Vilken flytoverall passar i en IF ?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Vilken flytoverall passar i en IF ?

Inlägg av HåkanZ »

Vilken vår ! Förra veckan hade vi nästan 25 gr i Gbgs-trakten i några dager
för att sedan pendla mellan 6-10 gr.
Funderar på en flytoverall från Baltic.
"Deras beskrivning: Påminner och känns som ett modernt sjöställ men bjuder också på säker
flytförmåga och bra skydd mot nedkylning."
Någon som har erfarenhet av dessa eller något annat märke.
De äldre modellerna var tunga, klumpiga o stela.
Tacksam för tips !
HåkanZ 8)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilken flytoverall passar i en IF ?

Inlägg av maja »

Angående olika flytplagg, så går det att läsa om dessa och dess för och nackdelar på bl.a.:

http://www.svenskalivraddningssallskape ... web%29.pdf

och på

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/fly ... lytformaga

Den första artikeln nämner inte flytoveraller som alternativ över huvud taget. Det kan kanske bero på att dessa flythjälpmedel inte är klassade p.s.s. som konventionella seglar- och räddningsvästar.

Som jag förstår från den senare artikeln är en flytoverall ensam kanske inte att rekommendera som flytplagg utan bör kompletteras med en extra flyt- eller räddningsväst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Re: Vilken flytoverall passar i en IF ?

Inlägg av HåkanZ »

Hej Maja

har läst om flytoveraller på nätet ang för och nackdelar men ville ha lite personliga synpunkter och erfarenheter
av att segla IF med flytoverall om det är någon som testat.
Tack på förhand
HåkanZ
asr
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jun 2016 15:19

Re: Vilken flytoverall passar i en IF ?

Inlägg av asr »

Hej!

Jag seglar SWE 3080 och är inne på tredje säsongen nu. Jag hade de första två säsongerna endast regnställ när det var riktigt ruggigt och inbrytande sjö, och testade därefter vid ett seglingsevent offshore flytoveraller. Det var otroligt bra - om man inte behövde vara super-aktiv (t.ex. hissa och ta ned spinnaker upprepade gånger, osv). Då blir det för svettigt.

Jag har till den här säsongen köpt 3 st Fladen modell 848. De är helt underbara - jag sjösatte den 26 april och har seglat i från 10-gradigt och uppåt, i duggregn och inbrytande sjö på kryss på prästfjärden och Björkfjärden i 15 m/s och två rev. Det är väldigt trevligt att i pressade situationer vara varm och torr, vilket är flytoverallens största styrka. Det har utan att överdriva förlängt min säsong med 1-2 månader på hösten och våren. Med stövlar till och ylleunderställ under så håller du dig varm i timmar i ruggigt väder.

Jag skulle slå ett slag för Fladen overaller med inbyggda hängslen, men även andra märken med inbyggda hängslen kan vara bra. Jag har inga erfarenheter av dem. Jag har testat med eller utan hängslen och utan hängslen så "hänger" hela overallen på axlarna på ett sätt som gör att den sitter sämre. Och med hängslen så kan man ta av sig overallen på överkroppen t.ex. vid tilläggning. De billigare modellerna från Fladen, som 840, har inte hängslen, och har färre fickor samt bara neoprenmuddar i ärmslutet och inte vid fötterna.

Jag säger: Vote yes for flytoverall - om du inte ska kappsegla i kort bana - då blir det på tok för svettigt.
Jag köpte mina overaller för cirka 700 kr styck begagnade, och de kostar ungefär 1400 kr nya.

Jag brukar inte posta på forumet men det här var något som låg mig varmt om hjärtat :)


Med vänlig hälsning
Hans/asr
Skriv svar