Placering av Lagunbordfäste?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av Ardina »

Jag har inhandlat ett Lagunbord med extra fäste. Jag har förstått att bästa ruffplaceringen anses vara strax bakom babords garderob, men hur är det i sittbrunnen? Ska man sätta fästet bakom skotbalken (med bultarna in i stuvfacket) eller ska man satsa på framför skotbalken? På bifogad bild ser ni styrbords sida av sittbrunnen. Jag hade dock tänkt att placera färstet på babords sida.

I slutändan måste jag naturligtvis själv komma till rätt slutsats men jag tänkte höra om det finns erfarenheter och lärdomar i IF-kollektivet! Gärna svar med bilder i den mån det finns!
Bilagor
Bild007.jpg
Bild007.jpg (153.53 KiB) Visad 12399 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av maja »

Varför ansåg du att originalbordet var dåligt?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av Ardina »

Det är nog flexibiliteten att kunna svänga undan bordet som lockar. Jag tycker ofta att det blir lite bökigt med orginalbordet ... framförallt nere i ruffen där det blir trångt när man är instängd under regniga dagar och skall laga mat etc Med Lagunbordet kan man fortfarande röra sig i ruffen trots att bordet är uppe.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av johan swe-1870 »

Mitt originalbord har svängda ben och fästena ej monterade precis mitt under bordsskivan. Det gör att om jag vrider benen kan jag justera bordet i sidled och få det där det passar bäst.

Sedan många år seglar jag dock helt utan bord. Jag valde bort det helt, då jag tycker det är för litet, för vingligt och för mycket i vägen. Det går lika bra att äta genom att hålla tallriken i handen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av Bertil Norberg »

Hej. Lagunbordsfästet fungerar utmärkt som fäste till min GPS ute i sittbrunnen när jag seglar ensam. Fästet monterat på styrbords sida strax för om skotbalken. Kan skicka bilder, om du inte sett dem i Medvind. F.ö. så är bordet ett måste i händelse av Midsommar med därtill hörande attribut. Inte så långt kvar.
Ha de. Bertil N
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av norling »

Vårt Lagunafäste sitter i framkant av babords stuvfack, alltså akter om skotbalken. Detta ger bra svängrum för bordet. I ruffen sitter det några dm akter om bb garderob. Att byta från originalet med klumpiga rör som skulle gängas i kärva gängor, till Laguna var det bästa vi gjort!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Inlägg av Ardina »

Tack för all input!

Efter era kommentarer och lite funderingar på egen kammare jag jag kommit fram till slutsatsen att montera för om skotbalken på babord sida i sittbrunnen. Det finns två huvudsakliga anledningen till den förliga monteringen:

1. Bertils Norbergs eminenta GPS-lösning som känns mycket smart, enkel och passande!
2. Möjligheten att sätta en Lagun-barnstol på stativet och svänga in under sprayhood (nu har vi iofs ingen sprayhood men både barn och sprayhood kan bli aktuella i framtiden)

Ingen av ovanstående gynnas av att fästet monteras akter om skotbalken.

Vad gäller ruffmonteringen verkar det inte råda något tvivel om att montering bör ske strax akter om babords garderob.
Skriv svar