Färsk mat på IF?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Annika
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jun 2009 22:17

Färsk mat på IF?

Inlägg av Annika »

Någon som har tips på bra kylanordning för färskvaror? Har provat kylbox och klampar men de håller max 24timmar. Har sett att det finns kylboxar "Coolmatic"(ca längd 40 x bredd 25 x djup 40cm, yttermått) som inte tar så mycket ström. Känns stora för semesterpackad IF?, vart ska man ha dom?. Räcker det med två solfångare för att hålla kylan?, hur mycket ström drar dom? Konserver och "stora båtar" i all ära.... men hur håller man maten färsk i en IF ?
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av Fredrik »

Jag har en kylbox under sittbrunnen, som står på en utdragsskiva, funkar perfekt på semestersegling. Mitt 110Ah batteri i fören klarar med stöd från en liten solcell på en av luckorna på aktergaraget att hålla riktigt kallt under minst 7 dagar..bara att dra ut och öppna kylskåpet.. . Annars är det det hederliga kylsvinet som är svalaste stället på båten , kylklampar eller frysta mjökpaket ../Fredrik SWE 1928
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av maja »

Jag använder ungefär samma metod som Fredrik. Men jag klarar mig med ett litet 6-liters skåp med ett simpelt Pelitier-element för de mest ömtåliga livsmedlen. Skåpet står avstängt under seglats och kopplas bara på i hamn, där det numera alltid finns tillgång till 230 VAC.

Resten av maten står svalt i kölsvinet errer mot bordläggningen under vattenlinjen under kojerna i salongen. Havet håller oftast en ganska sval temperatur, så ölen blir helt OK och smöret lagom fast i konsistensen.

Jag menar att knepet med simpla boxar med Peltier-element är att välja den minsta boxen. Elementet har ju i stort sett samma kyleffekt oberoende av skåpets/boxens storlek.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Vi provade först med kylbox från stormarknaden med Peltier-element, men fann två nackdelar: den drar för mycket ström och den kyler alldeles för dåligt. Därför skaffade jag en kylbox med riktig Danfoss kylkompressor, en Waeco Coolfreeze CF18. Det är minsta modellen de gör och har 18 l volym. Jag har gjort en hylla i garderoben där boxen nu står, vilket gör att det bara är att öppna garderobsdörren för att komma åt innehållet i boxen. Dörren har jag vänt upp och ned så att den kan öppnas från salongen.

När vi seglar är kylboxen igång dygnet om, alltså även under segling. Vi kopplar 230 V för laddning i alla hamnar vi kommer till. Är det nån dag utan laddning är det ingen katastrof. Kylen fungerar nästan 2 dygn innan den inbyggda spänningsövervakningen stoppar kylen.

Jag har funderat på att skaffa en bättre laddare som klarar att ladda mer, och framför allt klarar startströmmen som kompressorn har. Min nuvarande laddare går varm och överbelastas nog av kylen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
lasse_s
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2010 12:05

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av lasse_s »

Hej!
Jag har en Coolmatic 25 liter provisoriskt förvarad i stuven under sittbrunnen.
Strömkällan har i sommar varit ett 115 Ah + ett 75 Ah batteri och dessa har hållit 8 dagar utan uppladdning.
På sikt kommer jag att montera en solcell med regulator och då tror jag att det räcker med ett 115 Ah batteri.
Fredrik! Har du någon skiss på din lösning med utdragskiva?
Lasse SWE3109
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Då har du således en något större kompressorkylbox än jag. Dina resultat är intressanta!

Både en Coolfreeze/Coolmatic 18 och en Coolfreeze/Coolmatic 25 drar enligt specifikation i snitt 0,29 A (vid 20°C omgivning och 5°C i boxen).
Du kör din box i 8 dygn, vilket ger förbrukning 8*24*0,29 = 56 Ah. Av din installerade kapacitet om 190 Ah utgör det 56/190 = 29 %.
Jag kör min box i 2 dygn, vilket ger förbrukning 14 Ah, vilket utgör 14/75 = 19 % av min installerade kapacitet.

Andelen av den installerade batterikapaciteten som boxen utnyttjar är i samma storleksordning.

Går din box i 8 dygn tills den stannar, dvs elektroniken som övervakar batterispänningen går över att blinka rött då?
Kör du din övervakning i läge LOW eller HIGH?

I vilket fall är förbrukningen 0,29 A det lägsta jag har kunnat hitta på marknaden. Termoelektriska kylboxar drar mer, minst dubbelt så mycket.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
lasse_s
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2010 12:05

Re: Färsk mat på IF?

Inlägg av lasse_s »

Jag kör min box på Low och jag hade gott om ström kvar i batterierna efter 8 dagar då vi avslutade vår segling.

Lasse
Skriv svar