Nye seil: Hvilken seilmaker og hvorfor?

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Bjornar_N-165
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 jun 2008 14:24

Nye seil: Hvilken seilmaker og hvorfor?

Inlägg av Bjornar_N-165 » tis 17 jun 2008 15:50

Hei, jeg har lyst til å kjøpe ny genoa og nytt storseil. Seilene skal brukes til kappseiling i Oslofjorden. Dette er første gang jeg skal kjøpe seil, så jeg lurer på hvilke anbefalinger dere har, og hvorfor!

På båtene til de andre som seiler regatta har jeg sett følgende seil: North, Gran, Blixt, Edman, Albatross.

Kan dere si noe om under hvilke forhold seilene fra de forskjellige seilmakerne seiler best? Vet dere hvilke seil som har vunnet mest de siste årene?

North og Edman har korte beskrivelser av sin design-filosofi for storseilet liggende på internett:
Edman:
Storen är cross cut skuren och tillverkas i 280 g Dimension som är en medium hård duk av blade konstruktion. Seglet är förhållandevis plant I sin övre del av två skäl. Dels är IF båten känslig för alltför mycket krängning. Båten kan visserligen seglas med kraftig krängning utan problem, men det går inte fort. För det andra är masten ej konad i toppen. Den böjer därför dåligt I toppen vilket gör att det kan vara svårt att trimma bort buk där. I nedre delen är seglet förhållandevis bukigt vilket beror på den stora spalten mellan genua och stor. Risken för inslag I den nedre delen är liten.
North:
Storsegel F5
Fancutskuret storsegel i 260 gr dacronduk. Designat med bukig överdel för att ge mycket kraft i lätt och mellanvind. Underdelen, där seglet överlappar med genuan, är relativt plan vilket möjliggör en effektiv spalt. Samtidigt minskar motståndet och bommen kan hållas högt i båtens mittlinje.
Dette er jo helt motsatt filosofi! Er det korrekt av meg å anta at Edman vil gå bedre i sterk vind og/eller lite motsjø, mens North går bedre i lite vind og/eller mye motsjø? Designer Edman for den ytre genoaskinna, mens North designer for den indre?

På forhånd tusen takk!

Bjørnar, N-165

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2238
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 8 times

Inlägg av maja » tis 17 jun 2008 19:26

Den enda skillanden är nog att Edman designar sina segel för litet mera vind och även mera vågor än North. I Skåne blåser det nog i snitt minst cirka en Beaufort mer än i Stockholms skärgård och de ständiga västanvindaren driver upp krabb sjö mot läkusten.

För en bukig topp är inte alls särskilt bra i vågor heller.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Bjornar_N-165
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 jun 2008 14:24

Inlägg av Bjornar_N-165 » ons 18 jun 2008 13:43

maja skrev:Den enda skillanden är nog att Edman designar sina segel för litet mera vind och även mera vågor än North. I Skåne blåser det nog i snitt minst cirka en Beaufort mer än i Stockholms skärgård och de ständiga västanvindaren driver upp krabb sjö mot läkusten.

För en bukig topp är inte alls särskilt bra i vågor heller.
Takk for svar!

Apropos bus: Gjelder dette med mer bus i seilet kun når det er uforholdsmessig mye motsjø i forhold til vind? (gammel sjø) Jeg ville tenkt at siden IFn er så tung, ville det hjelpe med mer bus i de fleste tilfeller der vi stamper i sjø.

Jeg er interessert i gode bøker om seil(maker)teori, så om du har noen tips er jeg takknemlig.

FredrikH
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 29 aug 2006 10:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av FredrikH » ons 18 jun 2008 19:37

Kolla in boken "Performance Racing Trim" av Bill Gladstone. Det är en väldigt lättläst och faktaspäckad bok om hur man trimmar för att vinna.
Boken "Performance racing tactics" av samma författare kan jag också rekommendera som fortsättning, mycket givande läsning.

Bägge böckerna säljs av North Sails, det är bara att ringa närmsta loft och fråga, jag tror de kostar 300:-/st.

Skriv svar
cron