Segelfri höjd Hammarbyleden

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Masonito
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 17:06

Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Masonito »

Hej,
Kommer man under broarna (10.8 resp 10.9), det verkar vara på håret...
Tacksam för ett svar innan Fredag då jag skall segla upp båten till skärgården.

Mvh,
Jens
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av maja »

Det kan vara vanskligt om du har lanterna och windex på masttoppen. Om du inte har det, kanske det går, men då blir nog marginalen endast någon eller några centimeter.

Övre mätmärket är placerat cirka 10.5 meter över vattenytan. Därtill kommer resten av masten plus eventuell påmonterad utrustning.

Särskilt de äldre masterna har en rejält tilltagen kaltopp. Du bör nog räkna med cirka 0.3 meter.

Själv väljer jag att aldrig försöka om den fria segelhöjden är under 12 meter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Vallan »

Jag har en äldre mast och har åkt under borarna med vindex i toppen senast sommaren 2008 (om de är broarna man åker genom om man åker närmaste vägen från Nacka Strand till Södertälje). Jag tror att utmärkningen för brohöjder har viss säkerhetsmarginal liknande de som finns för kraftledningar, men mindre. Det borde framgå av Kort 1(http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __338.aspx). DVS seglefri höjd är inte samma som maxhöjden för att en båt inte ska åka in under bron.

Fast jag rekomenderar ingen att åka där man egentligen inte ska och instämmemr med Marek, man kan inte lite på vattenståndet, vågor och annat. Broarna är öppningsbara och säkerhetsmarginalerna bör vara tillräckliga i alla lägen.

Lycka till
Vallan

Lägger till
Se not längst ner till höger. http://www.sjofartsverket.se/pages/1681 ... INT_08.pdf
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Masonito
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 17:06

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Masonito »

Tack för svar och naturligtvis kommer jag inte att chansa. Jag vet att höjden är på näppet och självklart respekterar jag de regler som finns. Jag ville dock bara veta om det var någon som gått under broarna utan öppning.
Min IF är från -72 med windex.

Mvh,
Jens
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Hm? Jag började undra ett tag om ni hade hittat en annan Hammarbyled än den vi använder oss av två gånger per år, ut ur Mälaren på våren och in på hösten. Det har vi nu gjort sedan mitten av 80-talet åtminstone och senast i lördags. Vi passerar då dels Danviksbron, dels bron alldeles i anslutning till Hammarbyslussen och vi har aldrig haft några som helst problem, inte ens när man byggde om Danviksbron (har jag för mig, kan missminna mig där). Vår båt är från -77 med Seldénmast och försedd med en kombinerad Windex/VHF-antenn högst upp som adderar säkert c:a 50 cm. Jag skulle definitivt prova, fast lite försiktigt förstås; din eventuellt högre kaltopp kompenseras väl med råge av vår antenn.

Hoppas du får en skön segling!

Janne
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Hejsan,

Jag har också gått under Danviksbron och gått hela Hammarbyleden utan broöppning utan problem ett flertal gånger, senast i juli i år. Kommer att gå igenom igen till Vikingarnas bankappsegling utanför Djurgården sista sept helgen. Min IF från 1976 har Proctormast och Windex och det har funnits marginal vid passagen varje gång.
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Masonito
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 17:06

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Masonito »

Hejsan,

Tack för svar och i synnerhet Stefan & Janne som passerat utan öppning.
Det var som jag trodde med Hammarbyleden, det skall gå. Jag tar det lite lugnt och varsamt.
För övrigt ser vädret bra ut och seglingen upp till Klintsundet kommer att bli fin.

Jens
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av maja »

Ja, och det har ju inte varit några skyfall precis den sista tiden, så vattenståndet torde dessutom inte vara så högt... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Masonito
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 17:06

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Masonito »

Det var inga som helst problem att passera under broarna. Vi hade säkert en meter i marginal.
För övrigt gick transporten upp till sommarplatsen bra. Vi gick en hel del för motor men även för segel.
Nu blir det snart en vända upp till varvet för uppläggning. Lite vinterpyssel och desto mera pysslande i vår.
Vi ses nästa sommar.

Jens
S-1032 Dolly Varden II
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av maja »

Uppenbarligen finns det en väl tilltagen säkerhetsmarginal... :P

Följande är klippt från Sjöfartsverkets hemsida:

Segelfri höjd

Vid kraftledningar, broar och andra hinder över farbara vatten finns tavlor som anger hindrets höjd över vattnet. Den angivna höjden benämns ”segelfri höjd” och det är denna höjd som anges i sjökortet. ”Segelfri höjd” beräknas enligt följande:
Kraftledningar
Avståndet från medelhögvattenytan till ledningens lägsta punkt reducerat med ett
skyddsavstånd. (Skyddsavståndet är 1,5 m – 2,75 m, beroende av ledningens spänning.)

Broar och andra hinder
Avståndet från medelhögvattenytan till hindrets lägsta höjd, inom segelbar bredd, reducerat med en säkerhetsmarginal. Säkerhetsmarginalen är 0,5 m – 2 m beroende av förväntad sjöhävning i farvattnet. Medelhögvattenytan är medelvärdet av årets högsta vattenstånd beräknat under en lång följd av år.

Låga broar över skyddade farvatten
Vanligtvis anges brons lägsta höjd över medelvattenytan, utan säkerhetsmarginal. Med låga broar avses de broar där man med lätthet från en mindre båt själv kan bedöma höjden under bron, dvs. upp till ca 3 m höjd. Medelvattenytan är medelvärdet av vattenytans nivå vid fleråriga observationer. Observera att vattenytan kan vara mer än 1 m över denna nivå.

Årets högsta vattenstånd torde för övrigt sannolikt inträffa under vårfloden. Så här finns sannolikt en betydlig marginal vid låg- eller medelvatten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Tack Jens för att du skrev en liten rapport - man har ju undrat lite hur det gick...

Den där säkerhetsmarginalen ska vi vara glada för - vi dristade oss nämligen till att mäta maströr och "vindvisarantenn" i lördags i samband med avmastning. Vi landade med viss förvåning på 10,7 m, vartill förstås kommer avståndet vattenyta-mastfot (ännu omätt). Så 12 meter är nog ett relevant mått utan stor säkerhetsmarginal.

Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfri höjd Hammarbyleden

Inlägg av maja »

Avståndet Vattenyta-Mastfot är 1.0 meter enligt ritningarna som finns tillsammans med klassreglerna. Med mycket akterligt trim (mycket last i akterluckan, besättningen stående bak i sittbrunnen och en tung motor på häcken), kan kanske detta öka ytterligare uppåt 5-10 centimeter.

Jag går själv aldrig under 12 m i vanliga fall. Men en gång under Själland Rundt följde jag efter några båtar med bevisligen högre rigg på ett ställe där det var 11.5 m .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar