Köpa ny/beg aktersnurra

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 12 okt 2015 05:21

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Zevee » sön 10 jan 2016 22:09

898 skrev:Tar upp tidigare tråd igen om utombordare.

Vad väljer man ?
Yamaha F4, 4HK, 4 takt ca 22 kg
Mercury 6hk 4-takt som väger 26 kg
Johnson 4hk 4takt lång rigg ca 25 kg (verkar vara samma motor som Suzuki)

Om jag fattar Marek rätt så är Yamahan bra fast propellern har inte perfekt stigning, de andra kan man byta propeller på men är i stället tyngre?
Ge mig ett råd för jag blir vimmelkantig
Obs! Jag har inte tagit hänsyn till propellrar, i princip.

Om det nu är samma som Suzuki 4hk, så är det även samma motor som deras 5 och 6hk. Vilket kan vara bra att känna till. Jag har själv en 6hk suzuki som fungerar helt okej. Finns kraft så det räcker och blir långt över, men den är klen på backen.
Personligen hade jag nog kollat lite på Mercurys Sail 5hk om du ska köpa nytt. Vad jag har fattat så har den en bra propeller för enda målet.

Jag är osäker hur det är med motorer som går att vända 360 grader. Jag hade en gammal tvåtaktare som gick snurra flera varv om man ville, vilket är sjukt smidigt vid trånga manövrar eller när man gör någon miss och behöver bromsa snabbt. Man får enormt mycket bättre backkraft med en motor man kan snurra helt. Och motorer som saknar backväxel är oftast lättare, vilket är ett stort plus i mina ögon.

Om det där är dina enda alternativ så hade jag väl valt Yamahan endast för att den är lättare, förutsatt att det är samma pris.

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 246
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av IF1158 » mån 11 jan 2016 07:54

Mercury 4 till 6 hk är samma motor etc bara olika effekt.

Den som heter Sail hos Mercury har en annan propeller och att den även har generator för laddning av batteri.

Att uppgradera en Mercury 4-6 hk med samma propeller som Sail kostar 1100:- om jag minns rätt ifjol när jag köpte ny motor.
Nu valde jag ha kvar originalpropellern på min Mercury 4 hk och jag tycker det går alldeles utmärkt.
Jag paddlade ner båten från SM i Uppsala ifjol till Hässelby med den motorn och det gick bra och kunde köra 4,5-5 knop med motorn i motorbrunnen.

Jag är fortfarande lite nyfiken att testa Sail-propellern.
Den har större radie (och annan stigning) så det är tveksamt om den passar i motorbrunnen då det är väldigt tajt nu att få ner motorn med originalsnurran.
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja » mån 11 jan 2016 17:22

Motorer i intervallet 4 - 6 p av idag har lika eller kanske mycket lika motorenheter.

På 5 hk motorerna har man ibland ökat effekten och behållit max varvtal lågt. Hur detta är gjort framgår inte. Kanske 4 hk-varianten helt enkelt är strypt genom ett mindre förgasarmunstycke. Anledningen är svår att inse, men den kan vara så enkel att man vill nå ett annat marknadssegment (få en anledning att kunna sälja motorn billigare). Men om det är så enkelt, torde man kunna trimma en sådan 4-hk motor genom att endast byta huvudmunstycket.

På 6 hk motorerna har man ökat varvtalet för att få den högre effekten. Om vridmomentet inte är tillräckligt eller om propellerns stigning är för stor, når man aldrig varvtalet och heller inte den ökade effekten.

Med en F4A kan man med fullt gaspådrag köra 5.5 - 5.8 knop med en tom IF och propellern med lägst stigning. Med en 6 hk kanske man inte kommer att köra mycket fortare, men man kommer att behålla farten bättre i motvind och vågor. Tyvärr har vikten ökat på samtliga nya modeller, vilket gör det mera besvärligt att få på och av motorn. Så bättre för seglarna vore att man optimerade 4-hk motorerna genom att minska cylindervolymen isf. att strypa förgasaren. Det hade inneburit lättare motorer. En F4 med lång rigg väger 22 kg mot 25 - 28 kg för dagens 4-hästare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

898
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 10 jul 2012 20:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av 898 » mån 11 jan 2016 20:09

Yamahan blev såld på blocket med en gång så det är nog många som tycker som Marek. :evil:
6 hk Mercury var några år gammal och väger 30 kg så det är tydligen skillnad på vikt mellan gamla och nya Mercury/Tohatsu
Jakten fortsätter men av detta lär man sig att om man hittar en Yamaha 4 hk 4 takt så slå till med en gång

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 12 times
Been liked: 9 times
Kontakt:

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Johan SWE-1870 » mån 11 jan 2016 21:18

Enligt tillverkarnas nuvarande uppgifter väger Yamaha 28 kg, Suzuki 26 kg, Tohatsu kort 26.1 kg, Tohatsu lång 26.6 kg, Mercury 25 kg och Mariner 25 kg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja » mån 11 jan 2016 21:42

Mercury och Mariner är väl f.ö. exakt samma motor, där endast tillverkarbeteckningen och priset skiljer...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja » mån 11 jan 2016 21:50

898 skrev: Jakten fortsätter men av detta lär man sig att om man hittar en Yamaha 4 hk 4 takt så slå till med en gång
Och jag vårdar min F4 ömt och använder den bara då jag seglar litet längre turer och man kan förvänta sig stiltje på färden under många timmar. Annars, i hemmavattnen, räcker den mer hanterliga BF 2,3 från Honda, som f.ö. inte hänger på akterspegeln utan är stuvad i utrymmet under sittbrunnen. Man kommer ju fem sjömil på en tank.. ;-)..och 25 sjömil på en femliters dunk.. Men då får man också fylla på några gånger... För tyvärr... dessa småmotorer saknar anslutning till extern tank...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Janken » tis 19 jan 2016 16:10

Jag köpte en Mercury 3,5 när min kinessnurra blev stulen. Mercury kan inte leverera en propeller med lägre stigning men Tohatsu kan! Det är samma motor och dom har en bra agent i sverige.
Om man är full i sjutton finns det en prop med ännu lägre stigning att beställa från Japan eller USA. Den är framtagen för att få upp varven på motorn när man trollingfiskar. Den säljs inte i Sverige men kan beställas med artikelnummer.
3,5:an har funkat bra och kommer upp i högre varv med denb nya propellern.
Väger lite gör den också.
Det jag kan sakna är anslutning för extern tank. Backväxel har jag aldrig saknat.
Dom här har i stort sett allt till Tohtsu/Mercury. http://tohatsu.batmagneten.se/index.php ... ry&path=74 Bara söka i sprängskisserna och beställ med artikelnummer.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja » tis 19 jan 2016 16:56

Ja, om jag förstått det rätt, finns propellrar med ned till 110 mm (4 1/3 tum) stigning till 2.5 -- 3.5 hk-motorerna.
Men är det samma delar till båda dessa motortyper..?..

Med en så låg stigning kanske man måste kolla om motorn inte övervarvar vid 5 - 5.5 knop...

Vad gäller anslutning till extern tank är det verkligen synd att tillverkarna har rationaliserat bort denna på alla mindre motorer. Men om motorn har bränslepump, kanske man själv kan konstruera och tillverka en sådan anslutning med diverse hopplockade delar... 8)...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Janken » tis 19 jan 2016 22:21

Jepp Maja!
Passar ypperligt!
Risken finns om du väljer 110 mm stigning men jag har köpt den med 145 mm stigning som fanns på hyllan.
Nu hann jag aldrig prova den annat än i stiltje så jag vet inte hur den kommer att bete sig vid motvind.
Dock resonerar jag såhär......
Jag hade en femhästare från Parsun som var stor, klumpig och vägde 26 kilo med originalpropeller.
Så ansåg sig någon, med mod och bra mörkerseende, behöva den bättre än jag så dom hade lyckats moja bort ett ben på akterpulpiten, rycka loss snurrans låsta vingmuttrar och kränga den härdade MC-kättingen från pulpitbenet.

Nu minns jag samtalet jag hade med Suzukiförsäljaren för många år sedan i samband med att den gamla tvåtaktaren skar på min Julle. Han lovade att jag kunde gå från 5 tvåtaktshästar till 2,5 fyrtaktshästar, byta propeller och bibehålla samma fart och kraft till ett lägre pris och mindre vikt.. Han lovade mig fullt pris i inbyte mot en fyrahästare om det inte funkade.
Jullen gjorde exakt 4,2 med den gamla femhästarn på halv gas. Om jag drog på fullt så grävde den ner sig o gjorde 4,5 kn.
Med 2,5 hp gjorde Jullen 4,2 kn på halv gas men orkade inte upp i 5,5 på fulla spjäll! Det menade killen hos Suzuki berodde på den lägre stigningen. Men jag var nöjd och behöll 2,5 hästarn.

Jag dryftade detta med en hedersman i branschen (som inte säljer motorer) och vi kom fram till att min IF gjorde strax under 5 kn på halv gas och ökade till 5,5 på full gas. Dock blir det mycket mer vågor och rumpan sätter sig så 4,8-4,9 verkar onekligen vara en ekonomisk och bra fart genom blankvatten.
Jag handlade en Mercury av garantiskäl eftersom Tohatsu inte har någon verkstad i Sundsvall. Resonerade med en snubbe på Båtmagneten och ett samtal med propulse som rekommenderade "mittenpropellern" 145 av det skäl du anger. Propulse menade att originalpropellern är gjord för att röra sig i marchfart runt 7-10 kn på en liten jolle och menade att jag aldrig får upp en IF i optimala varvtal med originalpropellern.
Mycket riktigt!
Med ny propeller kommer motorn upp i ett något högre varvtal. Propulsekillen menar att skillnade kommer att märkas i kraft när jag väl har motvind. I blankvatten skulle man kunna köra båten med en gräddvisp bara man får upp farten.
Nu kan man tycka att 3,5 hp låter klent men å andra sidan så pallade inte min gamla femhästare så mycket heller när det pep i. Nu är man ju IF-seglare vilket innebär att man gärna seglar när det blåser.... Eller tvingas segla när det blåser eftersom snurran ändå inte pallar.
Läs min krönika på sittbrunnen från i somras där jag beskriver ett misslyckat försök för motor i motvind och två meters vågor http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... yddad-hamn

Ps

Läs gärna min kärleksförklaring till IF-båten på samma sida http://www.sittbrunnen.se/havsbibliotek ... 249-tussan
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja » ons 20 jan 2016 19:49

Ja, det blir säkert helt OK med 145 mm stigning. Men 3,5 hästarsmotorn är en trimmad variant av 2.5-hästaren, och man har trimmat genom att ha ökat varvtalet med cirka 1000 rpm. Så det kanske ändå inte är någon större risk för övervarv med ännu lägre stigning. För små motorer är det ju viktigt att kunna få upp varvtalet till max. för att p.s.s få ut den angivna effekten, som just så väl behövs vid motvind och vågor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar
cron