Långseglingar i if?!

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Långseglingar i if?!

Inlägg av redneck »

Hej! Heter Håkan, är ny på forumet. tänker långsegla lite längre fram. kollar lämpliga båtar & hört att IF är ett fullgott alt.?!Finns det ngr. långseglande IF ar ute på Haven idagsläget? Nån som gjort en Längre segling, typ. Korsat Atlanten, pacific? el likn. Gärna så et går att Läsa på nätet, ev. Dokumenterat ngn.stans?! Vore tacksam!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet!

Det finns flera som har seglat längre i IF. If-båten Ellen har varit flera resor. Det finns en annan som seglat på Nordsjön. En tredje som har gått från Bohuslän upp till Narvik, tror jag. Och så vidare.

En hel massa har också seglat längre sträckor i mer skyddade vatten, många kan nog rapportera om seglingar runt i Östersjön, Kattegatt och Skagerak, vilket kan vara nog så krävande.

Forummedlemmen blighbaum seglade sommaren 2008 från San Franciso till Hawaii, se t ex http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=399
Har har skrivit flera inlägg på den engelska delen av forumet, där han diskuterar en del om det.

Jag tror där är ett par stycken som just nu håller på och förbereder sig för längre resor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av s/y Nadine »

Vi förbereder en långsegling på 2år eller längre. Sydamerika är målet än så länge, men går allt bra fortsätter vi nog västerut.
Följ gärna med på vad som händer och när vi sticker på:
www.sy-nadine.dinstudio.se

Eller inom kort:
www.sy-nadine.se
s/y Nadine (IF-E 367)
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av Ardina »

Jag läste nyligen boken Från Vredens Kap till Jordens Ände av Björn Larsson. I den beskrivs bl.a. hans äventyr i skottska och franska vatteni IFen Moana. Mycket läsvärt tycker jag!
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av s/y Nadine »

Kan bara instämma.

Även hans andra böcker är mycket bra.
Han bytte sedan upp sig till Rustler 31, en båt med linjer från IF-båten.
Han började visst i Folkbåt har jag för mig..

Vi försöker dock låta bli att ta "för mycket" intryck hans ovädersskildringar och låta boken "Alla sa vi skulle dö" inspirera oss istället :P
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av redneck »

Först & främst tack för svar & välkommnandet! Trevlig sida s/y nadine, & önskar er lycka till. Kan bara tycka om valet av vindroder var lite tveksamt, Har hört en del om Navik, bla. Milo Dahlman Amigo 27an, hade en del prolem. Men förstår ert resonomang med prisläge osv! Mitt tips annars: Sea feather, England, Cape Horn, Qubec. Monitor naturligtvis, men ack så dyrt! Även det dansk tillverkade Aries är ett fullgott alt. men visst samtliga betydligt dyrare, men tror absolut det är en nödvändighet. Nog om detta!

Undrar om det skiljer sig ngt. mellan de olika årgångarna på IF??? typ mindre bra kvalitet på ngt., sämre konstruktion kanske? samt är det risk/möjligt att If'en går väldigt blött i grov sjö kanske?

Håller på att sammanställa sjövärdiga segelbåtar som gjort långseglingar = beprövade! samt mod. billigare båtar för ändamålet. Naturligtvis kommer IF'en tas upp som ett alt. Har ganska precis startat detta, så förslag osv. tas välkommet emot tacksamt på: www.evantica.blogg.se Fair winds vänner
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av s/y Nadine »

redneck skrev:Kan bara tycka om valet av vindroder var lite tveksamt, Har hört en del om Navik, bla. Milo Dahlman Amigo 27an, hade en del prolem. Men förstår ert resonomang med prisläge osv! Mitt tips annars: Sea feather, England, Cape Horn, Qubec. Monitor naturligtvis, men ack så dyrt! Även det dansk tillverkade Aries är ett fullgott alt. men visst samtliga betydligt dyrare, men tror absolut det är en nödvändighet. Nog om detta!
I ärlighetens namn köpte jag vindrodret på annons innan jag ens hört talas om namnet Navik. Sedan läste jag alla skräckexempel på problem med det.

Vad jag förstod var det främst två avgörande problem med det: Att styråran helt enelt gick av för att den är för klent byggd och att det är lite underdimensionerat.

Jag har studerat styråran och kommit fram till att man ganska enkelt kan bygga en betydligt starkare med lite glasfiber/polyester, samt rostfritt. Så det ser jag inte som något jätteproblem. Det andra, att det skulle vara för litet, det betvivlar jag eftersom jag läst om många båtar som är 10fot större än IF:en som använder det. Så jag tror det duger åt Nadine.

Det återstår att se, men det var helt klart ett budgetval som jag dock tror på.

Intressant sida för övrigt!
Tycker även att Havsfidra, Amigo 23, Tur80 och Vega borde ha plats bland budget-långseglarna.
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av redneck »

Igen Finns det inga dokumenterade Atlanten seglaatser??? typ till Västindien ev. vidare? Skulle väldigt gärna vilja läsa/ höra synpunkter om dessa seglatser i en IF.
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av redneck »

såg detta på första sidan: "IF-båten är även en säker cruising- och långfärdsbåt. Den har korsat Atlanten och Nordsjön flera gånger. Den är trygg och lättseglad och bär sina segel i alla vindar." Måste ju vara hämtat ngn.stans?! nån vänlig själ?!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Långseglingar i if?!

Inlägg av maja »

redneck skrev:"IF-båten är även en säker cruising- och långfärdsbåt. Den har korsat Atlanten och Nordsjön flera gånger. Den är trygg och lättseglad och bär sina segel i alla vindar." Måste ju vara hämtat ngn.stans?! nån vänlig själ?!
Detta är dokumenterat i böcker och flera nummer av gamla Medvind. Det finns även dokumenterat i ett gammalt nummer av tidskriften Segling.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar