Suck! Familj och IF-båt.

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Suck! Familj och IF-båt.

Inlägg av Gunverth »

Jag inser mer och mer att min älskade IF, Snutten, inte kommer att fungera med hela familjen. De provturer vi företog oss slutade strax utanför hemmahamnen med gap och skrik och saker slängda överbord. Att åka ut i farsans snipa är inga som helst problem.
Mantåg med nät är bara att glömma. Jag har själv ramlat överbord två gånger pga av att (det nu bortmonterade) mantåget är en perfekt snubbeltråd för en 2-metare som jag. Fastspända barn överröstar alla naturljud.

Har också hört att det går alldeles utmärkt med barn i IF-båten och det var med den inställningen vi gav oss ut varje gång. Det fungerar dock inte för oss. Barnen får stanna hemma.

Vad har ni för erfarenheter? Våra killar är 2 och 4 år gamla.

Jag har även (hemska tanke) funderat på att sälja båten och byta till något annat som helst seglas, typ X-99 eller en gammal Dehler. Den tidigare har jag förhört mig om i hamnen och det verkar funka fint med småbarn. Någon har länkar till lämpliga diskussionsforum?
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Tyvärr har det blivit väldigt lite segling sedan barnen kom, till nästa år ska vi segla mycket mer igen.

Jag låter barnen styra båten och dra i alla snören, berömmer dem oavsätt vad som händer med segl, kurs och fart, blåser det, ta ner allt utom fock... segla med vinden i ryggen och muta friskt till framkomsten, med äventyr att utforska obebodda öar osv. Seglar nästan helt på deras villkor så väcks förhoppningsvis deras intresse för segling. Vill barnen inte segla stanna vid nästa kobbe och lek en stund. Iblan kör vi raceingfart som blixten McQueen (kryss)...

Vi har gjort så att jag transportseglar båten där vi vill vara, familjen kommer med bilen så slöar vi runt lite och de tar bilen hem och jag seglar hem. Det fungerar att växla familjen mot någon kompis till transportseglingarna som då kan ta lite omvägar utomskärs. Tycker det är super, dels får man njuta skärgård och segling med familjen och dels får man segla av sig lite :-)

Den stora av mina barna ska få segla Optemisten själv(med ett 20metersnöre i bryggan) nästa sommar och farmor ska hålla seglarskola :lol: Vi (jag och barnens farfar) har provat att dagselgla med stora barnet i Solingen, går super, Fast den lilla är fortarande nöjd bara med att få sitta på durken i båten och fika eller trassla med med ett apr tampar oavsätt om den är på fjärden vid bryggan eller på land. Ofta räcker det med att svänga förbi båtklubben och titta till båten i 5 min, så pratar han om det i flera dagar. "Jag och pappa båtklubben, vi fixar båten där" och han är superstor och berättar för sina dagiskompisar då.

Det är mitt sätt och hoppas det kommer fungera även i framtiden, det är själva seglarintresset jag vill ge dem. Jättekul att rulla segel i vardagsrummet och sånt också eller ställa trissracern på gräsmattan så de kan torrsegla (utan segel).

Lycka till
Vallan

PS mina är också 2kille & 4tjej.
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Funderade och tyckte synd om dig att det blivit problem att segla med barnen. Jag håller tummarna för dig och övriga familjen att även dina barn får upp ögonen för segling.

Några av mina tankar
X-99 är superfin å superrolig, men en liten funderare är att den är rätt tung att segla på en person(liksom många andra välseglande 10metersbåtar). Men visst skulle det vara trevligt med ståhöjd, toa och kök med ugn. utrymmen, fart, inombordare osv, men för mig har det varit att om familjen ska gilla segling ska de inte ska behöva, utan bara när de vill, hjälpa till och ta egna ansvar. Välja öar att ankra på, styra skota osv. Speciellt vid tillläggning, segelsättning samt finansiering av kalaset är det skönt att kunna fixa allt själv, när det blåser lite rusk&regn sista dagen på semestern. En och annan shoppingweekend får jag offra sig på i utbyte (bära skokassar och säja "jättesnygga").

Toksegla och kappsegla gör jag med andra, än så länge.

Ett av genidragen var att lova barnen en egen liten barnbåt och att låta någon annan än jag hålla seglarskola. Det finns optemister för runt 2-3 tusen som med några timmars fixande tillsammans med barnen fungerar utmärkt som muta. Den är även lätt att ha på släp. Till och med frugan börjar mjukna på seglingen i stället för motorbåtandet (som vi inte har någon).

Idag hade jag och lillkillen ett kul samtal när vi tittade på några Solingfilmer.

-"Pappa, vi också segla så!"
-Fast det blåser så man måste burka utanför kanten, Vill du det?
-Jahaa, jag vill det.
-Men då är det lätt att trilla i vattnet.
-Jag har min flytväst och du hämtar mig, jag sitta snöret.
-Självklart, jag ska hålla i dig när du burkar, för med dina 12,5 kilo på kanten så kan vi segla i jättemycket vind, superfort.
-Det vill jag pappa.
-Vill du inte öva lite i optemisten först?
skakningar på huvudet, och sedan -"Farfars båt urka, supersnappt! Lilla båten segla själv!!!"

Ses vi i någon hamn/vik nästa sommar så kan barnen leka med varandra och vi skåla över ett par bärs.

Lycka till
Seglingstokig småbarnspappa
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Själv har jag inte barn men har sett hur andra i min omgivning hanterar det.

Först, X 99 har dubbla backstag och en mycket tungstkotad (stor) genua. Vidare är den ganska spartanskt inredd. Jag skulle beteckna X 99 som en racingbåt, och dubbla backstag är INTE familjeseglingsmässigt.

Åter till mina bekanta.

1. Har barn på 3&5. Sålde sin båt och gastar aktivt på andras båtar. På det viset får han mycket segling per säsong, slipper måla, slipa, vaxa osv. Någon gång har han lånat en bekants båt för att komma ut med barnen. När hans ungar blir större köper han nog en båt igen.

2. Barn på 6&8 och äger en IF. Kommer knappt aldrig ut, hinner inte sköta båten. Han får kröka ryggen i IF's klaustrofobiska ruff. Älskar att segla men kommer aldrig ut.

Alltså, man bör nog anpassa sitt eventuella båtägande till den aktuella livssituationen. Med små barn kan det ibland vara bättre att sälja båten och segla med andra, eller köpa en Laser eller liknande så man åtminstone kommer ut alls!

Lycka till!!
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Det var jo en trist historie Gunverth forteller. :(
Visst skal og kan og vil barn være med og seile !

Når det er sagt: Vi solgte motvillig den første IF:en da barna meldte sin ankomst. Å ikke seile var utenkelig, men barn må ha plass å røre seg på. Det ble først Comfort 32 og 13 år senere Gambler 38, da barna var 3-7-10 og 12 år og betraktet Stockholms skjærgård som sin egen. (Vi bor ved Oslofjorden og seilte hver gang RUNDT Sverige.) Alle har seilt fra de var 0 år og ble frivillig ombord til de var 18-19. :D

Jeg leser med stadig større undring om alt man "måste" når man skal feriere (semestersegla)med barn. :shock: Det måste man inte alls !
Etter mitt syn er det et par ting man MÅSTE:
1 Kunne håndtere båten trygt og lugnt under alle forhold
2 Ha en båt hvor barna har plass til å røre seg
3 Gi barna medbestemmelse og sette seg inn i hvordan de opplever ferien
4 Aldri gå ut i mye vind og sjø, derimot bruke motor behov

Vi slepte optimist (eller hadde den på dekk for lange strekk) og hadde en stor samling Playmo som bare ble tatt frem i ferien.

Mine barn er store nå. De sier at deres beste barndomsminner er fra da vi seilte lange strekk (flere døgn, alltid i fint vær), de hadde fått godispåse, playmoen sto på bordet, mamma eller pappa leste høyt og vi skulle til spennende og kjære mål som Ven, Bornholm, Kalmar, Samdhamn, Rödlöga eller Åland. :)

Nå som barna er blitt store, har jeg IF igjen. Men jeg har seilt hele tiden...
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Byt bara ut en bokstav: I mot N så har du svaret. Välseglande entypsbåt men lättseglad. Självslående fock i entypsregeln till och med.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är nog inte så mycket barnen som föräldrarna som tycker att IF-båten är för liten när man har barn. Barn är ju små, och en IF-båt känns nog ganska stor för dem.

När barnet nått skolådern kan man säkert låta det delta aktivt i segling och navigering. Det är lättare och säkrare i en mindre båt.

I jubileumsnumret av Medvind (Nr 1 1992, som finns på medlemssidan) finns ett fint foto på två smågrabbar som seglar båten... :-)...

Själv var jag ensam med mina barn på en veckotur i Sundet när den äldsta skulle börja skolan och det andra var tre år yngre. Det gick utmärkt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Josef
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 nov 2006 17:07

Inlägg av Josef »

Jag har seglat IF med familjen sen jag var 7, i vårt fall så har det gått bra.
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Det där med båtstorlek är nog upp till besättningen och dess bekvämlighetsnivå.
Jag ska inte alls hacka ner på dem som tycker båten är trång för en barnfamilj, då jag inte själv har några barn ännu, men jag ska ändå berätta om bakgrunden till mitt och min familjs seglingsintresse.

Vi är 6 syskon i min familj och jag är yngst.
På 70-talet när alla skulle köpa båt så köpte mina föräldrar en Marieholm 26. Min pappa som hängt med lite eftersom han hade kollegor som seglade, visste att långköl var bra och att diesel var att föredra framför bensin, sprit framför gasol. Med ungefär de kunskaperna råkade mina föräldrar av en slump, mitt i vintern, hamna hos en försäljare som hade en sådan båt, nämligen Marieholm 26 nr 6. Min mamma är rätt impulsiv och så småningom efter endel diskusioner och grubblande slutade det hela med ett köp.

Sedan tillbringade mina föräldrar och syskon många somrar ombord, vid den tiden var syskonskaran 4 stycken i åldrarna 11, 7, 5 och 2.
Det hela gick alldelens utmärkt och Marieholm 26 är endast marginelt större än IF-båten och med samma skrov.

Senare köpte familjen en Maxi 95 och numera är det bara mina föräldrar som seglar den och trots att de bara är två skulle de enligt egen utsago ha mycket svårt att byta ner sig.
Jag började själv min tid med egen "hytt" på maxi 95, men seglar numera IF.

Man vänjer sig vid bekvämlighet och den är svår att vänja sig av med. Med erfarenhet från att bo i tält så är en IF-båt ett rent under av bevämlighet, men i jämförelse med en sommarstuga eller rum med AC i Thailand, så är IF-båten en skokartong.
På 70-talet hade man ju dessutom en lite annan syn på bekvämlighet och utrymme. Idag är ju en "familjebåt" sällan under 30fot om man kollar på båtmässan. Kanske bidrar låneläge och löner lite till detta.
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar