Sy i ett rev?

Segel

Moderator: Moderator

Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Sy i ett rev?

Inlägg av Bonae »

Min stor av märket Gransegel har inget rev, minsann. Som försegel har jag en rullgenua och jag är väl inte riktigt så tuff att jag vill köra på devisen att man aldrig behöver reva en IF (vilket vissa verkar mena). Då storseglet är i gott skick undrar jag om det går att komplettera med att sy i ett rev i efterhand. Någon som har tankar eller erfarenheter kring detta?
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Sy i ett rev?

Inlägg av ingemar »

På mitt semestersegel lät jag sy in ett rev inför 2:a säsongen jag hade båten, vilket jag inte ångrar. Du har säkert läst om att det går utmärkt att segla IF-båten utan rev om man trimmar ordentligt, men samtidigt tror jag att den här devisen kräver en mer uppmärksam rorsman vilket kanske medför att det under längre strapatser blir mer jobbigt. Vridig och byig vind tycker jag iallafall är bekvämare med ett rev jämfört med ett plant trimmat segel hissat i topp om man ändå inte är fokuserad på fart. Men däremot tar jag hellre ett plant och vältrimmat storsegel än ett revat men dåligt trimmat storsegel: det är viktigt att både bom- och mastlik sträcks ordentligt även om man har revat vilket kan bli klurigt eftersom att man inte kan använda cunningham längre.
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sy i ett rev?

Inlägg av maja »

ingemar skrev: 06 mar 2019 16:18 ... det är viktigt att både bom- och mastlik sträcks ordentligt även om man har revat vilket kan bli klurigt eftersom att man inte kan använda cunningham längre.
Om man kopplar aktra revöglan till bomuthalet (med en förlängningstamp), kan man använda detta för att sträcka både förlik och underlik. Det förutsätter att bommen inte är fast monterad till masten utan har en travare som tillåter bomfästet att glida upp och ner i travarskenan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Sy i ett rev?

Inlägg av IF 2719 »

Jag har seglat en hel del med revad stor o fock, speciellt när jag seglat själv med barnen i lite hårdare vindar. Jag sätter bara cunningam till storen i främre revöglan tillsammans med en tamp runt masten som håller fram seglet före jag sträcker med uthal. Det blir rätt ok fart ändå o viktigt att ingen ombord tycker det är läskigt eller jobbigt.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Re: Sy i ett rev?

Inlägg av Bonae »

Hm, något rörligt bomfäste har jag förvisso inte men det låter ju som att det finns metoder för att få det att funka ändå. Borde inte finnas några hinder för att lämna in seglet till en segelmakare då? Borde man ta två rev när man ändå håller på? Om bara ett - hur högt upp är en bra kompromiss?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sy i ett rev?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har alltid låtit segelmakaren sy i ett rev när jag har pensionerat en tävlingsstor. Jag har valt att placera ett rev strax ovanför nedersta lattan.

Det är bekvämt att segla revat, men lite meckigt att binda ner det ordentligt. Men gör man det i hamn innan man går ut blir det bra. Jag brukar då hissa storen så att bommen kommer lite högre upp på skenan, så går det bra att segla även med sprayhood uppe.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar