-67 IF

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » mån 31 okt 2011 20:34

Jag tittade hastigt på skadan igår. Det verkar som om däcket går att trycka ned mot skrovet med ganska lite kraft.

Om du rensar ordentligt under och pressar ned, t ex med hjälp av spännband, och sedan plastar inifrån så är det nog fixat. Efteråt får du lägga en ny tätningsrand på utsidan.

Kan man tänka sig att båten blivit fastfrusen och överbelastad i akterförtöjningarna? Jag har för mig att den låg lite konstigt i isen i vintras.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » ons 02 nov 2011 22:16

Undrar ang. "akterstag". Hur pass viktigt är detta för mastens stagning? (om ni förstår vad jag menar?) eftersom det är trimmbart...bla.
Har heller inget mastskott med typ garderober el. likn. maststötta dock.
Säljaren nämde att röstjärn var bytta. det sitter ngn.form av rejäla alu. brickor/klossar på undersidan 150x150 x 25mm ca. Är detta vanligt? ser rejält ut iallafall.

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » ons 02 nov 2011 22:20

ntica skrev:Undrar ang. "akterstag". Hur pass viktigt är detta för mastens stagning? (om ni förstår vad jag menar?) eftersom det är trimmbart...bla.
Har heller inget mastskott med typ garderober el. likn. maststötta dock.
Säljaren nämde att röstjärn var bytta. det sitter ngn.form av rejäla alu. brickor/klossar på undersidan 150x150 x 25mm ca. Är detta vanligt? ser rejält ut iallafall.
Tack Johan. Det är nog riktigt som du säger, fastfrusen typ. Har också funderat på plastning inifrån efterrengöring & ihopspänt. DÄr av min föregående fråga lite. ang. "mastens akter stagning". tycker också att dessa akterhållare ser lite klena ut för att hålla emot mastens rörelser/ krafter?! Kanske jag som är överkänslig?

FredrikH
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 29 aug 2006 10:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av FredrikH » tor 03 nov 2011 08:27

Alla båtar jag har sett har en aluminiumplatta som tar upp kraften för röstjärnen.
Ang. akterstaget är min uppfattning att vantens stagning är alldeles tillräcklig för att hålla masten uppe på undanvind. Jag brukar dock stötta upp lite med akterstagssträckaren vid spinnakersegling i hård vind. Observera att akterstaget inte får vara hårt spänt vid undanvindsegling, då är det risk för mastbrott.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 03 nov 2011 13:14

Det stämmer säkert. Akterstaget används mest till att böja masten på kryss. Det har också mindre dimenstion än övrig stående rigg.

Nticas båt är gammal. Hur ser den ut där bak? Sitter akterstaget asymmetriskt bara fäst på en punkt, lite vid sidan av rorkulten? Jag har sett det på någon annan gammal båt. I så fall skulle jag föreslå att du bygger om till den version som de flesta har, dvs en hanfot som sitter fäst i öglebultar (=röstjärn) precis innanför halkiparna på var sida. Då fördelar du lasten mellan två fästpunkter.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » tor 03 nov 2011 14:31

Tack för svar. Uppskattas av en sann novis på IF. Det sitter öglebult 2st för akterstaget. Med "talja/block" för ev. trimm av mast. som jag sett andra IFar har.
läste 3/94 om Stig Lidhen & hans shetlands resa med röde orm. Hade tydligen satt nya röstjärn i skrovet utvändigt. Tycker detta låter vettigt med att man tar upp kraften fr. masten i skrovet istället för däck. synpunkter på detta? räcker det att göra dessa i Rostfritt? el. annat stålmaterial?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » tor 03 nov 2011 15:45

Jag har själv sett Stig Lidéhns båt efter Shetlandsresan ism. att båten seglade SM (i Uppsala tror jag det var). Jag såg inga utvändiga röstjärn. Däremot hade han bl.a. gjort, i ft. vad klassreglerna tillåter, en otillåten förstärkning av bordläggningen i förpiken och byggt alldeles för stora knän (så kallade röstjärnsförstärkningar).

Kanske du har missförstått något?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » tor 03 nov 2011 19:28

Du har rätt Maja! det var följande jag läste:

"Det slumpade sig att jag kikade i en gammal Segling - nr 2/2003 - och där stod en notis om en IF som fanns på Tonga. Ägaren hade köpt båten i Californien och seglat den 4000 sjömil men sen tröttnat och sålt båten och flugit hem.

Den var utrustad med nya vantfästen på skrovsidan och mindre fönster.

ngn. vänlig som "sitter" på detta nummer av "segling" kanske?

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 03 nov 2011 20:27

Kan det vara "Damn" från Tonga?

Bild

Bild

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » tor 03 nov 2011 20:40

En ägare till en båt har naturligtvis rätt att göra vad han vill med båten. Men ibland kan man kanske fråga sig, om resultatet efter en ombyggnad till nästan oigenkännlighet fortvarande kan kallas en IF-båt.

IF-båtförbundet är ett klassförbund, som är knutet till Svenska Seglarförbundet, som i sin tur är ett idrottsförbund. Ett av IF-båtförbundets viktigaste ändamål är att arbeta för att IF-båten bevaras som entypsbåt i kappsegling. Därför är sådana ombyggnader som du refererar till helt ointressanta. Det finns därför heller ingen erfarenhet av sådant inom förbundet,. dvs. det finns ingen dokumentation eller några andra råd att ge.

Om man avser att segla över Atlanten menar jag att man i första hand ska välja en annan båt än en IF. En IF blir helt enkelt för liten och obekväm för en så lång resa, och det kan bli svårt att frakta all proviant, framför allt sötvatten.

Rent säkerhetsmässigt är det däremot inga problem, utan att man för den delen behöver tillgripa något mera omfattande ombyggnad. Det räcker att man t.ex. verifierar att mastbalken inte är skadad, att man byter den stående och löpande riggen och undervantsröstjärnen, att man inspekterar mastfot och vantspridare med fästen. För övrigt kan man montera utanpåliggande rutor som inte kan ramla in i båten, förstärka nedgångsluckan så att den inte heller kan tryckas in och montera en båge över sprayhooden. Man kan även montera ett nummer grövre självlänsar än de befintliga. Dessutom ska man skaffa sig lämpliga segel.

I stort menar jag att Stig Lidéhns komplettering av båten i samband med hans nordsjöresor var genomtänkta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » tor 03 nov 2011 21:25

Tack Johan. Precis den!!! & MAja också. Jag förstår er "kärlek" för Ifen. Men långsegling ligger i förstahand för mig. & anser IFen är förträfflig för ändamålet (kolla bla. Jester challenge) Jag tänker på min säkerhet i första hand. Bryr mig inte om tävlingseglandet som sådant. Jag tänker förstärka, förbättre ev. svaga punkter på min IF. rent uttrymmesmässigt räcker den gott & väl för mig. & min proviant.
Jag är dessutom mkt. tacksam för ert stöd & support & ert kunnande.

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica » ons 09 nov 2011 20:47

Har funderingar kring min "rulle" som sitter monterad under däck, till försegel. ngn. som har erfarenhet, original eller? ev. fördelar/nackdelar? (& här går "inrullarn" igenom båten inv.)

ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » ons 09 nov 2011 21:48

ntica skrev: ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.
På framför allt Västkusten och i Öresund och i Danmark har några tiotal IF-båtar förlorat riggen pga. röstjärnsbrott.

Det är de 8 mm undervantsröstjärnsbultarna som är underdimensionerade. Då man seglar i vågor, blir de utsatta för ett böjande moment. Detta kan kan i sin tur förorsaka något som kallas "low-cycle fatigue", vilket i korthet innebär att spänningen i materialet blir så stor att det blir en plastisk deformation med efterföljande försvagnng och haveri.

Om du har 8 mm undervantsröstjärn rekommenderar jag nog inte att du ska segla i vågor över öppna havet långt från kusten....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2234
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja » ons 09 nov 2011 21:55

ntica skrev:Har funderingar kring min "rulle" som sitter monterad under däck, till försegel. ngn. som har erfarenhet, original eller? ev. fördelar/nackdelar? (& här går "inrullarn" igenom båten inv.)
Du har sannolikt ett original rullsegelbeslag från början av 70-talet. Om det är en sådant och du vill använda det, behöver du ha ett försegel med insydd vajer och med endast en enda segelhake i närheten av fallhornet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1635
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: -67 IF

Inlägg av Johan SWE-1870 » ons 09 nov 2011 23:43

maja skrev:
ntica skrev: ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.
På framför allt Västkusten och i Öresund och i Danmark har några tiotal IF-båtar förlorat riggen pga. röstjärnsbrott.

Det är de 8 mm undervantsröstjärnsbultarna som är underdimensionerade. Då man seglar i vågor, blir de utsatta för ett böjande moment. Detta kan kan i sin tur förorsaka något som kallas "low-cycle fatigue", vilket i korthet innebär att spänningen i materialet blir så stor att det blir en plastisk deformation med efterföljande försvagnng och haveri.

Om du har 8 mm undervantsröstjärn rekommenderar jag nog inte att du ska segla i vågor över öppna havet långt från kusten....
Så länge man inte fortsatt seglar med de ursprungliga röstjärnen går det nog bra. Jag menar att om de har bytts ut under senare år till nya 8 mm i orginialutförande, till de 'danska' eller till de special som Strömstad Marieholm Marina levererar så behöver man inte vara rädd.

Men Mareks poäng är viktig; seglar du fortfarande med varvsmonterade röstjärn bör de bytas!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar
cron