Backa med IF-båt!

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Backa med IF-båt!

Inlägg av FredrikH »

Jag har genom åren noterat ett fenomen som ofta gör mig frustrerad när jag skall lägga ut från min ankarplats; När jag drar i ankartampen är det ofelbart så att båten vrider sig och ställer sig tvärs mot dragriktningen. Har provat att försöka dra absolut i centrumlinjen av båten och hålla rodret rakt osv, men ändå kommer båten att ställa sig på tvären och göra hela operationen dubbelt så jobbig. Är det fler än jag som noterat detta? Finns det något hemligt knep för att kunna glida ut snyggt rakt bakåt när man skall lägga ut?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Backa med IF-båt!

Inlägg av maja »

Jag har själv aldrig märkt något sådant.

Se bara till att rodret står rakt i centerlinjen. Det gör det om man vinklar upp rorkulten till längst upp i V-et som bildas av hanfoten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Backa med IF-båt!

Inlägg av IF1426 »

Hej. Detta är inget ovanligt fenomen. Eftersom båtens lateralplan till större delen ligger akterut påverkas fören lätt av vind från sidan och även vilken sida på aktern man står på när man drar ut sig mot ankare eller boj. Båten styr då som en sked i vattnet åt fel håll. Har man gott om plats kan det vara lämpligt att vända båten och ta ex. ankaret i fören, än att försöka kämpa och få aktern åt rätt håll.

IF1426 / L-Å Andersson
Skriv svar