Ensamseglare - Tips och Trix

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

resqal
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 mar 2011 12:51

Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av resqal »

Hejsan!
har precis inhandlat en IF båt och tänk vårrusta den innan sommarvädret sveper in.

men nu är det så att jag ensam seglar mycket då mina polare inte gillar segling och ingen i familjen kan/vill.
så nu är jag ute efter att få så mycket tips och idéer som möjligt om hur man kan rusta båten så att man kan hantera den ensam.
exempelvis lägga till en rullfock, lazy-jacks och neddragna fall. men kom gärna med tips och trix, inte någon båtbyggar expert då IF är min första "storbåt"

tack på förhand :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av maja »

Du kan börja med att använda vår hemsidas sökfunktion, som du hittar längst upp till höger på huvudsidan. Sök t.ex. på orden "lazy" och "rull". Du lär få väldigt många träffar....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av Schulanta »

Mitt bästa tips är ett roderlås. Finns att köpa, men jag tycker att en lina uppspänd tvärs över sittbrunnen som man snor några varv runt rorkulten är bra nog. Vid bidevind funkar den minst lika bra som en autopilot (och jag har nästan alltid bidevind). För längre pauser — om man t.ex. behöver skifta segel, läsa sjökort, gå på muggen eller laga mat — kan man enkelt få en IF att ligga bi med surrat roder.

Jag har varken rullfock, lazy-jacks eller neddragna fall. Det är säkert praktiskt, men jag har sett rullfockar som hakar upp sig och lazy-jacks som trasslar sig, inget jag vill råka ut för när jag är ensam. Dock vet jag många som är väldigt nöjda med dessa lösningar.

Livlina såklart, med ordentliga fästpunkter. Och underskatta inte säkerhetsaspekten av att ha dryck och enkel färdkost lätt åtkomligt från sittbrunnen.

Grattis till din nya båt! Jag har haft min IF i två år och tycker att den är toppen för ensamsegling.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av maja »

Roderlås är livsfarligt för ensamseglare. Drullar man i så fortsätter båten....

Det är väl inte för kul skull man har en brytkontakt på utombordare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av Schulanta »

Man får över huvud taget inte ramla i sjön när man ensamseglar, därför ska man hela tiden ha livlinan kopplad. Hela tiden. Personligen skulle jag aldrig klara av några längre etapper ensam utan någon form av självstyrning. Och viktigast är som sagt roderlåset när man ligger bi för att t.ex. reva segel, navigera, laga mat, etc. Själv ser jag självstyrningen som en säkerhetsdetalj. Men visst, man väljer själv vilka risker man är beredd att ta. Vill man vara på den säkra sidan ska man nog vara två ombord.
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av Fredrik »

Hej, Om du precis köpt en IF skulle jag vilja ge dig några tips! Utrusta båten så lite som möjligt de första säsongerna. IFn är en oerhört underskattad båt och en fenomen som jag märkt är att ju längre man har båten desto mindre "komfort utrustning" känner man sig i behov av. Nu talar jag naturligtvis bara från mina egna erfarenheter och jag kappseglar en del. Men jag har fått montera av/om en massa dyr utrustning som visade sig inte optimal med båtens seglingsegenskaper. En sak vill jag rekommendera dig dock att skaffa om du seglar en del själv (jag seglar en del själv med): En riktig autopilot! Du behöver ett bra batteri (monterar du bäst i förpiken under kojerna om du vill vara noga med viktplaceringen i båten) och möjlighet att ladda. Men då är det oerhört viktigt att du ALLTID använder livsele i fall att du skulle ramla överbord, och det är lätt oavsett mantåg eller inte på en IF. En annan fördel med autopiloten är om du ska gå riktigt långa sträckor med snurran (vindstilla) så är det bara att ställa in piloten och ta fram en god bok,ja man får ju inte helt glömma uppsikten förstås.. :shock:
Så vänta med rullfockar och dylikt, det är lättare och säkrare att hissa och släppa segel redan vid bryggan (det gör jag alltid oavsett vind styrka). Lycka till :P Fredrik Swe 1928
H-boat
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2010 20:25

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av H-boat »

Seglar nästan uteslutande ensam och har en gyllene regel, tänk säkerhet. Undvik allt spring på båten, bli i sittbrunnen så ramlar du inte i sjön.
Montera löpare på storsegelt så kan du enkelt både hissa, reva och ta ner seglet från sittbrunnen. Linliket klämmer och kärvar så du får dra ner seglet bit för bit. Du kan inte snabbt och enkelt få ner seglet om det skulle behövas.
Montera pistolhakar på genua eller fock om du har sådan, då kan du enkelt hissa focken från sittbrunnen. Plastclipsen går lätt upp om du inte står i fören och styr dom rätt, när dom blir slitna så kan dom gå upp i hård vind.
Lazy jacks. Hade de tre första åren men har monterat bort dom. Praktisk när seglen skulle ner. Seglet snyggt ihop samlat, bommen trillade inte ner i sittbrunnen och tryggt att gå fram i fören för att förtöja då det inte var något segel i vägen. Nackdelen är att storseglet lätt fastnar i linorna när du skall hissa det om du inte ligger mitt i vindögat.
Var försiktig med utombordaren. Jag har vid två tillfällen fått bandtång i propellern så att brytpinnen gått av. Sista gången blåste det hårt så jag drev kraftigt mot pirarmen. Tack vare att jag hade plastlöpare i storen och tagit bort lazy jacksen så fick jag upp storen på 5 sekunder och kunde med 1m marginal segla mig fri. Numera seglar jag in i hamnen där det finns gott om plats, släpper ner seglen och glider på plats.
Jag har autopilot som är praktiskt men knappast nödvändigt. Planera din segling istället; ha det du behöver hos dig i sittbrunnen. Ett snabbt ärende ner och hämta något kan du göra utan autopilot. En autopilot kostar ca 5500:-, en PLB nödsändare kostar 3500:-, hur prioriterar du?
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av Lasse L »

Trevligt forum.
Haver nyligen köpt en IF.
Ensamseglar för det mesta.
Säkerheten går först, inte lämna sittbrunnen.
Skall utrusta IFen med lasyjacks, dra ner fallen till brunnen, ev rullfock.
Söker måttsatta riggritningar.
Bra tips att ha batterierna midskepps.

http://lasselundell.se/
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av maja »

Den här hemsidan, inklusive forumet, administreras av Svenska IF-båtförbundet. Om du tycker hemsidan och forumet är värdefullt för dig, är ett tips att du sponsrar verksamheten med ditt medlemskap. Årsavgiften är så låg som 200 kr per år, och då får du också vår tidning Medvind i brevlådan.

Femtioen nummer av Medvind finns publicerade på hemsidan. Alla utom det senaste kan läsas av vem som helst. Det senaste numret är förbehållet förbundets medlemmar. Om du inte redan har hittat Medvind, finns den på http://www.ifboat.com/index.php?q=tidningen-medvind

Måttsatta ritningar finns som tillägg till klassreglerna. Se http://www.ifboat.com/assets/files/klas ... ningar.pdf

I klassreglerna finns många andra dimensioner, t.ex. för vissa rigg mått och segel. Se http://www.ifboat.com/assets/files/klas ... -04-04.pdf
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av Vallan »

Jag seglar ofta ensam, Jag har en liten tamp jag sätter i bommen och vantfästet på undanvind för att slippa kinesgipp i skallen. I övrigt har jag lite snabbåtkomlig mat och dryck i stuvfacken i sittbrunn (limpa+tubost och några cocacola + massa vatten), så att om det skulle behövas, behöver jag inte lämna styrplatsen på många timmar. I lättvind fungerar det till och med spinnacker och ensamsegling på IFen. Det jag saknar vid ensamsegling är selftrackerfock (slippa winscha genuan), travare i storen, så det skulle underlätta hissning och halning från sittbrunn, och även lazyjacks för att hålla storen på plats vis halning och hissning i hårdvind.
Det är väldigt olika vilken utrustning man känner behov av, beroende på egen erfarenhet, typ av segling och i vilka vatten man seglar. Jag skulle inte heller rekomendera att köpa massa dyr utrustning, utan segla först och efter varje tur skriver du ner en sak att fixa på båten och gör det innan nästa segling. Då kommer du snabbt få en fint optimerad båt för just din typ av segling. Sedan är det bara montera bort saker efter upptakningen som inte blivit använda på en hel sommar, så håller sig båten lätt och snabb och uppdaterad.

Sedan gäller som nästan alltid, om båten är anpassad för kapsegling sitter alla kontroller på rätt ställe med rätt utväxling, vilket gör seglingen mycket behöaglig.

Lycka till och grattis till ett bra båtval
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av maja »

Det finns några få seglare som har en anordning för självslående fock. Dessutom finns det en artikel om detta i en före detta utgåva av Medvind. Använd sökfunktionen, så hittar du säkert artikeln. Kontakta även Bertil Norberg eller Ragnar Jalakas, som har löstagbara selftackerbeslag till sina båtar och som säkert kan bistå med mera information om den saken.

Själv menar jag att man utan problem kan segla (kryssa) ensam med en riktig fock, som då även blir betydligt större, från cirka 8-9 kvm för en selftackerfock till 12.5 om man väljer den stora varianten. Att skota från rorsmansposition går utmärkt om man använder wincharna på sittbrunnskanten, och det går oftast enkelt att dra in hela slacket utan att man behöver använda handtaget. För övrigt gör en van gast samma sak (utan att använda handtaget) med en genua skotad med rufftagswincharna, om gasten sitter på nya lovart och därmed får stor plats för yviga och snabba armrörelser.

