-67 IF

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

-67 IF

Inlägg av ntica » sön 16 okt 2011 15:44

Hej. Nybliven stolt ägare till -67 IF (snart iallafall!) ...lite frågor om ngn. orkar/vill svara?
Mina framtida planer är att använda henne för långsegling.
Ngr. kända svaga punkter på denna tidiga årgång?
Är det blyköl?
vettiga förstärkningar med tanke på långsegling?
länktips, video film snuttar el. lin. välkommnas!
annat vettigt jag bör veta kanske?

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 16 okt 2011 16:35

Välkommen till en trevlig båt och till ett trevligt forum!

Vilken båt har du köpt? Är det möjligen en i Råå?

Alla IF-båtar har vad jag vet köl av järn. Den är ingjuten i skrovet så inte mycket att bry sig om.

Äldre båtar har några delar som avviker en liten aning. Fönsterlister av gummi, roder med fastgjutna tappar utan spår för o-ring, roderfästen lite annorlunda placerade i höjdled, stuvluckor utan "avlopp", annat nosbeslag, grabbräcke av trä, kantigare relingslist, sprayhoodskena av plast, skotwinschar med olika rotation styrbord/babord med gummihandtag och knap på toppen, mast med utanpåliggande spinnfall, mastfot med kula, ingen lyftögla på kölen, förtöjningsknapar av trä. Är båten riktigt gammal saknar den förpikslucka, har annorlunda inredning, stuvfacksluckorna saknar gångjärn och akterstaget sitter asymmetriskt istället för med hanfot. Jag har säkert missat nån detalj.

Du bör kontrollera röstjärnen. Är röstjärnen till undervanten original ska du byta dem. Du ska också undersöka slitage på rodertapparna och eventuellt renovera dem. Sen bör du kontrollera fönstren och andra beslag, demontera och täta. Och självfallet ska du undersöka självlänsar och slangar, demontera, rengöra och ev byta ut.

Vad gäller långsegling finns det många exempel på IF-båtar som har gjort det. Båten är mycket tålig, men kan vara lite våt. Båten kommer att klara mer än du gör. Jag tror inte att det behövs särskilt mycket ändringar eller förstärkningar för långsegling. Senaste exempel jag känner till är Jolågo som soloseglades runt hela Östersjön denna säsong: http://jolago.wordpress.com/

Och så ska du gå med i IF-båtförbundet!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » sön 16 okt 2011 19:19

Fantastiskt Johan & tack för uttömande svar! & ja... den i Råå!
Denna saknar helt "relingslisten" sitter ngn. form av cilikonliknande i fogen?! vad göra här tro?
röstjärn är utbytta. En drömbåt för mig iallafall. Har seglat Fidra, Hurley's bla. tidigare. Detta är för mig en "riktig båt" & är mkt. glad!

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 17 apr 2011 09:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm

Re: -67 IF

Inlägg av Gripen » sön 16 okt 2011 19:54

med relings list menas en upphöjning av plast. Mellan den och skrovet sitter en fog av sikaflex, silicon eller liknande. Det varierar från båt till båt.

Grattis till båtköpet.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 16 okt 2011 20:27

Du får gärna höra av dig till mig, så kan vi prata lite IF-båt och jämföra våra båtar, om du vill.
Jag har sänt dig ett PM med kontaktuppgifter.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » mån 17 okt 2011 08:30

Jag ringer dej i dagarna Johan.
& tack för intressant länktips!

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » lör 22 okt 2011 19:33

Hej. Läste på forumet:

Om långseglande IF-båtar kan du bland annat läsa i Medvind hösten -89, Nr 3 -90 och Nr 2 -94, som finns utlagda för våra medlemmar på nätet. Dessutom finns en artikel på engelska i Medvind 1 1995.

Finns ngn. vänlig man kan få köpa dessa nr. av? el. tips var på nätet man kan läsa om dessa?
Mvh

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 22 okt 2011 20:07

Du har nog missat denna sida då du surfade på IF-förbundets hemsida (www.ifboat.com): http://www.ifboat.com/index.php?q=tidningen-medvind
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » sön 23 okt 2011 11:04

Rätt. hittade sent i gårkväll faktiskt...perfekt & intressant!

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » sön 30 okt 2011 21:44

Fick upp henne på land i lördags. Börja att rengöra henne...Efter en gammal skada, då hon dunkade mot pollarna med akterdelen så har "hon" släppt på en liten bit vid aktern, det glipar mellan däck & skrov. Ngr. synpunkter innan/ hur jag bör gå till väga med renov.? Har en tanke att regöra grundligt, pressa ihop & sen plasta inifrån (akterlucka)

& sen sa tidigare ägare att de tidiga IFarna hade inplastad BLY köl, sedemera järnköl?! stämmer detta? tror inte det har ngn. betydelse direkt men kunde vara kul att veta.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » mån 31 okt 2011 05:52

ntica skrev: & sen sa tidigare ägare att de tidiga IFarna hade inplastad BLY köl, sedemera järnköl?! stämmer detta? tror inte det har ngn. betydelse direkt men kunde vara kul att veta.
Så vitt jag känner till har det bara förekommit järnköl, även för årsmodell 1967. I vilket fall som helst förutsätter klassreglerna att det finns järnköl.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » mån 31 okt 2011 10:10

Om den båten har blyköl borde dess fjärdeplats på SM 1998 ogiltigförklaras. :P
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » mån 31 okt 2011 15:19

Den Nordiska Folkbåten har en gjutjärnköl.

Så jag finner det mycket osannolikt att salig Tord Sundén skulle ha fått en fix idé och ändra det gamla konceptet. Dessutom skulle det fördyra båten utan någon egentlig anledning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » mån 31 okt 2011 17:06

OK. Då har vi löst blyets vara eller icke vara... :lol:
ANg. nämda skada tips?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » mån 31 okt 2011 18:33

Det är nog svårt att ge några bra tips om man inte har sett båten eller åtminstone några beskrivande bilder på skadan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar
cron