Året runt boende i min IF samt beg. segel

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

favetelinguis
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2011 10:03

Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av favetelinguis »

Jag undrar om någon här har lyckats vinter utrusta sin IF för att kunna bo året runt på den under svenska förhållanden?
Har även fått tipps om att det cirkulerar en hel del begagnade racing segel med bara ett år på nacken. Finns det mycket begagnade segel på marknaden av denna typ och vad blir prisskillnaden?

MVH Henrik
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Schulanta »

Jag bor i min IF sedan juli förra året. Nu ligger jag visserligen i Amsterdam över vintern, så klimatet är väl aningen mildare här. Med risk för att inte besvara din fråga, så delar jag ändå med mig av mina erfarenheter hittills.

Med en värmefläkt på 1000 W klarar jag att hålla värmen vid 5–10 minusgrader, fast med en läbbig elräkning (dyr el i hamnen). Problemen är istället luftfuktighet och kondens. Amsterdam är fuktigt vintertid! I stuvutrymmena under kojerna bildas mycket kondens, så där har jag bara okänsliga saker. Klädsäckar, segel o dyl packar jag istället ovanpå kojerna, med gott om luftspalter för att minska fukt och mögel. Förpiken är full med segelsäckar och en nedpackad gummijolle. Trots luftig stuvning måste jag titt som tätt packa om, tvätta bort mögel, och torka dynor. Möblemanget gör tyvärr också att jag har väldigt lite boutrymme. Jag bor i salongens styrbordskoj.

Stuvutrymmena under skarndäck använder jag som bokhyllor. Tyvärr bildas mycket kondens där, så skeppsbiblioteket är sig inte riktigt likt.

Toaletten är avstängd, med glykol i kulventilerna. Sittbrunnens självlänsar är öppna och har klarat sig hittills. Vattnet är tidvis strömt i kanalen utanför hamnen, så det har bara frusit runt båten under korta perioder.

Jag funderar på att delvis isolera båten inför nästa vinter, men är inte helt övertygad. Jag har hellre synlig kondens som jag kan torka bort, än dold kondens i skrymslen och hörn bakom isoleringen. En värmare som inte är beroende av landström hade också varit ett bra komplement, så man slipper frysa när bryggans säkring går. Vissa andra båtar i hamnen har en presenning uppspänd som ett tält över båten för att minska kondensen, men de har likväl kondensproblem och jag trivs inte under presenningar.

Båten får en helt ny dimension när den är ens hem, och att bo på vattnet är fantastiskt!
favetelinguis
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2011 10:03

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av favetelinguis »

Hehe fan vad nice, får man fråga hur du hamnat där?
Lite förvånad över att en båt kan hålla värmen så bra utan isolering ändå. Kondensen verkar ju värre, har hört att det finns kondensfria båtar, vet dock inte hur dom funkar.
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Schulanta »

Ja, Amsterdam är kanske inte det första stället som poppar upp när man planerar övervintring. Tanken var att komma längre söderut innan höststormarna, men segling och planering är oförenliga. Jag vände i Belgien när jag insåg att säsongen för Biscaya var över. Men det finns en fördel också: Amsterdam är snorbilligt om man jämför med hamnarna söderut. Halva priset! Hm, fast då räknar jag inte in uppvärmningskostnaden förstås…

Jag är också förvånad över att jag lyckas hålla värmen så bra. Jag bor ju i ett äggskal. Fast det är klart, IF är ju en ganska liten båt. Utan isolering blir emellertid värmeförlusten stor, så fläkten får gå ganska ofta.

En fundering jag har inför nästa vinter är att installera en vedeldad kamin, som engelsmännen gör. Jag seglade med en kompis förra vintern som hade gjort det, och det var underbart varmt och torrt i den båten trots vargavinter. Är det någon som har erfarenhet av kaminer? Har det gjorts i IF-båtar? Jag har sett Misil II:or med en liten kamin i skottet.

Båtar med skrov i sandwich blir ju i princip kondensfria, eftersom distansmaterialet fungerar som isolering.

Får man fråga hur dina planer ser ut?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av johan swe-1870 »

Schulanta skrev:En fundering jag har inför nästa vinter är att installera en vedeldad kamin, som engelsmännen gör. Jag seglade med en kompis förra vintern som hade gjort det, och det var underbart varmt och torrt i den båten trots vargavinter. Är det någon som har erfarenhet av kaminer? Har det gjorts i IF-båtar? Jag har sett Misil II:or med en liten kamin i skottet.
Ett alternativ kan vara en oljeeldad kamin istället, helst en som kan eldas med lite av varje (diesel, olja av olika slag) och som ej kräver ström. Jag tror det finns en sån som heter Reflex (namn?), men de kanske inte finns tillräckligt små för våra båtar.

Det är intressant att höra om dina erfarenheter! Och det är roligt att höra att du finns i Amsterdam. Skriv gärna mer när du har tillfälle!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Bjornar_N-165
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jun 2008 15:24

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Bjornar_N-165 »

Utrolig imponert over at du bor i IF'n vinterstid!

Tidligere eier av min båt hadde parafinovn i babord skap, men den ble fjernet etter at skapet tok fyr (brann). Parafintanken lå innenfor motorluken med rør inn og ned under babord køye.

Ellers lærte jeg på motorkurset (kystskipperen) at parafin- og gassovner produserer 1 liter fuktighet per liter brennstoff. Vil tro at nøkkelen til mindre kondens er god sirkulasjon (som når man fyrer med åpne vinduer for å få fukten ut av hytta på fjellet).

Hilsen Bjørnar, NOR165
kapten
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jan 2009 15:24

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av kapten »

Säkert finns där många både kort-och långsglare som övervintatrat i sin IF i nordiska vatten.
Den jag först kommer att tänka på är Björn Larsson, författare, seglare o professor i franska vid Universitetet i Lund, som så vitt jag vet bodde en vinter i Dragörs hamn i sin IF.
I den något större båten Rustica ombordlevde han under sex år mer eller mindre permanent i bla Skotska och Irländska vatten.
Om inte annat så läs gärna hans böcker " Den Keltiska Ringen", "Long John Silver", Från Vredens Kap till Jordens Ände" för att bara nämna några som varmt rekommenderas.

För lösning av kondensproblematiken är nog enbart luftväxling lösningen, dvs ngn typ av fläkt, då ju mänsklig aktivitet = utandning, perspiration inklusive invisibilis, matlagning etc orsakar vattenånga som kondenserar mot kalla skrovväggen mm.
Tilluften måste ju uppvärmas och gärna på billig väg men ett elektriskt element genererar ju ingen egen vattenånga i motsats till flera andra värmekällor. Nackdelen är förståss dyra elpriset men erbjuder ju en "ren" och enkel installation = vanlig enkel bilkupévärmare som kan flyttas runt.
Men hur värmer man under gång och i sådana miljöer då landström inte är tillgänglig?
Bästa hälsn o gott vinterviste - Jonas
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av FredrikH »

Man bör väl ordna ett ventilationssystem som bygger på "kalla väggens princip", dvs att man tar in luft utifrån och leder ner i kölsvinet i aktern. Fukten kondenserar då nere i kölsvinet och luften som kommer in i båten via kölsvinet är torrare. Jag vet dock inte hur man praktiskt sköter detta i en IF-båt, men jag antar att det behövs mekanisk ventilation (fläktar).

Matlagning i båten är ju en stor källa till kondens. Använder du spritkök/gasol när du lagar mat? En elektrisk kokplatta kan ju vara en idé för att slippa elda inne i båten. Annars kanske man kan göra mesta matlagningen ute i sittbrunnen under sittbrunnstält för att slippa få in extra fukt i båten?

Strongt att övervintra i den båten! Jag ser fram mot fler inlägg om strapatser och problemlösningar på vägen söderut!
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Schulanta »

Fanta SWE2634 skrev:Man bör väl ordna ett ventilationssystem som bygger på "kalla väggens princip", dvs att man tar in luft utifrån och leder ner i kölsvinet i aktern. Fukten kondenserar då nere i kölsvinet och luften som kommer in i båten via kölsvinet är torrare. Jag vet dock inte hur man praktiskt sköter detta i en IF-båt, men jag antar att det behövs mekanisk ventilation (fläktar).
Det funkar nog bra på sommaren, men på vintern är kölsvinet varmare än uteluften. Jag tror helt enkelt på torr värme och god ventilation.
Fanta SWE2634 skrev:Matlagning i båten är ju en stor källa till kondens. Använder du spritkök/gasol när du lagar mat? En elektrisk kokplatta kan ju vara en idé för att slippa elda inne i båten. Annars kanske man kan göra mesta matlagningen ute i sittbrunnen under sittbrunnstält för att slippa få in extra fukt i båten?
Jag slutade använda mitt spritkök inne i båten i november, dels pga fukten och dels pga att jag numera tvingas elda det med fönsterputs som luktar förfärligt illa. Det är hopplöst att hitta kökssprit utanför Sverige. Att laga maten utombords är helt klart att föredra.
Fanta SWE2634 skrev:Jag ser fram mot fler inlägg om strapatser och problemlösningar på vägen söderut!
Vi får se vilket väderstreck vinden bär åt i vår. Eventuellt seglar jag norrut igen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av maja »

Fanta SWE2634 skrev:Man bör väl ordna ett ventilationssystem som bygger på "kalla väggens princip", dvs att man tar in luft utifrån och leder ner i kölsvinet i aktern. Fukten kondenserar då nere i kölsvinet och luften som kommer in i båten via kölsvinet är torrare. Jag vet dock inte hur man praktiskt sköter detta i en IF-båt, men jag antar att det behövs mekanisk ventilation (fläktar).
När det gäller kondens i båtar, så är det inte så mycket frågan om att fukten möjligen till viss mån kan kondenseras i kölsvinet (och då bara om vattnet är betydligt kallare än luften i kölsvinet), utan att luften snarare ska värmas upp i ruffen för att bli torr.För om man kyler luft kommer den relativa luftfuktigheten alltid att öka.

Om man eldar med öppen låga utan skorsten, tillför man mycket fukt. Det finns en artikel i en gammal Medvind där jag räknat ut hur mycket fukt man tillför genom förbränning av kolväten. Har för mig att det blir i samma storleksordning eller mer som vikten av bränslet. Dessutom bildas mycket koldioxid som måste ventileras ut av rena säkerhetsskäl.

Så öppen låga kräver skorsten eller forcerad ventilation.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Ardina »

Här finns en annons på Blocket med en IF som har en vedeldad kamin från 2002.

http://www.blocket.se/stockholm/Crusing ... ?ca=11&w=3

Kanske kan kontakt med ägaren ge klarhet i hur den har installerats och om det har funkar bra. Frågan är ju fri och kanske finns det bilder på installationen.
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Schulanta »

Tack för tipset, Ardina!
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av ntica »

intressant ämne...(sitter & ögnar igenom forumet, kanske inte längre aktuellt?!) men en shop i Holland säljer kaminer för båtar om jag inte minns fel. "Toplicht" el. likn.
Kanske en ebersprächer fr. ngn. gammal VW?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av maja »

Det finns ju värmare (t.ex. Wallas eller liknande) i den vanliga båttillbehörshandeln, vilka är anpassade till fritidsbåtar. Men det enklaste och billigaste är väl en elektrisk bilkupëvärmare av något slag om man har tillgång till el. Det finns mycket tysta sådana, men då blir de dyrare.

Om man använder kamin utan skorsten, måste man anordna med mycket god ventilation. Förbränningen kräver syre och bildar koldioxid och litet koloxid (CO). Vid dålig förbränning bildas mycket CO som ju är en mycket giftig gas. Dessutom bildas mycket vatten, vilket gör miljön inne i ruffen fuktig.

Genom att man hela tiden måste byta luften i ruffen, blir uppvärmningseffekten dålig. Om man nu väljer att använda en värmare med låga, ska man därför använda en med skorsten. De bäst lämpade sådana är de som även tar in luften som krävs för själva förbränningen. genom skorstenen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Inlägg av Lasse L »

Har erfarenhet av både Reflex och Glembrings, dieselkaminer de är likvärdiga.
Fördelar: drar ingen ström, tysta.
Köp där det är nära till ev. service.
Glembring kaminen sitter i min brors fiskebåt, tänds på sensommaren och släcks på våren.
Reflexen sitter i min båt.
http://www.glembring.se/

http://www.refleks-olieovne.dk/
Skriv svar