Vad gäller lazyjacks, så har de sin stora nackdel i att det inte går att hissa eller fira seglet i någon annan position än i vindögat. Det menar jag är en stor nackdel för ensamseglaren och kan vara riskabelt inne i en hamn, där seglet snabbt måste ner på en annan bog. Bättre är då storsegel med travare och med en justerbar dirk. Även här kan man få litet problem med att seglet fladdrar ut om vinden kommer från sidan, men det får man väl bemästra, t.e.x genom att släppa på dirken i nångot läge, så att bommen hamnar över nergångsluckan och ner i sittbrunnen.

Varför lattorna ska behöva vara längre än de redan är förstår jag inte. Kanske ett måste vid lazy-jacks. Och då är väl även detta en anlednng till att välja bort dem.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag seglar också mycket ensam. Trots det har jag ändå ett standard storsegel med liklina, inga travare, ingen dirk och inga lazyjacks. Jag fäster storfallet på knap på trimplattan. Vanligen sätter jag segel i hamnen. I hemmahamnen och andra kända hamnar brukar jag segla in på endast stor. Oavsett vindriktning får jag ner storen genom att lossa fallet och segla sista biten med det i handen. När jag tycker farten räcker släpper jag fallet samtidigt som jag tar tag i storskotet, lägger ner bommen i lucköppningen och drar ned storen snabbt genom lite drag i akterliket.

Min gamla Blixtstor som går lite trögt, får jag ned ungefär till hälften, sedan får jag snabbt fram till masten för att dra ned det sista. Mina andra segel, Edman, får jag ned helt utan att vara vid masten.

Senast i går for jag in i hemmahamnen i 10-12 m/s vind och det gick fint.

En sak som man alltid kan tillgripa är att dreja bi. Skota dikt bidevind, och slå utan att släppa fock- eller genuaskotet. Båten lägger sig fint på den andra bogen i riktning ungefär halvvind, men rör sig inte så mycket framåt. Nu kan du lugnt gå ner och hämta mat, klä på dig, navigera eller gå på hinken.

Ett tips är att låta en nedhalslina följa med förseglets fallhorn upp. Då kan du alltid få ner seglet genom att lossa fallet och dra i nedhalslinan om det blir kris med kraftig vind eller nåt. Du slipper krypa fram på fördäck, och seglet blir liggande nere utan att fladdra upp efter förstaget. Låt vara att det nog ligger i vattnet och släpar, men i de förhållanden när seglet skall ned är det nog ändå vått.

Spinnaker kan man hantera själv upp till mellanvind. Det gäller vid manövrerna att falla av till en låg kurs, nästan platt, och få båten att gå av sig själv. Då hinner du springa omkring och göra lite gastgöra. Det går även att gippa, sätt båda suggorna nästan nere och ge lagom slack i båda skoten innan du går på fördäck! Jag har monterat råttorna till suggorna så att rorsman sköter dem. Se till att tillräckligt avstånd till andra båtar, det kan hända skojiga saker!

Så fort du ska nån längre sträcka och har behov av att navigera med sjökort tycker jag att sprayhooden är ett måste. Jag fäller upp den, drar för luckan så kan jag ha sjökortet liggande där, utan att blötas upp av regn eller sprutsjöar. Jag är trött på att min samling av sjökort lägger sig nere på sittbrunnsdurken i vatten och blir förstörda. Men så länge förhållandena medger det är sprayhooden nedfälld.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av maja »

Likrännorna kan vara litet olika breda i spalten beroende på typ av mast. Min gamla guldeloxerade proctormast har definitivt en trångare likspalt än de nyare modellerna och här måste man även dra ner en Edmanstor framme vid masten. Därför har jag investerat i travare på min gamla turseglingsstor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har delat tråden då den gått över till att handla om hur man hanterar sjökort och har dem tillgängliga för navigation. Delen om sjökort fortsätter i: Hantera sjökort och navigera med dem

Vill du tipsa eller diskutera Ensamsegling fortsätter du på denna tråd.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ett tips till: om det är vågor och du ska gippa spinnakern, se till att genuan är uppe! Om du inte gör det är risken stor att du lindar spinnakern runt förstaget eftersom du ensam inte har möjlighet att trimma spinnaker, styra och gippa spinnbommen samtidigt.

Jag lärde mig detta precis på klubbens kvällssegling. För min del slutade sista spinnakerbogen med att jag fick dra ner spinnakern i en knut runt förstaget och fullfölja benet med bara storsegel. Bolero seglade förbi mig och jag blev sist. :cry:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar