Långfärdssegla med IF !?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

kapt.andreas
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 aug 2007 14:38

Långfärdssegla med IF !?

Inlägg av kapt.andreas »

Hej,

Jag tittar på olika båtar. Jag har hört oändligt mycket bra saker om segelegenskaperna på IF. Dessutom är den i särklass vackrast i prisklassen ~50.000. Men jag har en fråga: Hur funkar den på längre turer? Vart är det längsta ni har seglat? Erfarenheter?

Mvh,
Andreas
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Hei

Endelig et spørsmål hvor jeg virkelig har kompetanse !

Jeg har hatt IF i to omganger, først i 4 sesonger på 80-tallet, og nå siden i fjor. (I mellomtiden har jeg hatt Comfort 32, Gambler 38 og Fenix - alle brukt til langseiling.)

I den første perioden seilte vi (to voksne) tre ganger fra Oslo til Stockholms skjærgård, hver gang rundt Sveriges sydkyst T/R. Vi brukte 5-6 uker på sånne turer.
I år hadde vi tenkt oss til Ven, men vendte i Göteborg p gr a dårlig vær.

Til de riktig lange turene tror jeg to personer vil ha det mest bekvemt. En blir stress og tre (voksne) fort for trangt. Jeg vet ikke hvor lange turer jeg ville tatt med små barn, heller. Vi gikk over til Comfort'en da førstemann var på vei. Men så har vi også alltid hatt sansen for de riktig lange turene.

Båtens store fordel til lange etapper er at den er så kursstabil og ikke må finpasses på roret hele tiden. Man kan oftest slippe roret, gå frem på fordekk og ordne noe og komme tilbake uten at det er skjedd store kursavvik. (Jeg har også hatt vindror, men det funket ikke så bra.) Og, så sant man bare har vind i seilet/seilene, går den FOROVER - aldri noe annet. (Jeg lurer på om båten er i stand til å drive ??)

Båten har to solide ulemper som langturbåt:
Påhengsmotor (snurra) gjør at man ikke kan slå seg mot vind og sjø bare for å komme fram. Man MÅ seile. (Jeg har krysset ut av Kalmarsund sørover i liten kuling. Det gikk, men det tok tre dager!)
Og, siden det ikke er ståhøyde, skal man ikke tenke på lange turer en gang, hvis man har tendens til ryggbesvær...

Sprayhood er et must. Til langturer er bomtelt nærmest nødvendig. Dyrt (i hvert fall nytt) men en utrolig komfort, særlig i dårlig vær. Jeg har også for - og akterpulpits og manntau, samt vindskydd ("skvettlapper".) Jeg ville ikke likt å gå på fordekk i åpen sjø og litt krengning/sjøgang, uten pulpiten.

Jeg kan skrive mye mer, men tror jeg stopper her, så får du heller stille mer spesifikke spørsmål.

Mvh
Suzanne
IF 2046 HALO
Skriv svar