Laptop och strömförsörjning

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Maja, du skriver att du kör med en laptop och sjökortsprogram. Hur går det med strömsituationen? Jag är själv intresserad av den lösningen, men har ingen egen laptop eller erfarenhet av det hela, och inbillar mig att det drar rätt mycket ström?! Man vill ju kunna segla åtminstone ett dygn utan att gå i hamn för att ladda.

Som det är nu sitter jag hemma vid min stationära dator och blippar bland kobbar och skär, helt klart en begränsning :D
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man brukar säga att en laptop får leva sin sista del av sitt liv i en segelbåt... :) Inte alls så illa.. :D :D För de flesta sjökortsprogram kräver inte så mycket av laptopen. I allmänhet duger den med Windows 95 och en Pentium 1 eller motsvarande. En sådan laptop bör man idag få för skrotvärdet.

Strömförsörjningen är litet knepigare. Men en vanlig laptop är ju gjord för att laddas med 230VAC. Så det som alltid fungerar är att skaffa sig en spänningsomvandlare 12VDC till 230VAC. En enkel sådan på runt 125-150W effekt kostar bara några hundralappar. Jag köpte min på Harald Nyberg. Tänk bara på att 230VAC är en hög spänning som inte är helt riskfri. Så det är rekommendabelt att inte använda omvandlaren när det finns risk för att sjövatten kan skvätta in i ruffen.

Om din laptop har en extern spänningsomvandlare (svart klump med en sladd till 230VAC och en sladd till datorn) kan du läsa på den vad utspänningen till datorn är. Om den är lägre än 12 VDC, kan du köpa en billig DC/DC-omvandlare som sänker spänningen från batteriets 12VDC till rätt nivå. Men vissa fabrikat, t.ex. HP och Compaq, har utspänningen högre är 12VDC, och då fungerar inte denna lösningen.

En laptop drar ungefär 60W med bildskärmen igång, vilket motsvarar 5 Ampère på 12-voltssidan. Min 8 ampèresäkring håller, så verkningsgraden verkar vara hyfsad. I värsta fallet klara du dig 10 timmar med ett fulladdat 75Ah batteri. Och så länge har man nog aldrig anledning att använda datorn under ett dygn till sjöss. Om du behöver använda den mer får du väl installera mer batterikapacitet i båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har också funderat lite på sånt här. Borde det inte vara bättre att hitta en spänningsförsörjning som direkt omvandlar mellan 12 V DC och vad nu datorn ska ha? det verkar dumt att först omvandla 12 V DC till 230 V AC med förluster, och sedan omvandla från 230 V AC till nån likspänning, återigen med förluster.

Det finns rätt bra äldre laptops där du kan ha flera olika batterier, bara att se till att de är laddade innan avfärd, så slipper man dra ur båtens batteri!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Som jag skrev innan, om laptopen använder lägre internspänning än batterispänningen kan man enkelt anpassa spänningen med en billig DC/DC-omvandlare.

Om laptopen använder högre spänning än 12VDC som t.ex. en HP, är det enklaste och billigaste sättet att gå via 230VAC, eftersom det finns billiga standardprylar att köpa. Alternativet är att skaffa sig ytterligare ett litet 12V-batteri och koppla det i serie med ordinarie, för att därefter använda en DC/DC omvandlare som reducerar 24VDC ner till lämplig nivå.

Det finns DC/DC-omvandlare som höjer spänningen, med en sådan måste innehålla en chopper och en transformator. Det blir ganska dyra grejor.

En vanlig laptop brukar gå cirka 2 timmar på ett bra och helt uppladdat internbatteri. Jag kan tänka mig att det kanske kan vara i minsta laget under ett helt dygn. Men man kan ju ha ett eller några uppladdadde reservbatterier med sig.

Vi har egentligen spårat ur nu, så om vi ska fortsätta med laptopdiskussionen, borde vi starta en ny tråd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror fortfarande att det är dumt att få förluster från både konverter och det vanliga nätaggregatet. De utvecklar ju båda värme.

Det finns adapters för 12V för försörjning direkt till olika laptops utan att gå omvägen över 230V AC. Läs t ex http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF ... 086528.pdf
Det finns även en modell som både kan användas på 230V AC och 12V DC.

Bäst vore naturligtvis att hitta en laptop som direkt drivs med 12V DC, men det är nog inte enkelt.

En favoritdator för min del är Panasonic Toughbook. Den har du inte sönder i första taget. Höljet av metall, disken stötsäkert lagrad, smuts- och vattenskyddat tangentbord, etc. Passar utmärkt i båten. Nya kostar som en hel IF, men det går att hitta begagnade.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Ja utvecklingen går framåt med rasande fart. Svårt att hänga med... :( ...Och om man går in på Dustins hemsida www.dustin.se och slår in varunumren mellan 5010086527 och 5010086532 så får man alla priserna. En 70 Watts med 12 VDC-ingång kostar SEK 580:-. Som vanligt försöker man verka billigare genom att skriva "excl. moms" i pytteliten skrift.. :evil: , så priset blir egentligen SEK 725:- .

Förluster finns alltid, även i en DC/DC-omvandlare. Även här torde man , under konverteringsprocessens gång, behöva hacka upp DC-spänningen till växelspänning, annars kan man, så vitt jag vet, inte omvandla spänningen till en högre.

Men att ha 230 VAC i båten när man är ute på sjön är ingen höjdare, som jag skrev innan. För säkerhetens skull hade vi adaptern inne i ett av facken (tömt på alla metallprylar!!) under skarndäck och alla sladdar var dragna genom lockets öppningshål.

Så det är mycket bättre med en lösning med DC/DC omvandlare som Johan föreslår. Spänningsnivårerna (även den interna AC) blir mycket lägre och därmed helt ofarliga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Vad gäller dustin och moms så är egentligen www.dustinhome.se sidan som är tänkt för privatpersoner och där anges priserna inklusive moms.

Ett datortips för framtiden om ni har missat det är den s.k. $100 datorn (www.laptop.org) som jag har läst att den ska börja säljas till västvärlden för priset av 2 varav den ena går till ett behövande barn.

Den kan laddas med vev eller pedal eller vad det nu slutade på och är gjord för barn så den bör tåla hårda tag och borde vara den optimala båtdatorn om det nu råkar finnas nåt navigationsprogram för linux, om inte annat så borde varenda båtmänniska inse det briljanta att ha en vev på datorn så det borde dyka upp ganska omgående.

/Marcus
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 sep 2006 11:13

Inlägg av S-420 »

Jag körde med laptop och GPS-puck (kostar runt 500kr) i somras det fungrade kanon. Men man har ju den inte gärna i sittbrunn :wink:

Datorn vill ha 15 V som den får via en DC/DC-omvanlare om klarar upp till 18 V (typ), den drar ca 3,5 A... kostade 99sek på Ge-Kås i Ullared :D '

/Jens
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag vet inte om det bara är jag som har det problemet (eller vad man skall kalla det), men när jag seglar IF-båt brukar det vara rätt blött. När man seglar är det alltid lite fuktigt, då och då skvätter det in lite vågor, eller så kommer det regn som är svårt att skydda sig mot. Min mobiltelefon brukar alltid paja på höstkanten, jag antar att det är sommarens seglande som tagit ut sin rätt. En laptop skulle nog inte hålla många dagar om jag använde den i sittbrunnen.

Om man vill navigera med laptop, skulle det inte vara en idé att ha en GPS som man kan lagra waypoints i, så kan man plocka fram datorn ur sitt vattentäta fodral på morgonen, ladda upp lite waypoints till sin handburna gps och sen segla med den under dagen? Då sparar man både dator och batteri...

Själv har jag en magnetisk kompass och papperskort, så jag har aldrig stött på problemet med elbrist ombord. Eller så kan man säga att det är ständig elbrist...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

S-420 skrev:Datorn vill ha 15 V som den får via en DC/DC-omvanlare om klarar upp till 18 V (typ), den drar ca 3,5 A... kostade 99sek på Ge-Kås i Ullared :D ' /Jens
Du får gärna köpa en åt ming när du är i Ullared nästa gång... :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fanta SWE2634 skrev:Om man vill navigera med laptop, skulle det inte vara en idé att ha en GPS som man kan lagra waypoints i, så kan man plocka fram datorn ur sitt vattentäta fodral på morgonen, ladda upp lite waypoints till sin handburna gps och sen segla med den under dagen? Då sparar man både dator och batteri...
Ungefär så gör jag. På morgonen lägger man in rutt och waypoints vid grund och stenar med hjälp av sjökortsprogrammet på datorn. Sedan för man över rubbet till sin bärbara GPS, som ju tål både stöt och vatten. Sedan seglar man... :)

Datorn startas bara vid extrema behov, t.ex när man ska kryssa mellan stenar och genom svårnavigerade passager.

Min Garmin 12 har hållt fint för alla påfrestningar i alla nio år den tjänat. Några gånger har den varit på väg över bord tillsammans med någon överbrytande sjö, men ändå velat stanna kvar. Numera säkrar jag den alltidd med en tamp eller trär handsnodden kring näven.

Då displayen någon gång ibland tillfälligt har tappat en linje har jag i år investerat i en ny Garmin 72 med ungefär samma funktioner, och med finessen att den även går att köra med 12VDC från båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Själv ser jag det som en sport och utmaning att navigera med endast papperskort, kompass, logg och bestick. Dock är ny teknik roligt och jag har "snubblat över" några sjökortsprogram med massor av sjökort inlagda. Jag har ännu inte köpt någon laptop, men en begagnad låter tillräckligt.

Är det skärmen som drar mest ström? Man kan väl ställa skärmsläckaren att helt stänga ner skärmen, men ha datorn igång?!? Det kanske kan förlänga batteritiden avsevärt?! Jag har åkt i kompisars båtar i dimma, och där sett styrkan i GPS-plotter. Laptop låter ännu bättre!
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

I de absolut flesta fall duger det med en enkel GPS typ Garmin 12 eller 72 eller motsvarande för fast installation, i viken man med hjälp av dator och sjökortsprogram har lagt in en rutt som man avser segla samt även waypoints som utmärker t.ex 2-meterskurvan och en och annan ytterligare farlighet. Det är bara när man kryssar som man någon gång har nytta av en skärm för att se exakt var man befinner dig ift. sjökortet och vart man är på väg.

Dator och sjökortsprogram är överlägset för färdplanering. Att sitta och mäta upp waypoints på ett pappersjökort och sedan knappa in dem i GPS-en med dess rudimentära tangentbord är ganska oprecist och tidsödande. Dessutom finns ganska stor risk för att man knappar in fel LAT/LONG med ibland tråkiga konsekvenser... :( :(

Med den ovan beskrivna navigeringsmetoden får man aldrig energibrist ombord. :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Intressant! Jag har lånat svågerns Garmin 72 någon gång, men i princip bara för att läsa koordinaterna, har aldrig anslutit den till en dator. Jag har ju Garmin Bluecharts på statonära datorn hemma, det går alltså att klicka i programmet och tanka över de waypointsen till 72'an?!?

Håller helt med dig i resonemanget om att kryssa. Vid motorgång eller bra vindriktningar ser man i kortet var man ska gå. När man kryssar tittar man efter var man INTE ska gå... 8)

Helt klart vill man inte bli slav under generatorer och laptops, men eftersom tekniken finns blir man ju sugen att prova själv. Inte alls nödvändigt, men ändå...
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag känner inte till Garmin Bluecharts, men de progam som jag använder (SeaClear, Det Levande Sjökoprtet och ett lightprogram man får med när man köper tyska sjökort) har alla sådana funktiner, antingen via tilläggsmoduler eller direkt.

Jag använder mest Det Levande Sjökortet, eftersom jag är mest van vid det. Dessutom är den danska varianten en kopia av danska sjökort, vilka torde vara de mest korrekta i danska vatten. Programmet har ett särskilt överföringsprogram som heter GPS-link, vilket man hämtar gratis på Internet.

För funktionen krävs också att du har en kommunikationskabel som passar i kontakten på din GPS. En sådan kan du köpa färdig dyrt eller tillverka själv med billiga komponenter. Din dator måste dessutom ha en serieport. Nyare laptops saknar sådan, och där måste det till en adapter på USB-porten.

Jag har i princip slutat gå på grund när jag använder min GPS på det här sättet. Innan missade man alltid en prick ibland... :( .... :oops: ...framför allt då man skulle göra tre saker samtidigt...segla båten, navigera med sjökort och bestick och ha koll på ungarna.. :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar