Garderob blir kyl

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har vänt min garderobsdörr så jag kan öppna den lätt från "salongen". Då båten blev med kyl för några år sen kom jag på att kylboxen passar fint i garderoben. Därför byggde jag en hylla och monterade längst ned i garderoben. Så här ser det ut:

Bild

Mycket praktiskt! Innehållet i kylen går lätt att komma åt. Jag slipper lyfta/dra fram den från utrymmet under sittbrunnen. Det är bara att öppna dörren, lyfta på luckan så når jag allting.

Boxen fästes med rem för att stå säkert vid segling.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Leffe Söderström »

Det måste ju vara klockrent att ha boxen där.
Måste man bygga om dörren eller passar den direkt??
Jag har en toa står där men det är trångt när man ska brottas med dörren varje gång man ska dit och allra helst när mellanskivan
ligger där.Det måste ju bli lättare även för mig att vända på dörren.Jag ska testa om det kommer att funka..
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av maja »

Ett dilemma jag kan se är att kylen kräver bra ventilation för att fungera optimalt. Ventilationshålen på nedre framsidan verkar komma ganska nära den stängda dörren. Kanske man borde borra några hål eller ta upp en liten öppning i dörren ?

Alternativt kan man ju ta bort dörren helt...Den fyller väl ingen större funktion längre, mer än att den kanske säkrar boxen vid sjögång. Men den saken kan man nog fixa med t.e.x några vertikaka lister.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Dörren kan vändas ganska enkelt. Jag vill minnas att jag köpte nya gångjärn och fick göra nya uttag för gångjärn och låsbleck med ett stämjärn. Det var nog allt. Kanske jag filade av lite på kärleksbrädans (lösa trekanten för förpikskojen) aktre hörna för att den inte ska spänna mot garderobsdörren då den öppnas.

Dörren fyller funktionen på min båt att den är snygg. Den hör till båten tycker jag. Dessutom döljer den ett utseendemässigt rätt trist utrymme. Jag tycker den ska vara där.

Eftersom jag gillar min dörr har jag valt att inte ta några hål i den alls. Ventilationen i utrymmet sker med hålen efter en tidigare radioinstallation. Luften kommer in genom hål i salongskojens framsida (från en högtalare) varifrån den går genom varvets 3 ventilationshål till garderoben. Där passerar den kylen och stiger sedan för att komma ut genom ett rektangulärt hål vid taket ovanför garderobsdörren (efter en bilradio). Dessutom är mitt skott mot salongen inte lufttätt monterat mot fönstret, så där finns också plats för luftcirkulation.

Jag tror inte ventilationen i utrymmet under sittbrunnen är mer lämpat för en kylbox. Det är nog annars den placering av kyl som brukas mest.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Gripen »

Leffe Söderström skrev:Det måste ju vara klockrent att ha boxen där.
Måste man bygga om dörren eller passar den direkt??
Jag har en toa står där men det är trångt när man ska brottas med dörren varje gång man ska dit och allra helst när mellanskivan
ligger där.Det måste ju bli lättare även för mig att vända på dörren.Jag ska testa om det kommer att funka..
Tänk på att om du vänder på dörren så förlorar man möjligheten att stänga om sig och skärma av när du sitter på toan!
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Gunverth »

Utrymmet är också perfekt för en OZcooler. I och med att det redan finns en genomföring för det gamla avloppet, klämmer man in värmeväxlaren i det hålet. Nackdel förutom det något höga priset är att det blir en någorlunda permanent och hyfsat stationär installation. Fördelen är samtidigt att man utnyttjar utrymmet effektivt och får ett hyllplan av kyllocket.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag avslutar jag Renovering av InFinit genom att dra i de sista skruvarna. Det är garderobsstången i styrbords garderob som är den sista detaljen att montera. Jag väljer här en okonventionell placering av stången:
Montering av styrbords garderobsstång
Montering av styrbords garderobsstång
DSCF3702r.JPG (51.03 KiB) Visad 19891 gånger
Anledningen till denna konstiga placering är att stången inte ska användas för att hänga kläder på. På bilden syns också en ovanlig hylla i nedre delen av garderoben. Här står båtens kylbox vid tursegling. Genom att sätta garderobsstången så långt ner går det att fästa kylboxen med en rem mot stången:
Fastsurrad kylbox
Fastsurrad kylbox
DSCF3701r.JPG (65.27 KiB) Visad 19891 gånger
För att boxen inte ska välta på kryss har vi tidigare surrat den runt hyllan. Det har dock varit opraktiskt, då surrningen har fått lossas varje gång vi ska ha något i boxen. Med denna nya lösning kan boxen sitta fast permanent istället. Stången ger stöd för babords halsar, remmen håller fast för styrbords halsar.

