-67 IF

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

Tack för svar. Enl. uppgift fr. säljare, så är röstjärn bytta till nya 8mm. tänkte även på "dessa knän" ditplastat som x-tra förstärkning. skulle gärna vilja se ngn. bra bild på dessa knä! Har sökt här på forumet, men ingen bild?!

"maja" nämde: Du har sannolikt ett original rullsegelbeslag från början av 70-talet. Om det är en sådant och du vill använda det, behöver du ha ett försegel med insydd vajer och med endast en enda segelhake i närheten av fallhornet"
här blev jag lite konfunderad... hur sätter man dessa segel igentligen? (gärna bild om det finns).

upsskattar er kunskap & era råd!!!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja »

Seglen som används till ett sådant gammalt rullsegelbeslag har en insydd vajer, vilken övertar förstagets funktion.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: -67 IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett sådant segel sättes flygande. Det sitter bara fast i halshorn och fallhorn. Man får hissa fort för att det inte ska hamna i vattnet!

När det sedan rullas in är det enbart vajern i förliket som roteras strax bakom förstaget. På så sätt snurras seglet in runt likvajern. Det är inget system för att reva seglet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

ok & tack då är jag med på vad ni menar. men blir lite konfunderad ang. mastens stagning. känns ju lite omständigt med byte fr. genoa till fock tex.? framförallt långt ut & tråkigt väder på G. dessutom inte revbart...hm...
Många som seglar med rullfock/genoa bla. IF??? erfarenheter av detta tro?
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

Tänkte då Furlex al. annan kvalite rulle
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: -67 IF

Inlägg av maja »

ntica skrev: känns ju lite omständigt med byte fr. genoa till fock tex.? framförallt långt ut & tråkigt väder på G. dessutom inte revbart...hm...
Om man har rullförsegel, byter man inte försegel till sjöss.

Om man har en rullgenua, rullar man in hela genuan när det börjar bli så hårt att man inte kan hålla kvar storen tillräckligt långt upp i lovart, så att den inte fladdrar, eller så revar man istället storen om man nu har rev i den. Men det blir nog sällan aktuellt, eftersom vädret sällan blir så mycket skitväder utan att man vet om det innnan.

Om man däremot har en fock på rullen, behöver man knappast rulla in den, även om det blåser kuling och en bit däröver.

Själv använder jag alltid min 110%-fock när jag turseglar. Med det förseglet kan jag segla i alla väder. Jag offrar det ytterst lilla som jag förlorar i fart mot att ha ett lätthanterligt segel som jag hinner att skota in i slagen utan att wincha. Jag har ett rev i storen för säkerhets skull, men har faktiskt aldrig använt det. Eftersom focken skotas innanför riggen, hamnar alltid, när man tar ner den, det mesta av den på däck, om man använder en nedhalare av den typ Johan beskrev innan.

Ett rullbeslag går på i runda slängar 10-12 tusen. Det är väldigt mycket i relation till vad en IF-båt är värd, framför allt om man bara kommer att använda det som förvaringsplats för förseglet..... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

Tack Maja Informativt & bra!!! Som du säkert vet så tänker jag längre seglatser. Tidigare erfarenheter -masthead- så "rev" man ner storen, & upp med stormfock endast. Men inte så i fallet med IF?! Bättre med revad stor & noll fock?
Kanske märkliga frågor men vill verkligen veta IFens för & nackdelar på öppna hav.
Tacksam
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

hej igen...undrar lite ang. Köp & sälj här på forumet? såg på första sidan. men endast båtar där? inga tillbehör? finns inte detta här eller?
& var köper man lämligast segel till IFen. bäst & billigast?
beg. spinnacker pris?
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

hittade
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: -67 IF

Inlägg av Schulanta »

I (måttligt) hårt väder seglar jag för fock och revad stor. Det verkar som att många IF- och folkbåtsseglare räds över att minska segel, men det gör inte jag. Jag gillar inte att få vatten i sittbrunnen. Åtminstone med mina gamla urblåsta segel är det annars lätt hänt.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

en annan lite märklig fråga. Min tidiga mod. har inga skott inplastade alls?! Hur påverkar detta styrka osv tro? vore det vettigt att plasta dit sådana tro? Men rejäl mastbalk, samt maststötta.
Bild
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: -67 IF

Inlägg av ntica »

Hej. Hörde ang. förstärkningar gjorda på bla. "Röde orm" i form av skrovförstärkning, längsgående stringers typ?! ngn. som vet ngt, om detta ev. bilder? lämpligt materialval? osv. vore tacksam.
Skriv svar