Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Jag är i färd med att lyfta min IF i lyftöglan. Jag har skaffat stroppar och ett klassat 2.5T lyftschackel.

Men, spåren bredvid öglan tillåter inte att schacklet helt får plats. Jag behöver fräsa bort ca 2mm material för att få dit det. Finns det skäl att inte göra det? Det ser ut att först vara plast och glasfiber där, innan järnet?

Vad ska jag använda för att återställa ytan? Gelcoat? Jag har förstått att öglan kan behöva ett nytt lager färg också, gelcoat där med?
Senast redigerad av 1 Johan A, SWE2445, redigerad totalt 9 gånger.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Plats för lyftschackel, fräsa bort och återställa

Inlägg av IF1426 »

Menar du att det är för trångt i öppningen på lyftöglan, mot den plastade ytan över kölen. Jag har alltid lyft med ett 2,5 ton schackel i lyftöglan, utan problem. Men är det trångt i ditt fall är det möjligt att slipa ur den plastade ytan, om det är c:a 2 mm som behövs för att få in bulten på schackeln. Det får inte bli någon brytning mot lyftöglan och mot den plastade ytan när lyftstroppen intar rätt vinkel i lyftet. Om du vill snygga till ytan igen går det bra med gelcoat spackel eller topcoat, lyftöglan som är av stål, är det rostskyddsprimer eller lackfärg som är lämpligast.

L-Å Andersson
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Plats för lyftschackel, fräsa bort och återställa

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Det är spåren akter och för om öglan som är för trånga. Det förliga har plast i botten, det aktra trä. Frågan är om det är ok att ta bort lite material där? Och om de två ytliga plastsprickorna är något att bry sig om. Men det är väl inte trä och plast som är belastat? Se bilder.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Inlägg av johan swe-1870 »

Arbeta du bara bort lite material med ett stämjärn.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Tack Johan!

Det gick bra med lite stämjärn. Men nu funderar jag på momentet som troligen blir vid lyft. Schacklet kan ju inte röra sig kring axeln som öglan ger och ändstyckena vilar (och utövar evt kraft) mot omgivande plast/trä. Tror ni det blir ett problem?

Att ha schacklet åt andra hållet går inte. Lutar åt att köpa en dubbelsling istället.

Bild
Bild

PS det är din finfina guide för roderfix som vägleder resten av projektet Johan. Tack för den.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade tagit bort mer material så att schacklet blir lite friare. Jag ska försöka ta en bild på mitt, där är lite mer plats runt öglan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Plats för lyftschackel, ok att fräsa bort och återställa? Med bilder.

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Tack för betryggande ord. Jag orkade inte bearbeta bort mer och köpte en 6/12m sling istället. Så nu kan hugade spekulanter få köpa ett billigt lyftschackel =)
Skriv svar