Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 okt 2015 06:21

Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av Zevee »

Hej!
Jag har nu under hösten och den kalla sommaren försökt övernatta i IFen och märkt att det blir ganska så rejält svalt under de kallare årstiderna. Särskilt om man seglar själv och övernattar ensam. Dagtid är inget problem men nätterna kan bli rejält svala. Så jag har lite tankar om hur jag kan lösa det hela:

Antingen isolera skrov på något sätt. Borde det räcka med någon slags temporär isolering? Typ täcka sidoskroven med liggunderlag och trasmattor på durk. Det gör trots allt skillnad när det gäller hus, men funkar det i båten också?

Eller göra det på riktigt och köpa en värmare. Nackdelen är ju priset. Men även om det finns behov av el. Finns det några vettiga värmare för IF? Jag har kollat lite på PAL2000 men den känns inte riktigt användbar under segling och det vore ganska skönt om man ändå ska lägga 5000kr på en värmare. Diesel värmare går bort helt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av maja »

Jag menar att det är den omgivande låga vattentemperaturen som bildar den kalla luften i båten. Under vår och framför allt höst är solens tid över horisonten kortare än på sommaren, och det innebär att även lufttemperaturen nära vattenytan kommer att närma sig vattentemperaturen.

För att isolering ska hjälpa måste du ha en värmekälla i båten. Utan någon annan värmekälla blir det du själv. En människa genererar ungefär 150 W stillasittande och ungefär 100 W sovande. Det gäller att spara på denna värme så gott det går, och det bästa är väl att använda en bra sovsäck som är avsedd för låga temperaturer. Då värmer din kropp inte all luft i ruffen utan bara det lilla som omger dig själv. Dessutom kan du t.ex klippa till ett liggunderlag så att det passar under dynorna för att få en bättre isolering mot kylan underifrån. Ävenså kan du lägga ett extra duntäcke mot skrovsidan i den koj du sover och där du sitter.

Jag hittade inget som kallas PAL2000, däremot PAN2000. Den använder kökets låga som värmekälla och förbrukar syret inne i ruffen. Öppen låga innebär brandrisk och ska enligt min mening undvikas när man är ute på vattnet. Om du trots allt har bestämt dig för att skaffa en värmare ska det vara en beprövad och driftsäker sådan, t.ex. Wallas eller motsvarande. De finns för fotogendrift och drar ganska litet, både elenergi och fotogen. Men den kostar som en halv IF.. :cry: ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av Nils D »

Utan isolering är en värmare av den typ som man kan tänka sig montera i en IF tämligen verkningslös om det gäller att få en dräglig nattemperatur i ruffen. De värmare jag haft tidigare har inte kunnat köra hela natten, antingen på grund av att man inte vill ha öppen låga i ruffen när man sover, eller på grund av att elkapaciteten inte räcker till att köra t.ex. en Wallas en hel natt. Dessutom låter en Wallas en del när man kör den. Och när värmaren slutar att värma faller temperaturen mycket snabbt ner mot (nästan) omgivningstemperaturen i en båt med enkelskrov som t.ex. en IF. För en skillnad mellan ett hus och en båt ärsom Marek säger att båten är nedsänkt i vatten som leder bort värmen betydligt snabbare än den luft som omger ett hus.

Men trots det kan en värmare vara trevlig om man seglar tidig vår och sen höst. Men då bara för att t.ex. få upp en dräglig temperatur i ruffen på kvällen medan man äter, och så att man kan ta på sig nattkläder och krypa ner i en bra sovsäck utan att frysa då. Men när man väl ligger i sovsäcken och värmaren slår av så försvinner ruffvärmen förvånande snabbt, så man måste ha en bra sovsäck. Jag har tidigare haft stor nytta av en Origo Heat Pal vid sådana tillfällen. Fördelen är att den är billig och inte kräver någon montering. Eftersom den innebär öppen låga i ruffen har den de nackdelar som Marek påpekar. Dock tycker jag inte att det faktum att man inte kan använda den under gång är något problem. Då är man ju i alla fall inte i ruffen, och den lilla luftvolym som finns i en IF:s ruff värms upp rätt snabbt av en Heat Pal.

Man kan förstås tänka sig att använda t.ex. en Wallas 1300 på samma sätt men till betydligt högre kostnad och mer monteringsarbete, samt behov av tillräcklig batterikapacitet, vilket innebär ytterligare kostnader. Värmare plus installationskit går på ca 10 000. Måste man uppgradera elsystemet med solceller och fler batterier så riskerar man väl att få lägga ut ytterligare ca 5 000. Då får man visserligen ytterligare en fördel; den har en fläkt som gör att det blir ett luftombyte i ruffen, vilket jag framförallt uppskattat när man varit ute i en längre period med regn eftersom också någon timmes körning med en sådan värmare varje dag gör att man får ut det mesta av fukten. Men själv hade jag aldrig lagt ner de pengarna, utan nöjt med med en Heat Pal och en rejäl sovsäck + eventuellt liggunderlag eller annan isolering under dynorna.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 okt 2015 06:21

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av Zevee »

Tack för svaren!

Jag börjar inse att en "riktig" värmare är bara rent önsketänk, att lägga 10tusen är mycket även om jag inte tänker byta båt på länge.

PAN2000 var det jag menade ja och den är nog inget jag heller vill använda vid segling. Och då börjar det bli lite halvdyrt om man jämför med en heatpal tex.

Jag antar att det smartaste är precis som ni säger att köpa en bra sovsäck som fungerar bra i lägre temperaturer. Det fina med att havet kyler ner båten är även att den värmer upp båten, så det blir ju aldrig så mycket kallare än havet. Men det är ju kallt nog. Om jag känner att det är kallt även i vår/sommar så tror jag nog att jag får köpa en heat pal. Det verkar helt klart som en vettig värmare för att värma upp under kvällen.

Det här med isolering, vad tror ni man bör satsa på? Jag tänker mig lite fuskisolering och ingen permanent lösning. Lite liggunderlag i förpiken under dynorna. Behövs/hjälper det även på skrovsidorna? Där man sitter, dvs på dom dom aktre bänkarna så tänkte jag nog skippa isolering då jag inte har märkt av några problem med kylan så länge man är vaken och har ett ljus. Finns det något mer ställe man bör isolera lite?
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av FredrikH »

Jag tycker inte att det är kylan som är det största problemet, utan det gäller att försöka hålla så torrt som möjligt i båten.

Vi har en fotogenlykta som hänger i taket under ventilatorn. Den lyktan hjälper till med luftombytet i båten och håller kondensfukten i schack. Om man förankrar lampan med en gummistropp nedåt går det att ha den tänd även då man seglar.

Jag vet inte hur det är för dig, men de gånger jag seglat utanför säsongen har jag utnyttjat gästhamnar i större utsträckning under sommaren, och då har man ofta el att tillgå. En värmefläkt (t.ex. http://hemmaprodukter.se/elkaminer-tera ... lp=prisvis) kan då vara bra att ha med och kunna plocka fram. På en natt kan man torka upp båten ordentligt och då klarar man kanske några dygn igen innan kondensen börjar droppa från taket...

Ett bomtält eller sittbrunnskapell kan också vara användbart så att man kan lägga lite blöta saker ute och slippa få med sig all fukten in på kvällen.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av Frage »

Jag har installerat en POD med vattenburen värme och skrev ett inslag om det här på forumet. Tyvärr så blev det med en diskussion om nackdelarna med denna installation är fördelarna. De första inläggen i tråden är argumenten för denna värmare och du kan läsa om det på viewtopic.php?f=2&t=1290&p=6412#p6412.

En mer utförlig beskrivning av min installation finns på Facebook ( https://www.facebook.com/groups/5107619 ... C3%A4rmare ) om du har möjlighet att läsa den.
Jag har använt denna värmare när det varit riktigt kallt och fuktigt och sovit i en varm och torr koj och båt.
Fungerar också när man seglar.
Tyvärr så tillverkas inte värmaren längre, men det finns till och från värmare med tillbehör till salu på Blocket.
Jag köpte min värmare för 1800 kr med allt tillbehör och jobbet är inte komplicerat.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av maja »

Jag känner till fler som har glädje av denna typ av värmare.

Som jag förstår är den avsedd att fungera med självcirkulation. Men det jag läst om den är att man bör installera en liten cirkulationspump för att få systemet att fungera tillförlitligt.
Frage skrev:
En mer utförlig beskrivning av min installation finns på Facebook ( https://www.facebook.com/groups/5107619 ... C3%A4rmare ) om du har möjlighet att läsa den.
Man måste registrera sig på Facebook för att läsa inlägg. Det är inte helt okomplicerat, eftersom Facebook kräver persondata.
Så bättre vore om du kunde ta en kopia på vad du skrivit och publicera det här.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Förbereda för höst/vår segling (värmare)

Inlägg av Frage »

En cirkulation pump behövs. En enkel model från Primus, eller Bolinpump som den hette tidigare. Drar i princip ingen strö och kan i värsta fall köras på ett 9v batteri.
Skriv svar