inn i enda...
Johan SWE-1870 skrev: Anordningarna för att hänga upp bord och rufflucka med är utan tvekan en gissning i min smak. Dessa båda är oerhört praktiska och jag har inte sett dem på någon annan båttyp. De gör att kan förvara lucka och bord ur vägen och slipper ha dem i en koj, stuvfack eller var de nu skulle kunna vara.
Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av johan swe-1870 »

chefpogo skrev: Finnes det en opphengsløsning for ruffluken? Den har ikke jeg sett - har noen et bilde av dette?
På undersidan av cockpittens sittyta, i taket på kojen, sitter det en trälist med en kloss du kan vrida. På ena sidan kan du hänga luckan, på andra sidan kan du hänga bordet. I akterkant finns en trälist som bär upp dem. Jag har ingen bild, men kan se om jag kan ta en när jag ska till båten om nån vecka.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av Janken »

Upphängningarna i stickkojerna är sinnrika!
Vad gör ni av bordsbenen under segling? Finns det nån kurig idé där?
Jag ställer dem i garderoben men det skulle vara kul att höra olika lösningar!
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av FredrikH »

För några år sedan hade jag en kompis på båten, som också råkar ha en IF. Han mönstrade av inför sista dagen, och när vi kom till hemmahamnen och städade ur båten kunde jag inte finna ruffluckan. Jag letade igenom båten flera gånger och till slut ringde jag honom och frågade om han visste vad som hänt med luckan. "Den ligger på den vanliga platsen" sa han, i babords stickkoj. Och jag letade igen i babords stickkoj, drog ut alla segel, lyfte på dynan men hittade ingen rufflucka... Till slut efter att han förklarat mer pedagogiskt hittade jag luckan upphängd på sina fästen...

Pratade med en annan kompis som haft IF-båt sedan den var ny, han hade heller inte lärt sig det tricket. :roll:
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av chefpogo »

Janken skrev:Upphängningarna i stickkojerna är sinnrika!
Vad gör ni av bordsbenen under segling? Finns det nån kurig idé där?
Jag ställer dem i garderoben men det skulle vara kul att höra olika lösningar!
Mine bordbein ligger oppå bordet der det henger i festene sine innunder bak til styrbord. Men mine bordbein er hule rør med gjenger i begge ender - jeg skjønner det kanskje finnes andre løsninger og?
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av maja »

chefpogo skrev:
Mine bordbein ligger oppå bordet der det henger i festene sine innunder bak til styrbord. Men mine bordbein er hule rør med gjenger i begge ender - jeg skjønner det kanskje finnes andre løsninger og?
Får benen plats ovanpå bordet om detta hänger i sina fästen i styrbords stickkoj ? ..

Själv knyter jag ihop benen med en shockcord och stoppar ner dem i utrymmet under styrbordskojen. Shockcorden är till för att benen inte ska rulla omkring i sjögången. De "trekantiga" plåtarna som ska hålla upp den vikbara delen av bordsskivan förvaras i en av skåpen under skarndäck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av chefpogo »

maja skrev:
chefpogo skrev:
Mine bordbein ligger oppå bordet der det henger i festene sine innunder bak til styrbord. Men mine bordbein er hule rør med gjenger i begge ender - jeg skjønner det kanskje finnes andre løsninger og?
[…]

Får benen plats ovanpå bordet om detta hänger i sina fästen i styrbords stickkoj ? ..
Jepp. Men kanskje jeg ikke helt har forstått hva dere mener med stickkoj? Rommet som styrbord brisk går inn under, hvor bordet er festet med noen klosser som kan snus innover eller utover. Grei plass på topp for bordbeina. Kan ordne et bilde til helgen.

frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här ser upphängningsanordningen ut på babordsidan:

Bild

Den består av några trälister och en vridbar kloss.

Här hänger du lätt upp luckan när du inte behöver den:

Bild

Det är en enkel och genialisk lösning där du hänger luckan på babordsidan och bordet på styrbordsidan. Denna lösning är helt enkelt superbra! Jag har aldrig sett det någon annanstans. Ägare till andra båttyper får lägga luckan i en koj eller trassla ner den i ett sittbrunnsfack bland allt som finns där.

Detta är ett utmärkt exempel på en av de många små och enkla, men mycket praktiska och funktionella lösningar, som Tord Sundén gav IF-båten.

Själva benen till bordet förvarar jag i det främre kölsvinet tillsammans med ett hopfällbart stockankare. Det utrymmet går ändå inte att använda till något annat vettigt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Paul C
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 apr 2007 10:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av Paul C »

Bordsbenen på min IF förvaras på baksidan av bordet, dvs undersidan när det hänger under stickkojen. Varje ben sitter i två clips som ser ut lite som årtullar.
Däremot saknar jag upphängningen till luckan på babordsidan. Anledningen är troligtvis att båten har en ventilationsrör längst in på den sidan. Den går mellan sittbrunnen och utrymmet under (kanske pga att bränslan till Wallas värmaren har suttit där?) och säkert är ett hinder för att få in luckan. :(

/Paul
Mata Hari IF #2999
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Upphängning av lucka och bord, en unik konstruktion

Inlägg av maja »

Ja, så kan det vara (eller har varit).

Om du inte har ventilationsslangen kvar, kan du montera tillbaka upphängningsanordningen för ruffluckan. Om du inte har den kvar, ta några mått och några bilder från en annan IF-båt, så borde det var ett "easy fix" att tillverka en ny.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar