Mysterium med trasig lanterna

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

ericschuldt
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 sep 2017 11:24

Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av ericschuldt » ons 13 jun 2018 15:59

Hej!

Min topplanterna, mitt på masten, har drabbats av ett mysterium. För någon vecka sen slocknade den mitt under gång. Sen dess har jag lyckats engagera i princip varje el-kunnig seglare i hemmahamnen, tyvärr utan resultat.

Men vem vet, kanske finns svaret på den här gåtan bland detta forums experter?

Min IF-båt är från 1976 (nr 2791), och masten är original så måhända är ledningarna ganska gamla. Jag har givetvis prövat att byta själva lampan. All annan el i båten fungerar perfekt, och batteriet är helt laddat. Jag har även rätt spänning vid uttaget i mastfoten när jag kollar med elmätaren. Det är även spänning uppe i lanternan.

Men nu kommer det märkliga.

Det är som om spänningen eller styrkan svajar uppe vid fästet på masten. Ibland är den uppe över 13.00 ibland nere på 6.00. Jag har prövat att rengöra kontakterna med lite 5-56. Lampan är en modern LED-lampa, så den borde verkligen inte behöva mycket ström, ändå inget ljus förutom korta ögonblick då den "blinkar till".

Vissa har pratat om oxid på ledningen inne i masten. Andra har sagt om att kontakten vid mastfoten måste bytas.

Tacksam för alla tips!

bästa IF-hälsningar

Eric

Nils D
Inlägg: 120
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av Nils D » ons 13 jun 2018 19:32

Min erfarenhet är att däckskontakter är knepiga när de får några år på nacken, så jag skulle som första åtgärd satsa på en behandling liknande den du gett själva lanternan, alltså 5.56 och kanske lite lätt slipning där du kommer åt för att få bort oxid. Och då inte bara i själva däckskontakten utan också kontakten i kabeln.
Jag hade en gång ett liknande problem där jag inte hittade felet. Efter lång felsökning visade det sig att de båda stiften i kontakten på kabeln inte satt fast, så när man satte den i kontakten tryckes de in så att det aldrig blev någon kontakt. Tog flera timmar att felsöka, och fem minuter att åtgärda med ett byte av kontakt.
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1380
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 1 time
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av Johan SWE-1870 » ons 13 jun 2018 21:10

Elkablar blir nog tyvärr utslitna efter många år i utsatt miljö. Kopparn i ledaren korroderar och lakas ur. Det sägs att en bra kabel för marint bruk ska ha förtenta kopparledare för att förhindra det. När jag rev bort mina gamla kablar häromåret inne i båten fann jag att de var ganska styva och att kopparn inte alls såg bra ut.

Det kanske är så att kabeln i din mast inte är bra längre? Att spänningen varierar så måste bero på fel i kontakt eller kabel.

Har du en multimeter så kan du försöka mäta resistansen mellan de båda ledarna vid mastfoten. Utan lampa ska det helst vara oändlig resistans. Bygla sedan där lampan ska sitta. Då ska motståndet vara så litet som möjligt. Kanske det kan ge lite info om kabelns tillstånd.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2110
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av maja » tor 14 jun 2018 08:18

En LED-lampa är nog mera att betraktas som en elektronisk komponent. Därigenom blir den mera känslig för yttre miljö, både v.g. inre korrosion och spännningsfall i ledningar och kontakter. Där en vanlig glödtrådslampa bara lyser med litet svagare sken, kanske en LED-lampa inte lyser alls.

När man använder en LED-lampa borde spänningsfallet i kabeln bli mycket lägre pga. den låga strömstyrkan. Av samma orsak kan övergångsresistansen i kontakter, brytare, plintar etc. bli höga.

Kolla alla anslutningar och smörj överallt med 6-66. Däckskontakter håller inte så länge i den utsatta miljö som de sitter i på däcket. Själv har jag bytt flera gånger och regelbundet fått smörja brytaren i elpanelen. Dessutom har jag fyllt min kontakt med polfett för att förhindra vatteninträngning.

Om man har ständiga problem med sin däckskontakt, kan man överväga att byta ut den till t.ex. en typ "Cableport" , Hjertmans artiklenummer 5457-11. Då får man alla kabelanslutningar på plint eller med flatstift inne i båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

ericschuldt
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 sep 2017 11:24

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av ericschuldt » tor 14 jun 2018 13:37

Som vanligt: Det är verkligen på IF-båtsforumet som man får svar!

Marek, mycket möjligt att det kan vara själva LED-lampan som spökar. Ska försöka testa med "vanlig" lampa, men gissar att båtaffärerna kanske inte säljer sådana längre. Lite mer smörjning av alla kontakter kan nog inte heller skada.

Johan, ja jag får nog gå loss lite mer med multimetern. Inte helt på det klara kring hur man mäter "resistansen", men gissar att det inte är så svårt att klura ut.

Nils, ska dubbalkolla kontakt och slipa oxid!

Tack för alla svar.

I värsta fall får jag väl gå för segel under alla nattseglatser framöver, sidolanternorna funkar ju fortfarande perfekt.

bästa hälsningar

Eric

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2110
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av maja » tor 14 jun 2018 15:37

Jaså, var det bara motorgångslanternan det var frågan om...

Jag menar att det borde finnas vanliga standardlampor till standardlanternor. De är olika för olika armaturer. De största lanternorna (godkända på internationellt vatten) har lampor på 18 W, 21 Cd (tror jag det är), om dessa är glödtrådslampor. 21 Cd bör väl även gälla diodlampor (men vid mycket lägre effekt).

Jag har faktiskt rationaliserat bort min motorgångslanterna ( som satt i ungefär spridarhöjd) och har bara en trekammars masttoppslanterna. Jämfört med sidolanternorna som bara syns högst 2 sjömil med sin låga position, (om de nu överhuvud taget syns när båten går i vågor), så sitter denna cirka 11 m över vattenytan och syns då nästan 7 sjömil (bara lampan har tillräcklig ljusstyrka för rådande siktförhållanden).

Jag upplever inte detta med att sakna en motorgångslanterna som något problem. På natten hissar jag stoseglet vid motorgång och stänger motorn om någon som ser ut att vara sjöpolis eller kustbevakning närmar sig. Dessutom gäller ju på svenskt inre vatten att man inte behöver ha lanterna över huvud taget i skymning och gryning, dvs. när man syns.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2110
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av maja » tor 14 jun 2018 15:50

ericschuldt skrev:
tor 14 jun 2018 13:37
Inte helt på det klara kring hur man mäter "resistansen", men gissar att det inte är så svårt att klura ut.
Det brukar väl stå Ohm eller ett hästskotecken på där man ska sätta vredet på multimetern. Börja med ett högre skalområde och gå neråt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1380
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 1 time
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Mysterium med trasig lanterna

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 14 jun 2018 16:18

Rapportera gärna här igen när du har löst felet! Det är nog av värde för andra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar