Motorbyte. IF-E

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

svenee
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 feb 2011 19:03

Motorbyte. IF-E

Inlägg av svenee » mån 06 okt 2014 22:13

Hej.
Har en IF-E med en VP md1b. Tänkte byta till en lättare motor och göra den mer segelvänlig. Vill sätta in en Yanmar1 GM. Någon som har erfarenhet av detta. Går den att montera in. Borde gå då den är mycket mindre. Vad måste jag tänka på. Har inte kollat upp så mycket mått ännu men tänker börja leta å jag tagit upp båten nästa vecka. Har just renoverat min nya vagn och har inte haft tid att kolla detta ännu.

Mvh Sven-Erik

FIN-IF
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 okt 2014 22:28

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av FIN-IF » sön 19 okt 2014 23:20

Hej,
Jag har bytt till en Beta Marine (Beta 10) i min IF-E och har varit mycket nöjd med motorn. Motorn går mycket jämnt och fint. Det som man först och främst bör tänka på är att man kommer åt att serva motorn på ett smidigt sätt eftersom det är så pass begränsat med utrymme i motorrummet. Jag menar t.ex. impeller, oljefilter, rem. Med Beta 10:an kommer man åt allt man måste utan att behöva modifiera motorrummet på något vis. Dessutom passar motorn så gott som rakt av på den gamla motorbädden. Det enda jag fick göra var att smirgla bort lite material från motorn samt flytta de aktre tassarna aningen genom att låta göra nya beslag för dessa. Sedan bultade jag fast nya lite längre flatjärn på gamla motorbädden. Det är ett mycket trångt och bökigt arbete som kräver noggrann planering så att man vid installationen kommer åt att spänna alla skruvar och bultar.

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 03 okt 2009 20:29

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av Caspar B » fre 10 apr 2015 11:52

Jeg kaster meg på denne tråden.

Er også i prosessen med å installere ny motor i min 261.

Har foreløpig fått to tilbud; ett fra Yanmar og ett fra Nanni

Skrekkelig dyrt. Særlig Yanmar tar overpris på alle delene ser det ut som.

Kommer antageligvis til å gå for Nanni da den både er mer moderne og koster mindre en Yanmar. Nanni 2.10 er forøvrig samme basemotor som Beta 10 (begge er basert på Kubota base)

Men jeg har et spørsmål: Hvilken propell har dere tenkt til å bruke til deres nye motor?

Jeg kommer til å gå for en foldepropell eller "feathering", men jeg er usikker på om det er god nok plass i utskjæringen mellom skrog og ror. Hva tror dere? Vil det være plass til en foldepropell? En vridbar propell vil få plass, men koster veldig mye mer.

Har fått god hjelp fra Kiwiprop og de sier at de kan levere passelig propell til en 1GM10 med 3.2:1 utveksling på giret. Men Nannien kan bare leveres med 2.6:1 utveksling og da blir utvekslingen for tung i forhold til kraften.

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 10 apr 2015 18:55

Nu har jag en vanlig IF med utombordsmotor, men måste du inte ta upp ett ännu större hål i rodret för att få plats med en foldingpropeller än med en fast propeller?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av maja » fre 10 apr 2015 20:04

Varför inte välja en 2-bladig fast propeller med samma diameter och stigning som satt där innan..?..Du kappseglar ju ändå inte med båten, och en fast propeller blir både säkrare och billigare.

Eventuellt får den nya propellern anpassas till den nya motorns effekt och varvtal vid marschfart i stilla väder.

Vad gäller propellrar i allmänhet, så ska man eftersträva stor diameter, låg stigning och lågt varvtal.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 03 okt 2009 20:29

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av Caspar B » sön 12 apr 2015 19:48

Johan SWE-1870 skrev:Nu har jag en vanlig IF med utombordsmotor, men måste du inte ta upp ett ännu större hål i rodret för att få plats med en foldingpropeller än med en fast propeller?

Det stemmer at det kan bli litt liten plass til foldepropell. Men det er ikke alle propeller som folder bakover. Det finnes også såkalte "feathering" propeller - altså at bladene vender seg etter vannstrømmen. Eksempelet under er en Max-prop. En fordel med de vendbare propellene er forøvrig at de fungerer bedre enn en fast propell under bakking.

Bild

"Varför inte välja en 2-bladig fast propeller med samma diameter och stigning som satt där innan..?..Du kappseglar ju ändå inte med båten, och en fast propeller blir både säkrare och billigare."

Jeg skjønner ikke hvorfor du seiler IF, Maja. Alle vet jo at det går fortere å kjøre motorbåt.... Jeg kappseiler faktisk med båten, men ikke som entype av åpenbare grunner. Det er noe som heter respitt-seiling. Konstigt at du ikke vurderer det som en mulighet... Uansett foretrekker jeg å seile med håndbremsen av. Men at en fast propell er billigere, ja det har du helt rett i.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av maja » tis 14 apr 2015 07:51

Du har rätt. Man ska inte ha förutfattade meningar.. 8)

Men om du har en fast propeller, får du väl kompensation för detta i DH-respiten..?..

