Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av Caspar B »

Jeg har i dag 100% fokk på Seldén rulleforstag, men i det siste har jeg vurdert om jeg skal bytte ut kryssfokk med en ny genua.

Båten ligger innerst i Oslofjorden og min erfaring er at kryss og lens er langt mer vanlig enn slør.

Spørsmål 1: Jeg synes at båten krysser godt med fokk og jeg er redd for at en større genua ikke vil la meg gå like høyt. Vil høyere VMG gjøre at genua likevel vil være mer effektivt enn fokk på kryss?

Spørsmål 2: Hvilken størrelse genua gir den beste balansen mellom håndtering og ytelse for turseiling?

Spørsmål 3: Når begynner dere å reve tur-genuaen og vil, gitt at seilbytte ikke er aktuelt, en revet genua fungere greit som kryssfokk?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av maja »

1. En 100 % fock är att betrakta som nästan ett stormsegel för en IF-båt. Det driver båten dåligt i vågor, särskilt om man försöker sig på att segla (för) högt. En sådan fock blir nog inte konkurrenskraftigt under 10 m/s. Nästan ingen använder fock på kappsegling.

2. För IF-båten finns bara en storlek på genua. Se klassreglerna som finns på http://www.ifboat.se/klassregler2.

3. Man kan bara "reva" en genua om där finns förstagsprofil och rulle. Förstagsprofil är inte tillåten för kappsegling. Ett revat försegel tar mycket dålig höjd och duger bara för öppen vind och/eller halvvind. För tursegling kan du, istället för genua, välja den större 110 % focken med rejält utbyggd akterrunda, som fungerar bra mellan 4 och 15 m/s.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av Caspar B »

Takk for svar Marec

Båten har Seldén rulleforstag da dette er en turbåt som ikke konkurrer i éntype regatta. Spørsmålet knytter seg altså til tursegling, både gjennom valg av emnetittel og sub-forum. Jeg har lest klassereglene, men dokumentet gir meg dessverre ikke svar på det jeg lurer på.

Slik jeg forstår deg vil du anbefale 110% fokk over en større genua til turseiling? Er forskjellen så stor mellom 100% og 110% fokk?

Kanskje jeg kan formulere et scenario:

Jeg vil seile fra Oslo til Fredrikstad, vindhastighet mellom 3-8 m/s fra sør. Bølgehøyde er <1m, men med en del urolig og krapp sjø fra andre båter. Hvilket forseil vil være det ideelle om man ikke er låst til klasseregler? Fortsatt 110%?

Jeg skjøter fokken til den indre skinnen. Hvordan påvirker flytting av skjøtepunktet til den ytre skinnen evnen til å ta høyde? Lavere kryssvinkel, men høyere vmg?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av maja »

Om du väljer att ha en fock på ett rullsegelbeslag, kan denna inte ha horisontella lattor (sejlpinnar). Den måste ha stående eller inga lattor alls. Då blir segelytan ännu mindre.

3-8 m/s är inget som helst problem att klara med en IF-båt som seglar med en genua. Du kan ju alltid rulla in litet vid behov och offra litet höjd.

En fullt utrullad genua ska skotas på yttre skenan. För att kunna skota seglet på inre skenan, måste det vara inrullat minst så mycket, att akterliket går fritt för undervanten. Du får själv prova vilken skotskena som känns bäst när du har seglet inrullat så mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av johan swe-1870 »

Om jag på tursegling ska segla mer än en halv dag vid vind > 6 m/s brukar jag välja fock, kanske ännu tidigare om det är motvind. Jag orkar segla längre på det sättet. Jag använder den ordinarie, mindre focken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av Nils D »

Caspar B skrev: Er forskjellen så stor mellom 100% og 110% fokk?
Nu är jag lite osäker på vad ni menar med 100 % fock; om det är så att förtriangeln fylls men inget överlapp, eller om det är något annat ni menar. Men om frågan kan omformuleras till om det är en stor skillnad med ett litet överlapp mellan fock och storsegel så vill jag minnas att jag bl.a. läst Elvström hävda att det gör mycket stor skillnad. (Sedan är det förstås en fråga vad en kappseglare av den kalibern kallar mycket stor skillnad ... det kanske handlar om knappt en halv knop ;-) ?

Själv har jag en genua på rulle, som jag när vinden ökar minskar till ca fockstorlek, med ett litet överlapp mellan fock och stro (och skiftar samtidigt till den inre skotskenan) och måste medge att jag är positivt överraskad över hur bra båten går med en inrullad genua när vindarna ökar.Också höjdtagningen är bra. Bättre än vad jag väntat mig efter att ha läst om hur mycket sämre en inrullad genua skall vara jämfört med en "riktig" fock. Men detta kom först när jag bytt ut det gamla akterstaget med ca 4 ggr utväxling till 16 ggr. Det skall väl egentligen inte ge någon effekt på förseglet på en partialriggad båt, men kanske gör det att den utplanade storen samspelar bättre med den inrullade focken nu.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av Caspar B »

Takk for svar! Jeg tror jeg skal høre med noen av de andre IFene i marinaen om jeg kan låne deres genua for litt testing. Kommer tilbake med erfaringer etterhvert.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny Fokk eller Genua for tursegling?

Inlägg av maja »

Nils D, du har rätt. En kappseglare mäter fart i tiondels knop och höjdtagningsförmåga i några få grader. Det är avgörande för att kunna ligga kvar först i fältet och kunna ge alla de andra "skitvind".

Ett litet överlapp förbättrar prestandan, p.s.s. som segelmakarna säger. Så självslående fockar är inga höjdare i förhållanden under kuling. Segelytan är helt enkelt för liten.

Med ett inrullat segel tappar man definitivt höjd. Det ser man på klubbkappseglingarna. Dessutom sliter man mycket på förseglet, eftersom det är fråga om förhållanden med frisk vind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar