Barn i IF-båt

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Barn i IF-båt

Inlägg av David SWE 2295 »

Hej!

Vi har en kille som till sommaren blir ett år. Vi har pratat runt med många om hur man bäst "förvarar" barn under segling. Att använda en cykelbarnstol i ruffnedgången är ett tilltalande alternativ. Har ni erfarenheter om modeller etc? Hur fäster man den på ett bra sätt? Andra varianter?

David och Karin
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av johan swe-1870 »

När mina barn var små brukade de somna efter en stunds seglande. Det var då bara att lägga dem på någon dyna på durken, ute eller inne, så sov de ofta flera timmar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nor-181
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 maj 2009 11:03

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av Nor-181 »

Vi har seilt med vår sønn hver sommer fra han var 9 mnd, nå er han 3 1/2 år og sist sommer var vi ute i 5 uker.
Første 2 årene brukte vi en 2m lang 10-15cm tykk skumgummi madrass på dørken, da kunne han krabbe rundt, leke og klatre uten å slå seg om han falt, de lærer jo fort hva som er lurt og ikke lurt å gjøre i båten :D
Vi monterte også et sykkelsete i cockpit, brukte det eksisterende bordben og forsterket bunnen under festet med totalt 4 stk 10mm kryssfinerplater som vi limte fast til undersiden av cockpit, byttet ut skruene til det orginale bordfestet med gjennomgående bolter med Store skiver.
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av Vallan »

Vi gjorde som sagts tidigare, lade ner salongsdynor på durken så har småttisarna fått vara där alternativt dynor i sittbrunnsdurken om de hellre ville vara där. Det brukade fungera i 2-4 timmar åt gången ungefär. Vi seglade förta gånen med våra barn när de var runt 7-8 månader.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Micke
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 apr 2017 21:53

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av Micke »

Jag tar upp den här tråden!

Vi planerar att semestersegla med vår pojke som är 1,5 år till sommaren. Jag har förstått att många monterar en cykelstol i ruffnedgången till barnet. Är det någon som har bild på hur det skulle kunna se ut? Har läst någonstans om någon som monterade stolen i en plywood-skiva som passades in i lucköppningen t.ex.

Har ni tips på en specifik cykelstol som passar för ändamålet?

Ni som har kört med den här lösningen, hur tycker ni det funkar? Blir det inte obekvämt för barnet när det lutar?

Jag vet att även denna lösning finns men jag är inte så sugen att montera ett sådant fäste (av estetiska skäl): https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... sits-robin
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av Jim »

Det går utmärkt att sätta en skiva i ruffnedgången och fästa cykelstolen i den men man blockerar ju nedgången så jag skulle nog rekommendera dig att gör som de flesta skrivit ovan. Lägg några sittdynor i botten på sittbrunnen tillsammans med några leksaker. I bästa fall så somnar småttingen snabbt. Vi försökte också begränsa seglingarna till tre timmar.
Ett annat favoritställe var nere på durken inne i båten. Vi gjorde likadant här, sittdynor och lite leksaker på durken.
På vår Shipman 28 så hade vi pullpit bak där vi enkelt kunde knyta fast en barnstol, så om du har en pullpit där så kan det ju också vara en möjlighet.

De gångerna vi hade mest användning av barnstolen var när vi skulle gå ut eller in i hamn.
Micke
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 apr 2017 21:53

Re: Barn i IF-båt

Inlägg av Micke »

Tack Jim! Låter vettigt med dynor på durken och ett gäng leksaker under gång och att använda sig av cykelstolen framförallt under tilläggning.
Skriv svar