Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 8 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja » sön 08 sep 2019 21:14

Jag tycker inte du behöver vara orolig för din kylbox. Din kylbox drar väl cirka 50 W som jag tror jag har läst någonstans. Om jag då räknat rätt blir det en drifttid för kompressorn på bara 6 timmar per dygn för att förbruka 300 Wh. Det ska man nog vara mycket nöjd med...

Man kanske istället ska titta litet på skillnaderna mellan din och Nils installation. Den stora skillnaden är att Nils har en mycket större batteribank i sin anläggning. Du har väl knappt 60 Ah och Nils hela 150 Ah. Det innebär att Nils solpaneler kommer att ladda med max tillgänglig soleffekt under längre tid, eftersom laddningsspänningen över batterier(na) inte kommer att komma upp till 14.2 volt lika snabbt eller kanske bara vid landladdning. Med ett större batteri tas alltså solenergin tillvara mera effektivt.

För att minska elförbrukningen kan man förslagsvis öka temperaturen något i kylboxen. Man omsätter sannolikt varorna ganska snabbt, så om de ligger i svaltemperatur kring 10-12 plus så klarar sig säkert både filmjölk och lufttorkad skinka utan problem. Dessutom kan man ju alltid förvara några öl i boxen som ju funkar fint som kylklampar..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » mån 09 sep 2019 18:10

Det får du gärna utveckla. Jag förstår inte på vilket sätt en större batteribank skulle öka utbytet från panelerna. :?:

Mitt batteri har aldrig blivit fulladdat av solpanelerna medan kylen är igång, förutsatt att jag inte samtidigt har landström förstås. Så jag inbillar mig att mina paneler har gett så mycket de kan.

Med solcellskalkylatorn på https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html har jag kontrollräknat. Den säger att utbytet från Nils och mina 40W celler skulle vara 141 Wh/d i juli om de befinner sig i Arkösund och är belastade med en kyl som använder 300 Wh/d, oberoende av hur stor batteribank man har.

Med ditt resonemang kommer mitt mindre batteri för övrigt snabbare att sänka sin spänning under belastning på natten. Då ska ju min panel snabbare komma upp i tillräcklig spänning för att börja ladda.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 8 times

Inlägg av maja » tis 10 sep 2019 12:55

Solenergin tas väl bäst tillvara i batteriet om man laddar i det första steget, dvs. att batteriet hålls max cirka 50 % laddat under laddning. Detta uppnår man om man har en stor batteribank ift. panelens kapacitet. Problemet här är att batterierna inte mår bra att hållas halvladdade. Men det kan man ju lösa genom att toppladda när man har tillgång till landström.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar