Solpaneler

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Adam N
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 maj 2018 10:14

Solpaneler

Inlägg av Adam N »

Jag har nyligen köpt mig en IF och planerar att tillbringa större delen av sommaren i den utan tillgång till el. Jag kan inte så mycket om el så jag skulle behöva lite råd om hur starka paneler jag kan tänkas behöva för att driva en kyl, lite mobilladdning och några lampor under längre perioder. Jag har inte köpt någon kyl ännu så kan inte svara på hur mycket ström den kräver.. Jag kommer inte ha tillgång till landström när jag är ute så det måste kunna regna ett par dagar utan att kylen lägger av helt (tänker att jag får höja temperaturen då).

Egentligen är jag på jakt efter alla tips jag kan få, optimal plats på båten för panelerna, tips på kylboxar och paneler osv..

Tack!
Adam
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Solpaneler

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan hitta en del info i trådarna Prestandamätning kompressorkylbox och Installation av solpanel. Men det finns fler trådar i avdelningen El som kan vara intressanta att läsa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Solpaneler

Inlägg av maja »

Solpanelernas märkeffekt avser ideala förhållanden. Man tar alltså inte hänsyn till molnighet, skuggning eller att solpanelerna är riktade mot solen med en annan vinkel än den vinkelräta. Här uppe i norr är vinkeln mellan solen och horisonten någonstans mellan 40 och 60 grader på sommaren. Bara detta sänker effekten till mellan 75% och 50 % av den angivna under de ljusaste timmarna om man inte kan rikta panelerna, vilket inte är så vanligt på en så liten båt som en IF.

Detta kompenseras i viss mån med att solen är uppe länge här i norr. Men under morgon och gryning står solen lågt och effekten blir låg om panelerna inte kan riktas. En sak man skulle kunna överväga är att, som komplement till en horisontell fast installation på rufftak eller akterluckor, ha en mjuk panel som går att hänga upp mera vertikalt i riggen.

Själv tror jag att båtar med kylbox inte kan klara sig så lätt utan en rejäl batteribank plus kompletteringsladdning i hamn någon eller några gånger i veckan. Tänk även på att elektronik som t.ex. belysning, VHF, navigator och läsplatta kan dra en hel del energi tillsammans. Och man kanske kan klara sig med +10 grader i kylboxen...

Det kommer att bli intressant att läsa hur det går för Johan med sina nya paneler... :P Hoppas att även andra på Forumet kan bjuda på sina solpanelserfarenheter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar