Basic segeltips för ensamseglare sökes

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av smögenräkan »

Har varit ute på en tredagarsresa på västkusten själv. Detta var min första resa och allt gick kanon men det är några frågeställningar jag har fått under resans gång:

1 Vilken placering är bäst i sittbrunnen när du seglar själv(skickliga if-seglare sägs sitta föröver i sittbrunnen där de har bra sikt över seglen o.s.v.)själv gillade jag att sitta längst akterut så att jag kunde hålla rorkulten med benen medans du slog och vinschade. Finns det nån ideal position för att hålla rodret samtidigt när du är ensam?

2 Vilken ordningsföljd är bäst när du tar ner storseglet? Styra upp mot vinden rulla in focken, släppa ner storen, fästa nån segelhållare närmast masten, gå tillbaks till rodret styra upp mot vinden igen(jag har roderlås) gå tillbaks packa storen helt sen fästa dirken och sen starta motor och gå mot hamn.Detta var tungt tyckte jag men jag spänner mig som segelnybörjare och det tar massa enegi märker jag.

3 Jag kan faktiskt rulla in focken i halvvind eller slör när det blåser från babord och i ganska hård vind men ej från styrbord då måste jag gå upp mot vinden och kanske släppa lite på akterstaget. En seglare jag mötte i hamn tyckte att det var lättare att falla av när han rullade in focken.Är det nån som har några tips här?

4 Jag har en billigare version av rullfock utan lager så jag höll emot lite i den repändan samtidigt som jag drog ut focken(när den skulle ut) eftersom jag fått tips att annars kan det trassla in sig men klarar man detta i riktigt hårt väder? Då kanske man får märka ut så man bara får ut en del och fästa detta i förväg och sen dra ut och bromsa lite samtidigt?

Vad det gäller säkerhet så har jag nödraketer, säkerhetssele, ankarolina, en extra bensindunk på 25 liter o.s.v
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av maja »

1)
Om du befinner dig långt från land, är det mycket viktigt att ha på sig en säkerhetssele med kopplad lina. Detta är viktigt även i lättvind.

2)
Träna att komma upp i båten. De badstegar som är ofta förekommande, sitter fast en bit ner på akterspegeln, vilket kan göra att det är svårt att komma upp. Om du har en utbordare, går det att fälla ner denna och använda skäddan som forsteg. Annars kan du fixa fotsteg genom att knyta fast en tamp med en vanlig pålsteksögla i varje toppvant..

3)
Du bör lära dig att segla in i hamn på storseglet. Träna i din egen hemmahamn. I så fall, ta ner förseglet först, vilket ju är en baggis för dig som har rullfock.

4)
Som ensamseglare kan du ju ha travare i storseglet och en dirk från masttoppen. Då är det lätt som en plätt att fira ner storseglet och beslå det med en enda tamp.

5)
Om du väljer att ta ner storseglet innan hamnanlöp, kan du även segla in på förseglet, men det kan vara svårt att stagvända om det är trångt och farten är låg. I detta fall rullar ju du bara in seglet innan du tar stolpen.

6)
Sitt nere i brunnen eller på lovartskanten, alldeles bakom storskotsbalken. Stter du framför storskotet kan det vara trixigt att gå över stag. Sitt ALDRIG på akterluckan. Om båten kränger till är det väldigt lätt att glida i sjön. Om du inte har mantåg, rekkomenderas fotstroppar, som gör att man sitter säkrare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av smögenräkan »

Man kanske kunde ha stormfock på alltid vilket är lättare att hantera tar mer höjd och man är alltid förberedd för sämre väder. Jag är inte fixerad vid att segla snabbast men jag vill bli bra på att segla själv och ha kontroll även om det skulle blåsa lite.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av maja »

Fart ger höjd, så en stormfock på sex kvadratmeder är nog ingen bra lösning. Välj i så fall en originalfock (10 kvadratmeter stor). Om du väljer bort lattorna i akterliket går den ju att rulla in.

För övrigt bär ju en IF-båt sina segel även i ganska hårda förhållanden. Därför är stormsegel sällsynta i IF-sammanhang.

Men du har ju ett rullsegelbeslag. Om vinden ökar för mycket är det väl bara att rulla in förseglet och forsätta på bara storen.

Själv seglar jag semester med orevad stor (har inget rev) och endast den nya större focken. Det går utmärkt. Man ger sig ändå aldrig ut i väder mycket över kuling, och en kortare åskby klarar man ändå galant. Men jag seglar aldrig ensam. Det är alldeles för tråkigt att inte ha någon att dela sin seglingsupplevelse med. Dessutom är det riskablet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av Ardina »

Vi seglar alltid två men kanske kan komma med lite input ändå.

Vad gäller ordningen av nedtagning rullar vi alltid in genuan först (i vindögat vid hård vind för att minska på påfrestningen på systemet, annars på vilket sätt som helst), sedan startar vi motorn för att undvika att man ligger och driver om motorn inte skulle starta efter det att man har tagit ner seglen. När motorn väl är igång går vi upp i vind, släpper storskotet helt och lossar storfallet.

När det gäller segelhantering kan jag rekommendera Lazy Jacks eller liknande lösning (ganska lätt att fixa själv). Jag vet att vissa inte anser att detta behövs på mindre båtar men det är väldigt bekvämt! Vi har vår stor på travare och med Lazy Jacks är det inga som helst problem att bara släppa storen och låta den vara. Spänner man upp arrangemanget något innan nedtagning behöver man inte sätta dirk och dessutom undviker man att seglet blåser ut när det väl är nere. Lazy Jacksen håller också uppe bommen så den inte kommer nerfarandes på däck. Sedan kan man beslå seglet i lugn och ro i hamn.

Sedan är jag helt och hållet enlig med Marek vad gäller sittpositionen. Aldrig på akterluckan! I de situationer då det blåser lite blir det dessutom lite grövre sjö och båten tenderar till att bli blöt och hal, och då är det lätt att glida ner från akterluckan (mot lä och i sjön). Personligen sitter jag alltid på lovartkanten. Jag funderar på att montera någon typ av "hålla i sig lösning" uppe på relingen för att kunna hålla fast sig på kanten med "lovarthanden" i situationer där båten kränger till. Om någon har tips på vettig lösning får ni gärna besrkvia denna.

Ett sist tips, som jag själv skall ordna till helgen, är att ha en mindre dunk/flaska reservbensin i det fall att bränslet tar slut. Självklart bör man tillse att man har tillräckligt med bränsle i systemet från början men i det fall att man får soppatorsk är det mycket lättare att hantera en 3-5 liters dunk än en 25 litersdunk. Speciellt vid grov sjö som alltid ger upphov till spill.

Hoppas du får en fin seglingssommar med eller utan sällskap av andra.
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av Cleopatra »

Jeg låner dette Topic til å stille et spørsmål om Lazy Jacks, som var omtalt i siste innlegg.
Er det ikke slik at man må ha fullspilet storseil for at Lazy Jacks skal fungere?
Hvordan tilpasser man storseilet til å ha travere i masteliket? Det er vel en jobb for en seilmaker?

Jeg funderer på å montere Lazy Jacks til neste sesong, hvis dette er noe som kan fungere.
IF 1439
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av Ardina »

Hej,
I min mening behöver man inte ha fullatte (fullatte=fullspilet?) storsegel för att Lazy Jacks skall fungera bra. Vi har inte det och det funkar ändå. Det som kan vara lite klurigt är att hålla koll på lattorna (oavsett längd) vid hissning och nedtagning så att de inte fastnar i Lazy Jacksen, men normalt är detta inte ett problem.

Jag har sett varianter på arrangemang, dock inte på IFar, där man istället för att fästa Lazy Jacksen i masten (som vi har), fäster dem en bit ut på spridarna istället, för att få isär linorna något. På IFen tror jag dock att detta inte blir särskilt bra eftersom den övre infästningen då blir lite för låg. Våra Lazy Jacks är infästa mellan spridarna och förstagsinfästningen (3/5 upp från spridarna). Jag vet inte om det finns någon optimal monteringspunkt men för oss funkar det bra, och vi är glada att den tidigare ägaren hade monterat dit dem.

Bifogar en bild som visar arrangemanget på vår båt.
Bilagor
Arrangemang för Lazy Jacks
Arrangemang för Lazy Jacks
Bild002.jpg (197.21 KiB) Visad 14021 gånger
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av Cleopatra »

Takk for svar, og supert at du illustrerte med bilde!
For å være sikker på at vi forstår hverandre (Min svensk er ikke særlig bra): Fullspilet betyr at det går "avstivere" (På norsk spiler) gjennom hele seilet, fra akterlik til mastelik. Er det dette som er fullatte seil på svensk?

Jeg har nok flere spørsmål, men disse får jeg komme tilbake til ;)
IF 1439
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Basic segeltips för ensamseglare sökes

Inlägg av Ardina »

Exakt så!
Skriv svar