Förlorat skott under sittbrunnen

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Dennis

Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av Dennis » sön 16 jun 2019 17:38

Hej,

Hur bärande och betydelsefulla är de skott som är lite smått inplastade akterut, under sittbrunnen i stickkojen?
Det har visat sig att jag har ett läckage som under en längre tid gjort detta skott genomdränkt. Jag har nu tagit bort alla matta och inser att hela skottet är som ett stort vått papper och fyller absolut ingen funktion längre mer än att samla upp vatten. Kommer alltså blir tvungen att göra en ganska stor insatts för att få rätt på detta igen.

Jag undrar därmed följande:

1. Vågar jag segla med båten nu när den ligger i sjön utan någon permanent påverkan?
2. Vad det är för material på dessa skott?
3. Hur man går till väga för att återskapa/återställa detta skott? antar att man i alla fall måste få bort all plast för att kunna få ett nytt skott på plats igen.
Senast redigerad av 1 Dennis, redigerad totalt 0 gånger.
IMBA, SWE-3093
Lundåkrahamnen i Landskrona

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 7 times

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av maja » mån 17 jun 2019 05:55

Alla inplastade skott och även den fastskruvade inredningen till viss del har en uppstyvande funktion.
Skicka några bilder eller gör en skiss för att visa vilka skott det är fråga om. Du kan ta hjälp av klassritningarna som finns på webbsidan.
Alla fastplastafe skott och inplastade förstärkningar är av vattenfast marinplywood.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Dennis

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Inlägg av Dennis » mån 17 jun 2019 09:24

Det är alltså skottet på bb-sida med upphängningen för luckan. Jag kan tillägga att detta skott inte varit helt inplastat. Utan man har endast plastat upp ungefär ca 1 decimeter längs kanten runt skottet och sen målat och satt inredningsmatta över.

Efter att ha avlägsnat matta och en del av det våta träet så kan jag se att det kommer från skotbalken.

Vattnet har förmodligen tagit sig ner från balken till vad jag gissar är en förstärkning för skotbalken och dess bultar, ett spår fyllt med Plywood och sen vidare ner i skottet och slutligen under koj.

skott.png
skott.png (33.87 KiB) Visad 268 gånger
IMBA, SWE-3093
Lundåkrahamnen i Landskrona

Skriv svar