Läcka från rodertapp

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Läcka från rodertapp

Inlägg av IF 1085 »

Det sipprar in lite vatten längst ner akterut i köksvinet under den kloss som fungerar som distans för rodertappen. Jag gissar att det kan rinna in längs rodertappen och sedan ner bakom distansklossen. Detta gäller den rodertapp som sitter längst ner på rodret. Är det någon som vet det är tätningmassa runt roderbulten som går in i båten? I så fall är felet lätt åtgärdat. Om rodertappen är inplastad på något sätt blir det ett större jobb att få det tätt.
Jag tänkte lyfta upp båten och åtgärda läckan och då är det bra med så mycket fakta som möjligt för att korta tiden på land.
/Lennart
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka från rodertapp

Inlägg av maja »

Du menar väl det nedre roderfästet i båten (det med ett hål) som nedersta rodertappen i rodret hänger på.

Det är svårt att avgöra exakt var och hur det läcker in. Jag hade samma problem på hösten direkt efter att jag hade köpt min båt 1983. Då var den bara 12 år gammal. Det läckte in cirka en liter i veckan.

Det visade sig vara luftfickor i plasten runt hålet, orsakat av dåligt hantverk vid tillverkningen, vilket gjorde att det inte kunde hålla tätt.

När det blev lagom varmt nästa vår, injicerade jag vanlig polyester med härdare kring hålet med en doseringsspruta och lämplig plastslang (går även med flytande epoxi), putsade upp hålet igen med ett för bulthålet passande borr (använde ingen borrmaskin utan bara fingrarna så vitt jag kommer ihåg). Därefter lade jag tätningsmassa (Sikaflex) runt skruven och under beslaget, tryckte in det i hålet, tryckte på "brickan" på insidan, satte dit muttern, men drog den bara den med fingrarna.

Efter några dygn, när tätningsmassan satt sig, drog jag åt muttern distinkt med en hylsnyckel (inte för hårt). Det finns ingen risk att muttern lossnar, eftersom det alltid kommer att hamna litet Sikaflex i gängan när man trycker in beslaget i hålet, vilket sedan kommer att fungera som en locking-mutter.

Det har sedan hållit tätt sedan våren 1984... :lol: ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Läcka från rodertapp

Inlägg av IF 1085 »

Tack för svaret!
Ja ursäkta, menade nedre roderfästet!
Då ska jag hålla ögonen på eventuella luftfickor! Det är inte omöjligt att det kan vara något sådant. Min båt är ungefär lika gammal.
Men nu vet jag hur jag ska tackla problemet, toppen :)

Gjorde du om alla roderfästen när du upptäckte luftfickan eller har dom andra klarat sig?

Hälsningar Lennart
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läcka från rodertapp

Inlägg av maja »

Jag reparerade bara det skadade hålet.

Men under tidens gång fick jag rodret avseglar några gånger. Den sista gången gick rodret inte att reparera, utan det blev ett nytt. Då bytte jag samtliga fästen, eftersom de nya tapparna inte passade särskilt bra i de gamla (tapparna var för smala). Dessutom fick de två översta hålen sättas igen och nya borras i läge för de nya fästena.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar