välja bottenfärg

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

välja bottenfärg

Inlägg av Joel235 »

Hej, jag kommer snart att köpa bottenfärg för min båt, och jag har inte köpt bottenfärg i Sverige tidigare. I Stilla Havet har jag alltid haft den polerande bottenfärgen, CSC Micron av Interlux, men jag hittade inte den på Hjertmans, Seasea, eller någon annanstans. Vilken bottenfärg använder, eller rekommenderar, ni? Båten ligger i Strömstad, på västkusten, med mycket hög salthalt och påväxter.

tack på förhand - Joel
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: välja bottenfärg

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Använd det som är godkänt. En hård färg är väl trevligast, speciellt om man badar vid båten. Strömstad ligger ju rätt nära Norge, om du inte får snabb respons här så kanske du kan kontakta IF-seglarna i Norge? Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: välja bottenfärg

Inlägg av maja »

Det är nog svårt att undvika påväxt på Västkusten utan att kombinera bottenfärgen med mekanisk bearbetning. Om du använder din båt ofta tror jag att en mjuk självpolerande färg av Västkustkvalitet torde vara bäst. Efter midsommar får du nog börja borsta någon gång då och då för att hålla snäckorna borta. Slemmet försvinner så fort du tar en tur med båten.

Själv använder jag VC17 Västkustkvalitet och borstar med en Scrubbis. Men jag har min båt i Öresund där vattnens densitet bara är 1.008 mot cirka 1.025 i Strömstad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: välja bottenfärg

Inlägg av Joel235 »

Tack för svaren! Påväxter kommer alltid. Det är, som ni säger, säkert häruppe oavsett vilken färg jag har på båten.

Marek, när du polerar bottenfärgen mitt i säsongen, har du problemen med att bottenfärgen försvinner? Man säger att man aldrig ska polera självpolerande bottenfärg handvis (om man vill ha färgen kvar), men jag har igen aning om vad som stämmer med hårda färger.

Det känns som jag ska leta efter nån polerande bottenfärg some är godkänt till västkusten - havet blir aldrig för varmt här så jag tror inte att vi simmar mycket från båten. Skiljer sig reglerna om färger mellan Sverige och Norge?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: välja bottenfärg

Inlägg av maja »

Joel235 skrev: 10 mar 2018 13:20 Marek, när du polerar bottenfärgen mitt i säsongen, har du problemen med att bottenfärgen försvinner? Man säger att man aldrig ska polera självpolerande bottenfärg handvis (om man vill ha färgen kvar), men jag har igen aning om vad som stämmer med hårda färger.
Skiljer sig reglerna om färger mellan Sverige och Norge?
VC17 är en ganska hård färg, så borstningen tar inte nämnvärt bort något av färgen, förutom att en "friskare", mindre urlakad färg kommer fram på ytan. Dessutom brukar jag ändå gå över botten med 600-800 våtslippapper innan jag lägger på ett nytt, mycket tunt lager på våren. Jag späder en 0.75 litersburk med thinner till 1 liter, och det räcker precis till ett lager om man är snål och målar när det är vindstilla och svalt ute.

I Norge gäller, så vitt jag vet, samma regler som i Sverige, och därmed finns även samma kvaliteter av färg. Men man kan köpa färg i Tyskland som är bättre anpassad till det mycket salta vattnet i Yttre Skagerack (t.ex. Micron 350, VC Offshore eller VC17 Extra) men de är inte tillåtna att användas på båtar med svensk hemmahamn.

Jag menar nog att en självpolerande färg är mest effektiv, bara man använder båten regelbundet. Jag menar att man ska välja vit kulör, både därför att den inte färgar av sig så synligt på tampar, eget skinn och badkläder som en färgglad blå eller röd och därför att solljuset reflekteras i mycket större grad och att därför skrovet hålls svalare med mindre påväxt som följd. En annan aspekt på kulören är att man ser påväxtningen bättre om underlaget är vitt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar