-67 IF

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » tor 10 nov 2011 18:06

Tack för svar. Enl. uppgift fr. säljare, så är röstjärn bytta till nya 8mm. tänkte även på "dessa knän" ditplastat som x-tra förstärkning. skulle gärna vilja se ngn. bra bild på dessa knä! Har sökt här på forumet, men ingen bild?!

"maja" nämde: Du har sannolikt ett original rullsegelbeslag från början av 70-talet. Om det är en sådant och du vill använda det, behöver du ha ett försegel med insydd vajer och med endast en enda segelhake i närheten av fallhornet"
här blev jag lite konfunderad... hur sätter man dessa segel igentligen? (gärna bild om det finns).

upsskattar er kunskap & era råd!!!

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » tor 10 nov 2011 19:28

Seglen som används till ett sådant gammalt rullsegelbeslag har en insydd vajer, vilken övertar förstagets funktion.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 10 nov 2011 22:06

Ett sådant segel sättes flygande. Det sitter bara fast i halshorn och fallhorn. Man får hissa fort för att det inte ska hamna i vattnet!

När det sedan rullas in är det enbart vajern i förliket som roteras strax bakom förstaget. På så sätt snurras seglet in runt likvajern. Det är inget system för att reva seglet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » fre 11 nov 2011 18:45

ok & tack då är jag med på vad ni menar. men blir lite konfunderad ang. mastens stagning. känns ju lite omständigt med byte fr. genoa till fock tex.? framförallt långt ut & tråkigt väder på G. dessutom inte revbart...hm...
Många som seglar med rullfock/genoa bla. IF??? erfarenheter av detta tro?

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » fre 11 nov 2011 18:45

Tänkte då Furlex al. annan kvalite rulle

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » fre 11 nov 2011 19:14

ntica skrev: känns ju lite omständigt med byte fr. genoa till fock tex.? framförallt långt ut & tråkigt väder på G. dessutom inte revbart...hm...
Om man har rullförsegel, byter man inte försegel till sjöss.

Om man har en rullgenua, rullar man in hela genuan när det börjar bli så hårt att man inte kan hålla kvar storen tillräckligt långt upp i lovart, så att den inte fladdrar, eller så revar man istället storen om man nu har rev i den. Men det blir nog sällan aktuellt, eftersom vädret sällan blir så mycket skitväder utan att man vet om det innnan.

Om man däremot har en fock på rullen, behöver man knappast rulla in den, även om det blåser kuling och en bit däröver.

Själv använder jag alltid min 110%-fock när jag turseglar. Med det förseglet kan jag segla i alla väder. Jag offrar det ytterst lilla som jag förlorar i fart mot att ha ett lätthanterligt segel som jag hinner att skota in i slagen utan att wincha. Jag har ett rev i storen för säkerhets skull, men har faktiskt aldrig använt det. Eftersom focken skotas innanför riggen, hamnar alltid, när man tar ner den, det mesta av den på däck, om man använder en nedhalare av den typ Johan beskrev innan.

Ett rullbeslag går på i runda slängar 10-12 tusen. Det är väldigt mycket i relation till vad en IF-båt är värd, framför allt om man bara kommer att använda det som förvaringsplats för förseglet..... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » lör 12 nov 2011 09:28

Tack Maja Informativt & bra!!! Som du säkert vet så tänker jag längre seglatser. Tidigare erfarenheter -masthead- så "rev" man ner storen, & upp med stormfock endast. Men inte så i fallet med IF?! Bättre med revad stor & noll fock?
Kanske märkliga frågor men vill verkligen veta IFens för & nackdelar på öppna hav.
Tacksam

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » mån 14 nov 2011 10:27

hej igen...undrar lite ang. Köp & sälj här på forumet? såg på första sidan. men endast båtar där? inga tillbehör? finns inte detta här eller?
& var köper man lämligast segel till IFen. bäst & billigast?
beg. spinnacker pris?

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » mån 14 nov 2011 11:01

hittade

Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 21 jun 2009 16:32

Re: -67 IF

Inlägg av Schulanta » mån 14 nov 2011 18:19

I (måttligt) hårt väder seglar jag för fock och revad stor. Det verkar som att många IF- och folkbåtsseglare räds över att minska segel, men det gör inte jag. Jag gillar inte att få vatten i sittbrunnen. Åtminstone med mina gamla urblåsta segel är det annars lätt hänt.
S·3098 Schulanta

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » tis 15 nov 2011 19:56

en annan lite märklig fråga. Min tidiga mod. har inga skott inplastade alls?! Hur påverkar detta styrka osv tro? vore det vettigt att plasta dit sådana tro? Men rejäl mastbalk, samt maststötta.
Bild

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » ons 07 dec 2011 10:40

Hej. Hörde ang. förstärkningar gjorda på bla. "Röde orm" i form av skrovförstärkning, längsgående stringers typ?! ngn. som vet ngt, om detta ev. bilder? lämpligt materialval? osv. vore tacksam.

Skriv svar