Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av chefpogo »

Hei!

Har noen tips til hvor jeg raskt får kjøpt et nytt feste/slider (eller hva man kaller slikt) til kicken på en Seldénmast fra 1998? Min røk under rolig seilas her forleden. Jeg forsøkte for første gang å stramme den litt til, og *pang* - i biter var den.

Det ser ut som om det er samme feste som for storseil-skjøtet og for rev:
IMG_0245.JPG
IMG_0245.JPG (89.5 KiB) Visad 10252 gånger
http://www.seldenmast.com/en/products/B ... iders.html - antar at det er den første under "main sheet slider" (art no. 511-555-02) Er det greiest å bare kjøpe dette fra Seldén direkte (om de selger slike småting direkte), eller finnes det f.eks. nettbutikker som selger disse sakene? Jeg skjønner at slikt er greit å ha et par i reserve av...

Og - er det en komplisert affære å ta av enden på Seldén-bommen for å sette inn et nytt slikt feste? Antar det er endel kompliserte saker inne i bommen som jeg ikke har lyst til å rote til...

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av maja »

Det verkar vara ett fäste som man "slädar" in och låser med 2 skruvar på lämpligt ställe i rännan.

Jag har inte en sådan bom själv, men du kan bedöma själv om det verkar svårt att demontera ett av bommens ändstycken. Det kanske är värt ett försök innan du går till riggverkstaden.. 8) . Det som brukar strula är fastärgade skruvar, men med hjälp av en och annan svordom, penetrerande olja, värmeluftpistol och stort tålamod brukar det gå. Låt gärna oljan verka under ett dygn eller så innan du ger dig på skruvarna.

Det är nog bäst att kontakta en "vanlig" butik som är agent för Seldéntillbehör. Annars riskerar du att få fel grejor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av FredrikH »

Det kan hända att du kan hitta en vanlig rostfri bygel som är tillräckligt stor för att gå att "slida" in i rännan och fästa med ett par M5 (t.ex.). Isåfall kommer du undan nästan gratis.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av maja »

Smat lösning. Jag tror mig minnas att jag har sett en sådan lösning någonstans...

Men en sådan bygel får en ganska liten anläggningsyta i rännan, Risken är då att rännan kan fläkas upp vid belastning. Jag tror mig minnas att jag sett detta också...

En alternativ lösning kan vara att nita fast en bombygel på samma sätt som de sitter på båtar med Proctorrigg. Men en sådan bygel kanske också blir svår att få tag i. Kanske från en kvaddad bom på IF-salutorget..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av Janken »

Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Kjøpe nytt feste til kick for Seldén-bom

Inlägg av chefpogo »

Takker for fine forslag. Jeg skal merke meg dette med bombygelen.

Nå har jeg midlertidig funnet frem til en Seldén-selger her i byen som visstnok har originale deler inne, og da tror jeg jeg satser på dette. Håper bare jeg våger løsne enden av bommen slik at jeg får sneket ting inn.

Mvh,
frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar