Cleat på mast för spinnfall

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Cleat på mast för spinnfall

Inlägg av IF 2719 »

Hej, ska ta ut spinnfallet ca 180 cm upp på masten. Har harkencleat med tillhörande mastmontagebeslag. Hur monterar jag bäst på masten? Räcker 1st popnit för beslaget och ska jag ta popnit eller rostfri stålskruv till det?
http://www.harken.com/productdetail.asp ... &taxid=392
Bilagor
mastmontage.png
mastmontage.png (33.4 KiB) Visad 7808 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Cleat på mast för spinnfall

Inlägg av maja »

Det går säkert bra att skruva fast beslaget till mastsidan, bara du använder en skruv med rätt diameter och du borrar hålet så att det får rätt diameter ift. de använda skruvarna. Nita kan du göra först om många år, när gängorna i maströrets aluminium har blivit dåliga av korrosion. (dvs. om du inte har isolerat tillräckligt mot den galavanisa korrasionen)

Om du trots allt nitar direkt, använd monel-nitar, som inte skapar (så stora) galvaniska spänningar mellan nit och aluminium.

Nitning kan nog förstöra råttan. Så råttan skruvas lämpligen fast till beslaget med skruv och mutter. Det brukar väl följa med lämpliga skruvar (M5 tror jag det är).
Jag själv hade använt lockingmuttrar, men det går säkert men vanliga muttrar om man "låser" dem med tätningsmassa eller Loctite.

Isolera alla metallbeslag som skruvas till masten med litet tätningsmassa, både i borrade hål i masten och under beslaget. Då minskar du den galvaniska korrorsionen. Gör detta oberoende om du nitar eller skruvar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Cleat på mast för spinnfall

Inlägg av IF1426 »

När man tittar på den avsedda Adapter plate (enl. bif. länk), har den 3st hål, varav det mittre verkar vara försänkt, och avsett för en skruv med försänkt skalle, alt. blindnit avsedd för den typen av hål. Att montera Cam cleat med skruv och mutter, först på beslaget, som föreslagits i föregående inlägg, är inte möjligt dels för att Cam cleaten (råttan) täcker då det mittre hålet, och om man lyckas montera med en skruv där, är det endast den skruven som fäster beslaget mot maströret.
Sannolikt är det med 3 st typ plåtskruv som den kompletta monteringen skall göras, då med 2st längre och en kort, försänkt, plåtskruv, vilket kanske är bäst att förvissa sig om där man köper detaljerna.
Det är även viktigt att mastprofilens radie ansluter tätt mot beslagets mittre del så att skruven kan dras fast tillräckligt, eftersom dragbelastningen är i förhållandet 90-grader.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Cleat på mast för spinnfall

Inlägg av maja »

Instämmer efter en extra koll.

Skruvarna genom cleaten ska nog även gå genom maströret. Då duger inte skruv och mutter, och inte heller nitar.

Men det är nog bäst att fråga på inköpsstället som L-Å föreslår.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Cleat på mast för spinnfall

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen och tack för råd, speciellt angående galvanisk ström Maja! När jag kollade lite till på länken jag bifogade så såg jag att det fanns en instruktion! Tre fästpunkter ska det vara enligt instruktionen. Sen behöver uttaget på masten ha ett avstånd till cleaten så att vi kan lossa den från sittbrunnen via ett däcksblock akter om mastbalken, en bit tvärskepps åt styrbord. Det behöver vara ordentlig vinkel så att cleaten släpper linan när linan sträcks och lossas från sittbrunnen...
http://www.harken.com/uploadedFiles/Pro ... F/4853.pdf
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar