Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 18 apr 2011 18:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L » tis 14 feb 2012 14:08

Jag blev förvånad när jag så hur "spröda" ventilspindlarna var.
När jag borrade bort "ytterflänsen" var materialet helt ok.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
kranar1kranar2.jpg
kranar1kranar2.jpg (127.73 KiB) Visad 5858 gånger

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 10 feb 2012 09:59

Re: Självlänsar

Inlägg av Syracusia N-22 » tis 14 feb 2012 14:23

Riktigt otäckt å se bilderna... :S

Vilken sorts slang bör användas?

Vanlig armerad-slang brukar bli hård och sprö efter några år, så jag tänkte at bättre kvalitet i gummi'n måste vara en fördel. Men som sagt, jag tror inte den gula, mjukare sorten är armerad?

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 okt 2011 09:15
Ort: Helsingborg

Re: Självlänsar

Inlägg av ntica » tis 14 feb 2012 17:41

Vilken hemsk bild på "bort frätta" länsar...här måste man ha järnkoll. Tänker dessutom-som Landsell föreslår- sätta rejäla länsar bakkant sitt brunn, ovan tofterna typ. med backventil, samt sätta ngn. form av box/stuv i framkant på sittbrunn för att göra denna lite mindre.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2118
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av maja » tis 14 feb 2012 18:32

Ventilerna som man kan se på bilderna verkar inte vara sådana som normalt sitter på IF-båtar. Åtminstone ser mina något annorlunda ut och har en något annan konstruktion.

Detta kan kanske vara ett resultat av ett byte till olämpligt material.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 18 apr 2011 18:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L » tis 14 feb 2012 21:36

maja skrev:Ventilerna som man kan se på bilderna verkar inte vara sådana som normalt sitter på IF-båtar. Åtminstone ser mina något annorlunda ut och har en något annan konstruktion.

Detta kan kanske vara ett resultat av ett byte till olämpligt material.
Köpte båten med "okänd historia".
Slangklämmorna som var helt upprostade haver förmodligen suttit där åtskiliga år.
http://lasselundell.se/if.html

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2118
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av maja » ons 15 feb 2012 01:46

Mina ventiler har suttit där sedan början av 1971. Det syns inget grönt eller rött från koppar över huvud taget, utan de har en fin gulaktig mässingsfärg på ytan. Där sitter också galvade slangklämmor, som fortvarande är blanka och fina, vilka jag dessutom har kompletterat med rostfria klämmor.

Jag menar att om de ser ut som på bilden, dvs. om de har fått en färg som är en blandning av rött och grönt, så är det någon billig sort av olämpligt material. De bör nog bytas snarast möjligt. I Lasselundells fall kan jag tänka mig, att godset varit poröst en tid och att det därför såg ut som man kan se på bilderna.

En säkerhetsåtgärd är att ha med sig lämpliga pluggar, så att man kan plugga hålet vid behov. Om en hel ventil av någon anledning skulle ge sig, får man nog hoppa i och trycka i pluggen utifrån. Själv har jag med mig ett vinkorkar, som jag "trimmat" med litet eltejp så att de får rätt diameter för att sitta bra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

MathiasB
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 21 dec 2010 20:55

Re: Självlänsar

Inlägg av MathiasB » fre 17 feb 2012 20:34

Kranarna är där för att slangarna och slangklämmorna är en svaga punkter i systemet men även kranarna själva tycks ju kunna vara det.
På Lasse Lundells bild i början av tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/download/file.php?id=286ser man två stag som jag antar är en styv förbindelse mellan skrovet och sittbrunnen. Skulle man inte kunna plasta fast ett par rostfria rör mot dessa på ett sätt så att de håller minst lika bra som skrovet självt och därmed minimera antalet möjliga felkällor?

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 18 apr 2011 18:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L » fre 17 feb 2012 21:22

MathiasB skrev:Kranarna är där för att slangarna och slangklämmorna är en svaga punkter i systemet men även kranarna själva tycks ju kunna vara det.
På Lasse Lundells bild i början av tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/download/file.php?id=286ser man två stag som jag antar är en styv förbindelse mellan skrovet och sittbrunnen. Skulle man inte kunna plasta fast ett par rostfria rör mot dessa på ett sätt så att de håller minst lika bra som skrovet självt och därmed minimera antalet möjliga felkällor?
Förstår inte vad du menar med att minska antalet felkällor.
Menar du att slangarna skall ersättas med rören?

Om det är så, varför inte, då utgår slangar och kranar.
Men jag skulle då använda plaströr.
Pga. arbetsutrymmet bedömmer jag att det är enklare att byta slang o kranar.
Det håller min tid ut med denna båten, räknar med att segla förhoppningsvis 25 år till.

Nu är jag pessimist när det gäller hål i skrovet.
Alla "hål" bör ha en kran som kan/skall stängas när jag inte är ombord.
Se. http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 1028#p4713

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1406
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 3 times
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 17 feb 2012 22:15

Jag tror det är ett riktigt antagande att de stag som finns mellan skrov och sittbrunnsdurk inte är så styva att länsarna kan ersättas av enbart rör. Det kommer att bli rörelser där, som på många andra ställen.

Det ska sitta ventiler på genomföringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2118
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av maja » lör 18 feb 2012 15:29

Johan har helt rätt. Skrovet rör sig mycket i vågorna, och man får räkna med deformationer på flera millimeter på vissa ställen. Det är därför man har slangar.

Fasta rör hade snabbt spruckit i infästningen.

För övrigt ska man inte blanda mässing och rostfritt stål.

De stag av trä som sitter under sittbrunnen är nog bara till att styva upp sittbrunnsdurken. För övrigt kan det hända att det stagen saknas hos en del IF-båtar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1406
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 3 times
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 18 feb 2012 16:12

Här är några intressanta artiklar om avstängningsventiler avseende material och konstruktion:

http://www.paulstevenssurveys.com/upload/Seacocks.pdf

http://www.sxk.se/content/om-skrovgenomf%C3%B6ringar

Där står bl a följande:

Genomföringar, ventiler och slangnipplar ska vara av brons eller avzinkningshärdad mässing. Avzinkningshärdad mässing ska uppfylla normen CW602N och är då märkt med DZR eller CR.

Mässing enligt CW617N skall EJ användas. Det är mässing med upp mot 40% Zn. Den kommer att förlora sin zink i kloridhaltig miljö, vilket vi ju har i saltvatten.

Vidare står där att normen ISO 9031-1 inte är speciellt betryggande, då den endast garanterar att materialet ska hålla i 5 år. Jag vill inte byta delarna vart femte år.

Där står också att syrafast rostfritt är känsligt för spalt- och punktkorrosion, speciellt vid stagnation och syrefattig omgivning.

Slutligen står där att det är viktigt att alla delar är av samma material, dvs genomföring, ventil och slangnippel ska vara samma.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Gugge
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 20 feb 2012 11:38

Re: Självlänsar

Inlägg av Gugge » mån 20 feb 2012 15:09

Jag undrar om det har testats att ha genomföring och avstängningsventil i plast eller något annat modernt material
- - typ hållbarhet och livslängd
Utifrån placeringen bör ju inte uv-ljus göra ventilerna spröda
Eller är detta material emot klassreglerna

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1406
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 3 times
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 26 feb 2012 22:24

Jag får också se över mina ventiler:

Bild

LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 18 apr 2011 18:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L » sön 26 feb 2012 22:39

Johan SWE-1870 skrev: LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?
Skall mäta i morgon.
Ser man på bild "högre" upp i tråden är kranen till höger märkt med 1 tolkar det som 1"

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 18 apr 2011 18:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse L » mån 27 feb 2012 13:12

Lasse L skrev:
Johan SWE-1870 skrev: LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?
Skall mäta i morgon.
Ser man på bild "högre" upp i tråden är kranen till höger märkt med 1 tolkar det som 1"
Det är 1".
Diametern på genomförningen är 33 mm.

Skriv svar
cron