Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 2 times

Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Nils D » lör 05 jan 2019 12:35

IF finns både med och utan mantåg. Jag tänkte det skulle vara intressant att samla in lite synpunkter på vilka som är för- och nackdelar med mantåg på en så (relativt) liten båt som en IF.

En anledning till min fråga är att jag har intrycket att många nyblivna ägare till en IF utan mantåg överväger att montera sådana, medan däremot många mer erfarna IF-seglare väljer att ej montera mantåg ens om båten är försedd med fästen för mantågsstöttor. Det kanske kan därför vara intressant med en sammanställning av argumenten för och emot som en hjälp att fatta ett eget beslut.

Ser fram emot att höra andras uppfattningar och era skäl för dessa, vare sig ni är för eller emot. Tala gärna också om vilken slags segling ni ägnar er åt, och med vilken besättning (erfarenhet och ålder) ni seglar. Om jag får många synpunkter överväger jag att skriva något slags sammanfattning för en artikel i Medvind eller till våra webbsidor.
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2156
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 4 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja » lör 05 jan 2019 13:35

Jag köpte min båt sent på hösten 1983. Den var utrustad med förpulpit men hade inga mantåg. En mycket erfaren vän, tillika sjökapten, hjälpte mig, som då hade mer eller mindre noll erfarenhet av segling, att i mestadels hård kuling segla båten den långa vägen hem från Kristinehamn i Vänern till Malmö. Denna tur är beskriven i ett tidigt nummer av Medvind: "Mötet med Ingela".

Jag monterade mantåg inför första säsongen 1984. Det var bra att ha när barnen var små, tyckte jag, och då för tiden var jag betydligt vigare än vad jag är nu, så jag upplevde inte att mantåget var så mycket i vägen. Men ganska snabbt märkte jag att man inte kunde skota hem genuan ordentligt, även om jag drog ner de översta mantågslinorna till nedersta fästet i pulpiten.

Jag började kappsegla LYS så smått, men utan större framgång. År 1988 var jag med på mitt första SM och tog i samband med det bort mantåget. Efter att ha seglat riktig kappsegling insåg jag hur mycket mantåget var i vägen och därför fanns inget motiv för mig att sätta på det igen. Dessutom hade barnen blivit 5 år äldre och växte alltmer på längden. Ett mantåg skulle nog vara mera snubbeltråd än ett skydd.

Pulpiten behöll jag fram till mitten av 1990-talet. Min äldste son kände att det var tryggt att sitta bakåtvänd i den när han tog ner förseglet i hårt väder. Men pulpiten hade en förmåga att fastna i stolparna i de olika hamnarna man anlöpte, och den blev alltmera skev. Efter det att den rivit upp litet av däcket vid en kollision med en förtöjningsstolpe, blev den borttagen för gott.

Efter hand har jag dessutom insett att det är mycket svårare att, med mina korta ben, hoppa/kliva ombord på en båt med pulpit. Dessutom har jag två konstgjorda höftleder inopererade, så numera kan jag varken hoppa eller kliva över höga hinder.

Så numera seglar min båt utan vare sig mantåg eller pulpit. Säkerheten klarar jag med selar till samtliga i besättningen. Mantågsfötterna har jag låtit sitta kvar och de fungerar numera som fästen för fendrar och spinnakerblock.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge
Has liked: 12 times
Been liked: 1 time

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av IF 2719 » lör 05 jan 2019 16:18

Bra idé Nils! Det är nog många som vill läsa om detta i Medvind!
Jag har seglat både med o utan mantåg familjeseglat o kappseglat. Jag har 3 barn varav det sista seglat utan mantåg sedan han föddes. Som jag tycker är det både för o nackdelar.

Akterpulpit fördel att man kan sitta på den när man angör hamn. Nacken den är ivägen när man klättrar upp från badstegen samt att den tar plats o att den inte är snygg samt adderar onödig vikt akterut.

Förpulpit fördel för vissa att kliva ombord, den är bekväm att hålla i om man vill hålla i båten från en brygga, men nackdel att den är lätt att snubbla på och att den är ivägen när man seglar, speciellt kan spinnakern trassla lite där tycker jag. Sen är den inte jättesnygg men ok.

Mantåg har fördelen att barn kan sitta på relingen med fötterna i vattnet utan att man ska vara orolig att de ramlar i. Det finns iofs seglare som aldrig tillåter barnen att hänga i mantåget. Utan mantåg kan barnen sitta vid yttervanten o bada fötterna. Man kan hänga handdukar o badbyxor på tork i mantåget.
Nackdelarna är flera tycker jag, det går inte skota in genuan, det är inte bekvämt att sitta på sargen med mantåg mycket bättre utan om man har krängband. Sen tror jag det är svårare att hjälpa nödställd ombord med mantåg om man inte har sista delen akterut i material som man kan skära av. Det är enklare att skölja ur kastruller o kaffekoppar utan mantåg. Sen är det snyggare utan mantåg. Om man låter mantågsfötterna vara kvar så seglar man ju utan men alla skruvhål behöver tätas och det är väl 3x2x6 hål + ev pulpitfästens skruvhål. På vår båt läckte flera mantågsfötter + pulpit + akterpulpit men efter bortmontering o igenplastning är båten snustorr och luktar alltid fräscht innuti. Det är nog ingen bra idé att fästa täckställning i pulpitar o mantågsfästen för då kommer vinterns vindar nog skapa rörelser som leder till läckage.

Jag skulle aldrig montera nya mantåg eller pulpitar på en IF där inga borrhål finns, men vi seglar i princip alltid inomskärs i Sthlm skärgård men om man ska göra längre seglatser med långa distanser utmskärs kanske mantåg är bra, det kan jag mkt lite om. Mina erfarenheter av mörkersegling är också mycket små och där kanske mantåg är bra?
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2019: SM, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1480
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 7 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 05 jan 2019 16:23

Det här är ett utmärkt diskussionsämne, där det säkert finns många olika synpunkter!

Jag har liknande erfarenhet som Marek och Martin. Min båt var vid köpet 1991 försedd med mantåg och förpulpit. Eftersom barnen då var små seglades semestrar de första 6-8 åren med mantåg. Vid tävling var mantåget demonterat.

Men det är längesen mantåget varit på båten. Det ligger nu bara i källaren. Fästena sitter kvar på båten och används till fendrar och block. Vi kom efterhand på att det var mycket bekvämare att segla utan mantåg. Det är lättare att röra sig och det blir enklare att hantera skot och segel av olika slag. Det är närmre till vattnet då maten lagas och när vi diskar.

Jag tycker jag blir väldigt begränsad i sittställningar vid segling med mantåg. Det är helt omöjligt att sitta på skarndäck och styra, vilket jag tycker är skönt som omväxling. Det är svårt att styra på telltales i genuan om man sitter i sittbrunnen. Blåser det ordentligt och båten lutar får jag stå på snedden i sittbrunnen, vilket gör att jag skaver sönder ryggen mot mantåget och svanskotan mot sittbrunnssargen. Utan mantåg blir det betydligt lättare att hitta olika sittställningar i olika förhållanden. För att kunna sitta säkert på kanten har vi hängband att stoppa fötterna under, men de används mer för trygghet än att hänga i.

Vi är nu ca 60 år gamla och seglar varje år 600-800 M i södra Sverige, Danmark, Tyskland och Polen, vilket alltså innebär en hel del segling på oskyddade vatten. Trots det har vi ännu inte funderat på att montera mantåget igen, men så småningom kanske det kommer på när vi blir ännu äldre och orörligare.

I motsats till Marek har vi däremot behållit förpulpiten. Den tycker vi är väldigt skön att stöda smalbenet mot då vi går av och på båten med packning i händerna. Dessutom gör pulpiten att spinnakerskotet inte hamnar under fören, utan snällt lägger sig på däck. Den är kanske lite i vägen för försegel på öppna vindar, men det har vi lärt oss att leva med.

Jag tror som Martin att det är mycket lättare att dra upp en besättningsman ur havet utan mantåg, som vid ett sådant tillfälle nog bara är i vägen.

En fördel med mantåg är att det finns nånstans att fästa linan till gästflaggan.
En annan fördel är att det är lättare att röra sig på båten när den har det smala höga bomtältet monterat.
En tredje fördel är att det går att öppna bomtältet och hänga tältdörren över mantåget, så att tältet blir lite halvöppet. Det kan vara bra när det småregnar lite.
Sedan är ju mantåget en enkel plats att torka handdukar på eller hänga fendrar i.
Om båten lutar och har uppfälld sprayhood och du ska upp på däck är det lättare om det finns mantåg.

Som sagt, det finns säkert fler idéer och synpunkter om detta!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2156
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 4 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av maja » lör 05 jan 2019 19:10

En viktig aspekt är det här med säkerheten, som framkommit i tråden. Även om man kan tycka att man har det lättare att hålla sig kvar ombord på en båt med mantåg, blir det desto svårare att plocka tillbaka någon som fallit överbord. Det minsta man kan göra för att underlätta det i så fall är att han tamp isf. vantskruv vid aktersta ändan av mantåget, vilket man kan skära av vid behov.

Jag har tappat gastar överbord fyra gånger i mitt långa seglarliv. Det har varit fördäckare som har varit oförsiktiga när de rört sig på fördäcket i rådande hårt väder. En har suttit utan krängbanden runt fotlederna och släppt taget om sittbrunnssargen när hen satt och burkade i lä i väldigt lätt vind.

Alla gångerna har jag använt den metod som jag lärde mig på mitt första seglarläger: Den nödställde lägger sig och flyter på rygg. En av de kvarvarande ombord tar tag i armarna och den andra under knävecken. Sedan rullar man enkelt upp den nödställde ombord utan någon större fysisk ansträngning. Detta hade varit ganska besvärligt, nästintill omöjligt om där stod några mantågsstolpar i vägen och en massa mantågslina fastsittande eller löst hängande däremellan...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Nils D
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 2 times

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Nils D » mån 07 jan 2019 10:36

Tack för intressanta svar, med flera intressanta synpunkter som jag själv inte tänkt på.

Samtliga ni tre som hittills svarat är både tur- och kappseglare. Vore trevligt om det också kom in synpunkter från någon eller några som enbart turseglar.

Min egen uppfattning, som turseglare som aldrig kappseglar, men som ofta seglar ensam, är att mantåg enbart är till besvär på en IF. Så det första jag gjorde när jag köpte min båt var att montera bort dem. Mina skäl är att friborden är för smala för att man skall kunna röra sig smidigt på däck utan att kunna röra någon del av kroppen utanför skrovet, och mantågen är så låga att de inte är något som hindrar någon att trilla överbord. Snarare tvärt om; de är så låga att de snarare fungerar som snubbeltråd. För att inte trilla överbord i hård vind föredrar jag en säkerhetslina.

Ett annat skäl att inte vilja ha mantåg är att de hindrar förseglet (genua eller fock) från att stå väl på öppna bogar, vilket i och för sig delvis, men aldrig fullständigt, kan kompenseras för genom att dra ner den förligaste delen av mantåget till däck. Men såväl segeltrim som segelhantering blir sämre med mantåg monterade.

Akterpulpit (pushpit) tycker jag inte har någon funktion utan bara är i vägen. Men jag har ett motorfäste (Folkbåtcentralens) som gör att jag kan ta motorn i och ur vattnet utan att behöva lämna sittbrunnen. Kanske är en akterpulpit ett stöd när man skall höja och sänka motorn om man har det vanliga Trem-fästet? Någon som har erfarenheter och synpunkter på detta?

Förpulpit kan vara användbar om man seglar själv för att ha något att snabbt beslå föreseglet mot så det inte åker i vattnet när man tar ner det. Med förseglet på rulle, som jag nuförtiden har, finns inte längre det behovet. Men tills vidare får pulpiten vara kvar.
Nils D SWE-3008

Jim
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 aug 2018 16:30
Ort: Limhamn
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Jim » tis 08 jan 2019 11:19

Jag har ju inte haft IF så länge men är nog benägen att hålla med om att mantåget inger lite falsk säkerhet. Redan nu har jag varit på väg att stå på huvudet över mantåget ett par gånger för att det fungerat just som snubbeltråd.

Min far lärde mig att alltid hålla i båten med en hand och lösa de uppgifterna som behövde lösas med den andra. Paniken var rätt stor när man låg och kröp runt på på fördäck, utan mantåg, och endast en liten relingslist att hålla sig i. Men faktum är att de två gånger som jag själv gått överbord så har det varit lugnt och fint väder.

Jag funderar just nu på om jag skall ta bort mantåget eller inte. Det skall kanske nämnas att vi bara har en wire överst på vårt mantåg så det går att ta sig upp mellan relingskanten och mantågswiren.

Något som Nils nämner ovan är just obehaget att sänka ner motorn under kraftig sjögång. Här känner jag väl att mantåget kan ge en lite extra att hålla i men inte mer än så. Jag brukar sätta armkrok om häcksatget för att hålla mig kvar på akterdäck. Sen har man kanske blivit lite för bekväm av sig med åren och kanske använder motorn lite oftare än vad som behövs. För gick det ju utmärkt att segla in i hamn :lol:

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1480
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 7 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 08 jan 2019 20:57

Det är lite lustigt att inläggen hittills mest talar för att mantåget ska bort.

Mycket handlar kanske om vana. Jag trodde, liksom de flesta, att mantåget var ett måste när barnen var små. Men jag har senare sett flera exempel på folk med små barn som släpper dem mycket mer än jag vågade göra med mina. På både Folkbåtar och Jollenkreuzer klättrade barnen omkring i hamn utan både mantåg och flytväst och tog sig obehindrat i land med fiskegrejor, disk och vattendunkar. Föräldrarna litade på att barnen skulle skrika i högan sky om något hände, vilket det så klart aldrig gjorde. På båtar av denna storlek är det ju oftast inte så svårt att fiska upp någon eller något om olyckan inträffar.
Nils D skrev:
mån 07 jan 2019 10:36
Akterpulpit (pushpit) tycker jag inte har någon funktion utan bara är i vägen. Men jag har ett motorfäste (Folkbåtcentralens) som gör att jag kan ta motorn i och ur vattnet utan att behöva lämna sittbrunnen. Kanske är en akterpulpit ett stöd när man skall höja och sänka motorn om man har det vanliga Trem-fästet? Någon som har erfarenheter och synpunkter på detta?
Jag har heller ingen erfarenhet av akterpulpit på IF. Men jag tycker den mest ser ut att vara ivägen. Blir det inte krångligare att hantera motorn om båten har akterpulpit?

Förpulpiten gillar jag. Den är skön att ha, både i hamn och till sjöss.

För vår del gäller grundregeln att vi försöker få allt i ordning på lugnt vatten, helst inne i hamnen. Sedan seglar vi. Då befinner vi oss i sittbrunnen och undviker att ta oss upp på däck överhuvudtaget.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar
cron