För övrigt är väl en fethering-propeller betydligt billigare än en foldning dito. Den har, som jag har hört, stoppklackar som går att justera till lämplig stigning för anpassning till motorn och båten. Men den får ungefär dubbelt så stort släpmotstånd än en foldning pga. att den inte viks ihop och därmed får en dubbelt så stor friktionsyta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av maja » tis 14 apr 2015 07:56

svenee skrev: Har en IF-E med en VP md1b. Tänkte byta till en lättare motor och göra den mer segelvänlig.
Om du gör båten lättare, får du inte segla i SRS-respit på tabellvärdet. Du måste i så fall skaffa dig ett mätbrev.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

svenee
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 feb 2011 19:03

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av svenee » ons 29 apr 2015 10:30

Hej.
Tack för alla synpunkter. Jag har inte ännu börjat tänka i tävlings segling. Men nu vet jag vad jag måste göra om det blir aktuellt.

Mvh Sven-Erik

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 05 maj 2015 19:36

Denna bild visar en IF-E som har fått rodret modifierat för en foldingpropeller:

Bild

Jag tycker det känns som ett stort hål att göra. Är det inte risk att en del av styrverkan går förlorad?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av maja » ons 06 maj 2015 11:04

Roderverkan torde påverkas ganska mycket, både pga. den minskade roderytan, men även pga. mera turbulens i propellerurtaget.
Dessutom torde rodret försvagas, genom att urtaget kommer närmare bakkanten.

Som skrevs innan, det är bättre, säkrare och billigare med en feathering propeller. Den tar inte mera plats än en fast dito. Den enda nackdelen med en sådan är att den får dubbelt så stor friktionsyta jämfört med foldingvarianten. Men ift. IF-båtens cirka 14.9 kvm bottenyta, är detta en s.k. "piss i Nilen".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 246
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av IF1158 » tis 08 mar 2016 14:15

Elmotor i IF-E, är det nån som testat den kombinationen?
Det vore väl en smart lösning
Fredrik Ringblom

Nils D
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 4 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av Nils D » tis 08 mar 2016 18:55

IF1158 skrev:Elmotor i IF-E, är det nån som testat den kombinationen?
Det vore väl en smart lösning
Vet inte om det finns någon IF-E med elmotor, men jag vet att OZ Marine, som nu heter Green Marine, har monterat sitt system i minst en vanlig IF, eftersom jag kontaktade dem för några år sedan om möjligheten att montera deras motor i en IF. Kollade nyss deras hemsida, och tyvärr finns inte någon IF med bland deras exempelbåtar där. Jag har för mig att jag till och med fick några bilder på monteringen skickade till mig, men tyvärr hittar jag dem inte. Den som är intresserad kan säkert kontakta dem direkt för att få höra av deras erfarenheter

Ett potentiellt problem, som diskuterats i andra trådar i detta forum (också i den engelska delen) är att IF-E verkar ha mindre vikt i kölen för att kompensera för den ursprungliga motorns vikt, så om man monterar en avsevärt lättare motor måste man antagligen kompensera för detta för att få rätt flytläge. Fast vräker man på med tillräckligt mycket batterier på rätt ställen kanske det löser sig av sig självt :-)
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Motorbyte. IF-E

Inlägg av maja » tis 08 mar 2016 19:52

Bertil Norberg har för cirka 5-6 år sedan testat en elmotor för Praktiskt Båtägande ( tror jag att det var ).

Ragnar Jalakas har en elmotor i den Sveakryssare som han är delägare i.

Ragnar säger att med en elmotor i båten tar det längre tid att stryka seglen, eftersom motordriften blir relativt långsam. Och effekten räcker inte för någon motvind eller motsjö. En elmotor blir således en stiltjemotor åt det mest extrema hållet...

Man kan räkna själv på prestandan. Man brukar väl ange effekten för en elmotor med Nm/s. Nm/s är samma som watt... 736 watt är en Hk.
Man kan räkna på t.ex. 3 knop (1.5 m/s) . Motståndet blir väl 100 N vid den farten.(se Medvind Nr 4 2006) Tänk på att propellerdrift bara ger cirka 50 % verkningsgrad... :cry: ...,så effektbehovet blir dubblerat. Om jag inte tänkt fel blir det väl cirka 300 Nm/s och 25 A vid 12 V.

Mycket fortare än 3 knop ska man nog inte tänka sig med en elmotor, såvida det bara är fråga om att korta sträckor, t.ex. in till och ut från hamnar. Teoretiskt skulle man kunna köra 3 knop i 3 timmar på ett vanligt förbrukningsbatteri, men strömstyrkan blir för hög för att man ska kunna få ut mycket mer än cirka hälften av batteriets kapacitet. Så det gäller att sänka strömstyrkan för att kunna utnyttja batterierna effektivare, dvs. det blir en fördel om motorn ska köras på 24 V för att få ner strömstyrkan. Högre spänning än 24 V kan nog skapa andra problem...

Situationen liknar den man har på en ubåt. En konventionell dieselelektrisk ubåt kan glida omkring under vattnet i 4 knop i flera dygn. För 4 knop räcker det med futtiga 30 kW. Men den klarar bara en kvart om den tvingas fly i högsta fart från en angripare. Och för att kunna uppnå högsta fart behövs en elmotor i megawatts storleksklass.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar