skum till madrasser

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

skum till madrasser

Inlägg av Joel235 »

Jag tänker att köpa lite skumgummi och sy nya madrassöverdrag till båten - kan någon tipsa en bra affär for att köpa skummgummit ifrån? Det finns en hel del och om det finns en som ni tycker om det är kanske bättre än att välja slumpvis. Lättast i Malmö, men längs västkusten eller på nätet går också.

Jag tänker också på att bara köpa vanliga sängmadrasser i skumgummi från IKEA, Jysk, eller någonting, och klippa till dem. Det blir ganska billigt, men har någon försökt det? Finns där någon skillnad mellan skummet i dem och skummet som man köper i en skumaffär?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: skum till madrasser

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan nog välja lite efter behag.

Jag tror dock att det blir bäst resultat om du vänder dig till en firma som kan det här. Det kostar säkert mer, men blir också betydligt bättre.

Jag använde ABC Eurosoft i Bjuv då jag för 20 år sedan behövde nya dynor till min IF. Den firman ligger kanske inom räckhåll för dig. De mallade upp efter min båt och skar till, provade och justerade tills det blev bra. Sedan sydde de fina överdrag i ett tyg av hög kvalitet. Jag misstänker att de kan ha kvar mallarna ännu, annars ordnar de det.

Tänk på att med nya tjocka dynor känns båten trängre, jämfört med gamla tillplattade originaldynor. Ju tjockare och ju hårdare dynor desto mindre plats blir där.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: skum till madrasser

Inlägg av IF 2719 »

Det finns olika kvalitet av dynor, vanliga vs mögelmotsåndiga och så men det går kanske att googla o läsa in sig lite? Jag gjorde om de minsta dynorna som ligger under sittbrunnen och tog vanlig madrass, det blev ok, men de fick inte perfekt passform. Om du har din båt vid saltvatten kanske det är bra att ha mögelskyddade dynor? Nya dynor är dyrt, men om man slår ut det på några år så blir det inte så mycket. Johan, utrymmet blir mindre med tjocka dynor, och de tar mer plats att förvara inomhus vintertid, men man sover skönare med lite tjockare o fastare dynor:) Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: skum till madrasser

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde 10 cm skum. I salongen lite hårdare eftersom vi oftast sitter där, i förpiken ngt mjukare eftersom vi bara sover där.

Jag märkte efter ett tag att det var för trångt att sova i salongen jämfört med de gamla tunnna och tillplattade dynorna. Där var helt enkelt inte tillräcklig med plats under de uppfällda ryggstöden längre. Därför tog jag bort ryggstöden helt.

Men det är helt rätt att man både sover och sitter mycket skönare med lite tjockare dynor. Originalskummet är faktiskt inget vidare.

För övrigt valde jag att fortsätta att dela dynorna i tredjedelar enligt originalmetoden. Det gör att dynorna blir lätta att flytta undan vid tävling i regn och att de är lättare att hantera vid transport och lagring för vinterförvaring. Skarvarna mellan dynorna hamnar också vid knäna eller vid magen, vilket gör att de inte känns då jag ska sova. Det är bättre än att ha en skarv under höften, vilket blivit fallet om jag delat dynorna i två delar utefter längden.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: skum till madrasser

Inlägg av maja »

Om de långa madrasserna i salongen är 3-delade, går det att tvätta de befintliga skummadrasserna i en stor tvättmaskin. Om salongsmadrasserna är 2-delade kan det hända att de blir för stora för att rymmas i maskinen.

Man tvättar bara madrasskummet utan överdragen. Vill man behålla överdragen helt eller delvis, kan man tvätta dem separat i 40 grader.

Förutsättningen för ett lyckat resultat är att skummet är OK och att det inte har börjat smula sig. Kör ett Ylle-program som använder mycket vatten och som inte "vispar runt" så mycket. Om man har 2-delade madrasser, kan man tvätta dem i ett badkar, men det blir litet mera jobbigt.

Om man lyckats med detta med skummet någorlunda intakt, kan man ge sig på att sy nya överdrag. Förutsättningen här är att man har tillgång till en lämplig symaskin som kan sy t.ex. jeanstyg. Man kan använda tyg avsett för utemöbler, vilket är starkt och robust och hyfsat vattenavstötande, men inte så dyrt som ett specialmaterial. Undersidorna kan vara av ganska enkel tygkvalitet, t.ex. krympfritt lakanstyg. Alla dragkedjor kan sannolikt återanvändas. Sprätta upp de gamla överdragen och använd dem som mall. Rita av bitarna på papper och klipp ut pappersmallar. De är mera än ett mjukt tygstycke.

Jag har själv tvättat mina dynor ett anta gånger och låtit sy nya överdrag av utemöbeltyg. Jag sydde inte själv utan anlitade en vän som var van att sy och som hade en lämplig maskin. Jag har fortvarande originalöverdragen för delarna under sittbrunnen kvar. De slits ju inte nämnvärt. Att de har annan färg (den gamla orangea) än övriga dynor stör mig inte.

Vad gäller tjockleken på dynorna, så tror jag att de är 7 cm i original. Som Johan skriver är det trångt under skåpen under sidodäcken, framför allt om det finns ryggstöd. Min gamla 71-a saknar sådana.Om man väljer tjockleken 7 cm, är det kanske mera viktigt att välja ett fastare material. Jag har själv inte haft besvär att sova på mina originaldynor, men mina gastar har klagat och t.o.m. tagit med sig ett extra liggunderlägg. Läs även i forumtråden www.ifboat.se/forum/22/1055 .

Vad man väljer beror nog på hur man brukar använda båten och hur mycket pengar man vill satsa. Visst går det att skära till nytt skum själv, men då måste man ha verktyg för det och tillgång till en lämplig lokal. Madrassfabriken i Göteborg www.madrassfabriken.se säljer tillskurna bitar till ett pris av cirka 600 kr/kvm. De säljer även tyg till dynöverdragen.

Man kan även köpa färdiga IF-dynor från Seacamper i Berlin https://seacamper.net/index.php/if/if-shop-products . De kostar 963 EUR inklusive tysk moms men exklusive transport. Jag har hört på omvägar att danska IF-seglare har köpt sådana dynor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: skum till madrasser

Inlägg av Jim »

maja skrev: 02 apr 2018 12:51 Man kan även köpa färdiga IF-dynor från Seacamper i Berlin https://seacamper.net/index.php/if/if-shop-products . De kostar 963 EUR inklusive tysk moms men exklusive transport. Jag har hört på omvägar att danska IF-seglare har köpt sådana dynor.
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av Seacampers dynor till IF:en?

Vi funderar på att skaffa nya dynor och har fått priser som ligger mellan 19.000 och 25.000 kronor så det är ju klar att man sneglar på Seacampers dynor då de definitivt kommer att hamna en bra bit under 19.000 även med frakt inräknad.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: skum till madrasser

Inlägg av Jim »

Det slutade med att jag till sist beställde madrasserna från Seacamper. Det var inga problem att beställa direkt från deras hemsida. Tänk på att det finns två olika set madrasser ett till den klassiska IF:en och ett till den nya IF:en. När jag skulle beställa var det lite strul med kostnaden för frakten men det var inte större problem än att det gick att lösa över mailen.
Vad som också var lite intressant var att det fanns fler olika tyger som inte redovisades i webbshoppen men som även det löstes via lite mailkonversation.

Ny har madrasserna kommit ner i båten och de passar perfekt. Bra kvalitet och sömnad. Det följer även med skum och tyg till ryggstöden men det behövde inte jag då jag har plockat bort mina.
C9010E7E-D8BA-4679-A587-269516C64E12.jpeg
C9010E7E-D8BA-4679-A587-269516C64E12.jpeg (140.25 KiB) Visad 4531 gånger
AF0A4250-C4B1-4942-8925-738685EDF43B.jpeg
AF0A4250-C4B1-4942-8925-738685EDF43B.jpeg (152.87 KiB) Visad 4531 gånger
A0904D81-6597-497D-9953-FA0211A1CD3A.jpeg
A0904D81-6597-497D-9953-FA0211A1CD3A.jpeg (137.97 KiB) Visad 4531 gånger
Det blev riktigt bra med andra ord så nu åker de gamla madrasserna på tippen.
Skriv svar