Nytt drivsystem

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Nytt drivsystem

Inlägg av IF1158 » sön 02 dec 2012 20:43

Jag sitter med noga kollegor (aerodynamiker) på jobbet och klurar.
Om man skulle utnyttja den befintliga motorbrunnen på IF, och ta fram ett nedfällbart drev av kapslad typ (ducted fan) och använda elmotor för drivningen, skulle det kunna funka?

Storleken på propeller och kåpa blir ju begränsad av motorbrunnens storlek.
Å andra sidan är en kapslad propeller effektivare än en frisnurrande.
Så frågan är, hur mycket effekt behöver man för att framdriva en IF, har för mig Maja har räknat fram till att typ 5 hk var det optimala, det mostsvarar väl 3677 W.

P=U x I ger väl då att med 3677/12 V = 304 A och med 3677/24 = 153 A
Om man då har 2 st seriekopplade 12 V 75 Ah batterier räcker då dessa till att köra i 30 min?

Men frågan är om man kan använda en "klenare" motor eftersom verkningsgraden med elmotor och kapslad propeller är högre?
Är det någon på forumet som är duktig på elmotorer och ellära?

Skulle man få till detta och sätta som mål att man har 2 tim gångtid med elmotor, då skulle detta bli en bra pryl tror jag, och man kan ta bort den eländiga utombordaren på aktern som bara förfular och är i vägen.
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2217
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: Nytt drivsystem

Inlägg av maja » sön 02 dec 2012 22:25

Det största problemet med en elmotor är att den får så dålig räckvidd. Man måste dessutom se till att ladda batterierna efter varje liten körning för att hålla dem friska.

De som har kunskap om detta inom IF-båtförbundet är Ragnar Jalakas, som är delägare i en Sveakryssare med elmotor och Bertil Norberg, som har testat en elmotor på sin IF-båt för tidskriften Praktiskt Båtägande (tror jag det var). I det andra fallet finns dessutom en artikel i en gammal Medvind. För övrigt rekommenderar jag dig att ta kontakt med båda dessa för att få feedback från verkligheten.

Rent teoretiskt sett, duger det med cirka 1.5 kW för att få en IF-båt att gå i 4 knop. Det blir väl cirka 60 Ampere med 24V. Men då fungerar det nog bara i stiltje eller däromkring. I viket fall som helst duger en sådan motor bara för att ta sig in och ut hamnen och dessutom när det blåser litet. Man kan naturligtvis krypa i 2 knop för att minska energiåtgången, men då kommer man heller ingenvart.

Vad gäller propellern, är verkningsgraden alltid cirka 50 %. Man kan förbättra detta några procent om man har en stor diameter och låg stigning och med diverse knep och kapslingar, men i stor är det ett sådant värde man får räkna med.

Elmotorns enda verkliga fördel är att den har stort vridmoment redan vid noll varv per minut. Men den får aldrig någon räckvidd att tala om, så länge man driver den med vanliga blybatterier eller motsvarande. Ett vanligt 75 AH batteri motsvarar ju en snaps bensin eller diesel i energiinnehåll...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 03 okt 2009 20:29

Re: Nytt drivsystem

Inlägg av Caspar B » tis 04 dec 2012 18:43

IF1158 skrev:Om man skulle utnyttja den befintliga motorbrunnen på IF, och ta fram ett nedfällbart drev av kapslad typ (ducted fan) och använda elmotor för drivningen, skulle det kunna funka?
Det du beskriver er en "Kort" dyse og er absolutt ingen dum idè for en saktegående båt som IF.

Bild

Har sett på litt ulike løsninger og det produseres faktisk en løsning (Propguard) som først og fremst er propellbeskyttelse, men også har funksjon som en Kort dyse:

Bild

Denne siden har en del fine forklaringer og data vedrørende Kort dyser: http://www.olds.com.au/marine/maximizin ... fficiency/

Når det kommer til elmotrorer..

Har du vurdertTorqeedo motorene? Med et lithium batteri er rekkevidden faktisk ganske bra og kraften står ikke tilbake for noe. http://www.torqeedo.com/us/electric-out ... -to-4-tons

At de elektriske motorene har elendig rekkevidde er gammel overtro :P
Fabrikanten gir eksempler på at kjøretiden med to lithiumbatterier er 3 timer/13,5nm for tunge deplasementsbåter opp til 4 tonn. Det burde holde for de fleste IF-seilere vil jeg tro :lol: Selvfølgelig vil disse tallene variere mye mellom båter, men IFen er temmelig glatt i forhold motorbåter oll

Hvis du bestemmer deg for å gjøre alvor av ideen; legg ut beskrivelse! Vil bli kjempeglad for å få rapport om det virker! :mrgreen:

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2217
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 7 times

Re: Nytt drivsystem

Inlägg av maja » ons 05 dec 2012 16:56

Elmotorleverantörerna brukar av någon anledning inte ange effekten utan vridmomentet. Vridmomentet är derivatan av effekten med avseende på varvtalet. Eftersom vridmomentet för en elmotor är oberoende av varvtalet, blir den uttagna effekten lika med vridmomentet gånger det aktuella varvtalet. Om det är motorns vridmoment som avses, ska det vara motorns varvtal multiplicerat med elmotorns verkningsgrad. Gäller det propellerns vridmoment, ska det vara propellerns varvtal multiplicerat med propellerns verkningsgrad.

Räknar man litet baklänges på leverantörens uppgifter om räckvidd och nödvändig batterikapacitet, får man i fallet "Dinghy or sailboat up to 3 tons", att farten skulle kunna vara 3 knop vid 300 watts motoreffekt. Det är väl ungefär som tomgångseffekten för en bensinmotor, med skillnaden att farten vid en bensinmotors tomgång sannolikt blir mycket lägre för en IF-båt än de tre knop som angivits av leverantören,, kanske bara cirka hälften.

Med en rimlig cruisingfart på 3-4 knop skulle jag uppskatta att räckvidden för en IF-båt ungefär torde bli 3 timmar motsvarande distansen 9-12 sjömil. Därefter är det dags med uppladdning av batteriernas kapacitet, vilket är 4800 wattsekunder motsvarande 1.33 kWh. Med en 10 amperes 12 Volts laddare torde det gå på cirka 11-12 timmar.

Skärgårdsseglingen blir väl extra besvärlig, eftersom det väl inte finns eluttag överallt... Och att förflytta sig långt under en dag med stiltje blir det väl i princip omöjligt. Och så ska man tänka på att använda slutna batterier. Vanliga ventilerade 12 V våtbatterer på sammanlagt 400 Ah kommer att generera en hel del vätgas när de laddas snabbt, och därmed generera en explosionsrisk.

Men kontakta Bertil Norberg. Han har erfarenhet från det verkliga livet med elmotor på en IF-båt. Så vitt jag kommer ihåg, sa han att elmotorn duger bra för in och ut ur hamn men inte mycket mera.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar