Garderob blir kyl

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Nils D »

IF 2719 skrev: 25 maj 2017 22:46 Jag vill ha en 18 l i garderoben som Johan har. En fråga bara, låter den mkt på natten? Stänger ni av den på natten o kyler extra på dan när solcell kan hjälpa till med strömförsörjning?
´

Jag håller med Johan om att Waeco 18 är relativt tyst (också tystare, eller i alla fall ett i mina öron mindre störande ljud, än de kylboxar som använder Danfoss mindre kompressor). Men tycker ändå det kan vara lite störande, så jag brukar slå av den på natten. Isoleringen är tillräckligt bra för att hålla kylan till dess jag slår på den igen på morgonen. Håller koll på temperaturen med en inne/ute termometer där jag stoppat in "ute"-sensorn i kylen. Temperaturen går bara upp någon eller några grader under natten när kompressorn är avstängd.

Eftersom jag skärgårdsseglar har jag inte tillgång till landström annat än i hemmahamnen. Trots två 75 ah batterier, som dessutom får lite påspädning av två mindre solceller på sammanlagt 20W, har det hänt att jag fått problem efter 3-4 dagar i högsommarvärme. Misstänker att det beror på för dåliga kablar fram till cigguttaget i förpiken (har också batterina rätt långt akterut i kölsvinet) så jag tänker gå upp till samma dimensioner som Johan valt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av maja »

Nils D skrev: 27 maj 2017 15:58 Eftersom jag skärgårdsseglar har jag inte tillgång till landström annat än i hemmahamnen. Trots två 75 ah batterier, som dessutom får lite påspädning av två mindre solceller på sammanlagt 20W, har det hänt att jag fått problem efter 3-4 dagar i högsommarvärme. Misstänker att det beror på för dåliga kablar fram till cigguttaget i förpiken (har också batterina rätt långt akterut i kölsvinet) så jag tänker gå upp till samma dimensioner som Johan valt.
Om jag minns rätt så konstaterade tidigare Bertil Norberg att det inte räckte med en 30W solpanel. Så han graderade upp till 60 W. Då räckte det också med ett 75 Ah buffertbatteri för att aldrig behöva nyttja landström. Det borde finnas något i någon gammal Medvind om detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Garderob blir kyl

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 27 maj 2017 19:05 Om jag minns rätt så konstaterade tidigare Bertil Norberg att det inte räckte med en 30W solpanel. Så han graderade upp till 60 W. Då räckte det också med ett 75 Ah buffertbatteri för att aldrig behöva nyttja landström. Det borde finnas något i någon gammal Medvind om detta.
Låter rimligt tycker jag. Som för min egen båt också, utöver att byta till bättre kablar från batter till kyl, tänker utöka solcellskapaciteten med en större lös solcell att använda när jag ligger i naturhamn, men stuvar undan vid andra tillfällen. Vill inte påverka båtens utseende negativt med något slags ställning för ytterligare permanenta solceller. Och i hemmahamn har jag landström, så där behöver jag ingen ytterligare laddningskapacitet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar