är If:en för tung för stora vågor?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 3 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Nils D » tis 10 dec 2013 20:16

Janken skrev:
Nils D skrev:
maja skrev: I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Marek, var fäster du säkerhetsselens band?
Principen är busenkel!
Fäst selen i något som är stadigt och håller, med marginal, för dig.
Jag brukar använda akterpulpiten när jag sitter i brunn.
Tack för kommentarerna. Principerna är jag nog klar över. Både att det gäller att ha rejäla fästpunkter och hur man rör sig framåt på däck genom att se till att man ständigt sitter fast i en fästpunkt.

Min fråga gällde snarare konkreta lösningar på vad som är hållbara fästpunkter. Skotbalken är det jag själv funderat på, men vore intressant med tips på ytterligare en. Själv har jag varken mantåg eller pushpit (akterpulpit) på min båt. Men också om jag hade detta är jag tveksam om pushpit är tillräckligt stabil för en säkerhetslina. Kan säkert se olika ut på olika båtar, men de jag seglat på tidigare har inte haft pushpitfästen som är tillräckligt stabila för att jag skulle använda dem som fäste för en säkerhetslina. Jag skulle aldrig använda mantågsstöttor, pulpit eller pushpit för att förtöja båten, och jag är ännu mer rädd om mig själv än om min båt :-)

Men jag kanske är för pessimistisk i detta avseende?
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2186
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja » tis 10 dec 2013 22:33

Själv använder jag mantågsfötterna.

Men har man inga sådana, kan man spänna ankarolinaband eller liknande mellan vardera akterknap och förknapen och kroka i säkerhetsselens brandhake i ett av dem. Fördelen här är att man kan röra sig framåt och bakåt utan att behöva kroka om. När man sitter i sittbrunnen eller gör något på fördäcket, kan man med fördel vara fastkrokad i båda de längsgående banden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 304
Blev medlem: tis 16 sep 2008 20:01
Ort: Rönninge
Has liked: 17 times
Been liked: 1 time

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av IF 2719 » tis 23 feb 2016 13:00

Intressant läsning.! Ett stumt band eller lina mellan akterknap o yttre genuaskena på vardera sida o dubbla hakar borde också funka så länge man ej behöver fram på fördäck. Jag ska också förbereda nedhalslina 4mm till focken som ni beskrev.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2019: SM, Gäddisregattan & Höstrasta.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2186
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja » tis 23 feb 2016 15:21

Den yttre skotskenan är monterad med M3 eller M4 om jag minns rätt. Mina skruvar är mässingsskruv, vilket jag kommer ihåg. I vilket fall som hest utgör inte den yttre skotskenan någon säker fästpunkt, ännu mindre om man dessutom använder en travare.

Välj inte för tunn lina som nedhalslina för focken. Med en tunn lina blir det svårare att hålla och dra. Dessutom fäster den sämre i de normala storlekarna på servocleaten som man brukar använda (för annat).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 07 sep 2015 09:14

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av S1811 » lör 27 feb 2016 00:35

Sorry för sent svar...

Nej IF:en är en mycket tålig och välseglande skapelse.
Jag seglar min IF som är en kappseglings rustad båt, dvs inget staket och pulpit & pushpit, ensam för det mesta.

Med full stor och en hårdvinds genua rätt trimmade funkar det upp till 14-15 m/s.
Blåser det så mycket vid start blir det ett rev om det går och kryssfocken
Släpp ner storskotsvagnen i lä, trimma cunningham hårt, sträck bomliket hårt, ta ordentligt i akterstaget, ansatt kick så är storen ok.
Genuan/kryssfocken får du släppa ut så det inte fladdrar.
Vid kryss går det som tåget.
Vid undanvind gör jag så här:
Styr inte plattläns utan kryssa i medvinden, göm inte släppa på akterstaget.
Är det riktigt hårt så slå mot vinden även om du gör 270 grader.
Har du koll och det känns bra så går det att gippa.

Lycka till, Mikael

Skriv svar
cron