Notera även den korta vägen mellan eluttag och boxens elanslutning, nere till höger i bilden!
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 23 gånger.
Anledning: Delat renoveringstråd och flyttat kylboxinlägg till passande tråd
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av IF 2719 »

Det där med kylboxen var fin lösning! Vad är det för kylbox? Waeco 18 L? Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av maja »

Med denna typ av kylbox (med lock med gångjärn) tar det mycket plats. Du har ju offrat en hel garderob till kylboxen.

Man skulle kanske tänka sig en hylla ovanför boxen, så högt att locket går fritt. Då återvinner man åtminstone litet utrymme. Detta skulle kunna vara till torra matvaror, där ju värmen från boxen hjälper till att hålla segheten borta från knäckebrödet...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en Waeco CF 18, dvs den minsta och den bästa som finns. Vi har haft den på den platsen i 11 års tid och är mycket nöjda med både box och placering. Det är väldigt skönt att kunna öppna boxen utan att först dra fram den från utrymmet under sittbrunnen eller lyfta fram den från stuven längst bak i aktern, vilket annars hade varit möjliga platser. Vi har kommit på att det räcker fint med bara en garderob för klädförvaring, så för oss är det inget problem att använda denna plats för kylboxen. Vi brukar förvara seglarstövlar innanför boxen. Under hyllan till boxen har det bildats ett lagom utrymme att placera två par skor i. För att förbättra åtkomsten har vi också vänt dörren så att den öppnas från salongen.

Vi funderar på använda utrymmet längst upp under skarndäck för förvaring av grönsaker och specerier och kommer kanske på en lösning, lite i stil med Majas idé. Rakt ovanför vill vi dock inte ha något eftersom locket ska kunna öppnas lätt.

Min marknadsundersökning visar att det inte finns kompressorkylboxar utan gångjärnslock.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 21 maj 2017 22:34 Det är en Waeco CF 18, dvs den minsta och den bästa som finns.
Det finns en mindre: DOMETIC COOLFREEZE CDF 11 . Jag har för mig att Waeco och Dometic har samma kylboxprodukter med med litet olika beteckningar . Men denna har ju ett längsgående lock och kräver väl då ännu större utrymme ovanför boxen för att kunna öppnas.

För övrigt menar jag än en gång att det är torrfoder som gäller ovanför ett kylskåp. Grönsaker etc. trivs inte i uppvärmda utrymmen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Då vi valde kompressorbox för länge sedan tror jag inte den lilla modellen fanns. CDF 11 verkar mer avsedd för kupén i landgående motorfordon med hjul. Jag förstår inte vitsen med utanpåliggande flaskhållare, faktiskt.

Placeringen har inte gett en ökad temperatur i garderoben. Den knappt märkbara värmen boxen utvecklar ventileras tydligen bort och leder inte till temperaturhöjning.

Vi har märkt att en 18 l box är precis lagom för det sätt vi seglar på. Den är så bra att vi skulle köpa en exakt likadan igen om den vi har skulle ge upp. Vi tycker att storleken är helt perfekt för bunkring ca två gånger per vecka. Vi lagar all mat ombord och använder ganska mycket kylda råvaror. Eftersom dagens hamnar alltmer saknar matvaruaffär i sin närhet, orkar vi inte gå och handla överallt.

Så 18 l är lagom för oss. Där får till och med plats någon extra värmekänslig grönsak om det skulle vara så. :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Nils D »

Jag har också en Waeco CF 18. Den är dagtid placerad tvärskepps på durken i förpiken. Iläggsskivan tar jag bort dagtid och lägger ovanpå kojerna i förpiken. Då kan jag mycket lätt komma åt kylvarorna och kylboxen. En tidigare ägare hade antagligen samma lösning, för det finns fästen ca 10 cm upp från durken för en plastatta som skall hindra kylboxen från att glida akteröver. Den sitter nog för lågt för att vara effektiv, men jag har aldrig varit med om att kylboxen rört sig rört sig. Tvärskepps har boxen nästan inget rörelseutrymme.

Jag trodde att kylboxen skulle rymmas under iläggsskivan, men det felas någon cm eller två, så om någon under natten vill ha skivan på plats flyttar jag ut kylboxen på durken i ruffen. Tycker lösningen fungerar utmärkt. Maten i kylen nås lätt och dess placering inkräktar inte på något garderobsutrymme.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av IF 2719 »

Jag vill ha en 18 l i garderoben som Johan har. En fråga bara, låter den mkt på natten? Stänger ni av den på natten o kyler extra på dan när solcell kan hjälpa till med strömförsörjning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av johan swe-1870 »

Vi kör vår kyl dygnet runt, både när vi seglar och när vi ligger still. Kompressorn hörs en del då vi sover, men ljudet är inte hela världen. Ibland sover vi i salongen, ibland i fören, men alltid med huvudet mot fören. Oavsett, tycker vi inte alls att ljudet från kylen är besvärande.

Vi har ingen solcell, utan laddar enbart i hamn.

Ljudet från en sån här kompressorbox tycker vi är mycket behagligare än från en Peltier-baserad billighetsbox från stormarknaden.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar