Centrumlyft

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1158 » ons 10 okt 2012 08:48

Kan bara rekommendera Rod-rigg. Beställde min egen lyftgrimma i höst och fick den snabbt och smidigt. Jättefint utförande!
RalphEvert skrev:Rod Rigg AB i Upplands Väsby gjorde mina stroppar. Snyggt och professionellt med en bricka som indikerar MAX 3 ton.
Se på http://www.rod-rigg.se, telefon 08-256025
Numera har vi sex IF i kluben så wirestropparna spar tid då lyften går snabbt och säkert.
Mvh
Ralph
Fredrik Ringblom

IF1426
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18
Been liked: 3 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 » sön 18 nov 2012 21:11

Att lyfta IF med centrumlyft är ett utmärkt sätt, vilket diskuteras i den här tråden även i IFseglare på Facebook samt i Medvind nr 4, 2010. I de fall man lyfter med mjuka rundsling bör några fakta finnas med för den som söker tips här. Ett sätt som framgår är att den lastbärande rundslingen snaras kring kölens lyftögla.
Om man läser normer för mjuka rundsling, framgår att den maximala belastningen reduceras avsevärt vid ett snarat lyft, ex. en 3-tons (gul) rundsling är då den maximala lasten 2,4 ton. Vidare är den rekomenderade anliggningen för polyester rundsling 3-ton, kring ett runt föremål skall vara min. diam.35 mm, (kölens lyftöglan har en mindre diam.). Mindre dimensioner beträffande diameter och anliggningsbredd påverkar säkerheten negativt och kan medföra skador på rundslingen. Detta medför i paktiken en sänkning av max-lasten. Uppg. hämtade; Google, norm rundsling, lyft yrkesakademin, Gunnebo lyfthandbok sid 42 och 88.
Vill med detta beskriva något som kan vara bra att känna till.

IF1426 / Andersson

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1417
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 4 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: Centrumlyft

Inlägg av Johan SWE-1870 » tor 22 nov 2012 19:33

Intressant läsning. Det betyder alltså att man inte bör snara sling direkt i lyftöglan, utan fästa den med schackel och ring eller motsvarande med minst 35 mm diameter. Undrar hur man löser det? Kanske lättast att fästa en kaus och bändsla fast .

Jag fortsätter med min centrumlyft av vajer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

IF1426
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18
Been liked: 3 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 » tor 22 nov 2012 22:41

Vill med mitt tidigare inlägg förmedla vilka regler som gäller vid lyft med mjuka rundsling, till den som är osäker vad som gäller vid lyft. En IF väger tom 2.15 ton så det finns marginal upp till 2,4 ton, snarat lyft. Men i ett par inlägg har det skivits att lyfta båten med riggen på och om det även innebär att motorutrustning och ankardon och övrig utrustning finns med i båten, samt att slingens snara dras åt kring lyftöglan, med en mindre diam än rekomenderad, betyder det att i vissa fall att man utnyttjar rundslingens max last maximalt.
Har skrivit tidigare i den här tråden att jag lyfter min IF med rundsling och med ett s.k. rakt lyft (3ton) och en klassad schackel(2,5 ton), varvid slingen är klädd med en skoning mot schackeln, (plus linor fram till övervants fästena).
Oavsett med vilken metod man väljer att lyfta, gäller det att bedöma att det sker på ett säkert sätt.

IF1426 / Andersson

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Centrumlyft

Inlägg av maja » fre 23 nov 2012 19:39

Jag menar att man i allmänhet använder ett rakt lyft där lyftslinget helt sonika dras genom lyftöglan på kölens översida. Ett 10 m sling kommer då att få sin upphängningspunkt cirka en meter över rufftaket vilket kanske är tillräckligt för att kranens lyftkrok kan komma i vertikal linje med båtens långskeppstynggdpunkt. och då blir väl även slingens hållfasthet (dubblad) eller lyftöglans hållfasthet det som sätter gränsen.

För övrigt väger de flesta IF-båtar cirka 2.25 ton med riggen på. Och dessutom ska man aldrig gå eller stå under hängande last...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

IF1426
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18
Been liked: 3 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 » fre 23 nov 2012 22:52

Hej Maja, det finns 3 definitioner på sätt att lyfta i belastningstabellen, som då är, Raka lyft, Snarade lyft, U-lyft . U-lyftet dubblar max lasten.
Jag anser att jag lyfter med ett rakt lyft då med schackel som fästes i lyftöglan. Rundslingen har en omkrets på 6 m, längden blir då 3m+schackel, längden på linorna fram till övervantsfästena är 2,18 m/sida, vilket gör att båten lyfts helt vågrätt.
Den bild du lagt in tidigare i den här tråden är inte så olikt det jag beskriver, slingen på bilden är röd, viket den har en max last på 5 ton.

IF1426 / Andersson

Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 26 apr 2015 09:13

Re: Centrumlyft

Inlägg av Johan A, SWE2445 » mån 10 aug 2015 22:04

Jag lyfte idag. Använde 6/12m rundsling då mitt lyftschackel inte fick plats kring öglan, och jag ville inte lyfta snarat. Hade även köpt 2 stycken 2/4m sling till balansstroppar. Men både jag och kranföraren var obekväma i att belasta röstjärnen så hårt som det visade sig bli.

Vi löste det med ett sling runt förskeppet och en dubbel 8 mm fuldyneema dit. Det gick utmärkt, om än inte helt injusterat. Kan tillägga att jag säkrade huvudstroppen från sidledsrörelser och från att ligga mot ruffluckan med skotlina till rufftaksvinschar. Se bild:

Bild
Senast redigerad av 1 Johan A, SWE2445, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Centrumlyft

Inlägg av maja » mån 10 aug 2015 23:02

Det är klokt att inte belasta röstjärnen. Man kan montera ett par extra öglebultar istället.
Annars går det ju bra med en sling kring fören, som du ju gjorde....

Töm gärna ruffen helt innan lyft. Det mesta av ruffens utrymme befinner ju sig framför långskeppstyngdpunkten för tom båt. På samma sätt , allt som inte finns stuvat ovanpå kölen ligger högre än den vertikala tyngdpunkten och försämrar därmed sidostabiliteten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 26 apr 2015 09:13

Re: Centrumlyft

Inlägg av Johan A, SWE2445 » mån 23 maj 2016 23:05

När jag i höstas lyfte som på bild ovan så knorrade kranföraren om att stroppen i fören lätt skulle kunna glida av (upp över fören).

Kan någon med mer ingenjörskunskaper än jag höfta om det inte alls stämmer eller om där finns en risk att den glider upp?

Mina amatörögon ser ingen risk för det, men jag är ju just amatör!

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2123
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 1 time

Re: Centrumlyft

Inlägg av maja » tis 24 maj 2016 03:04

Jag har nog inte sett just det här sättet att lyfta innan. Men eftersom vinkeln förut mellan linan och horisontalplanet är ganska liten, blir belastningen på linan mycket stor. Så risken är snarare inte att slinget glider av utan att linan går av, även om det råkar vara 2 x 8 mm Dyneema.

För att öka vinkeln från dessa cirka 30 grader till ungefär 45 grader brukar det förliga slinget placeras runt förskeppet längre bak, ungefär i position där ruffen slutar föröver och kölen gör en dubbelkrök (går i ett "S"). Man använder ingen lina utan ett långt sling, som är så långt så att det når bak till kroken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

IF1426
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18
Been liked: 3 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 » tis 24 maj 2016 08:32

I Medvind nr 4 - 2014. finns det en bild på sidan 14, som visar ett sätt att lyfta med centrumlyft, där ett främre lyftband läggs som Marek beskriver.
IF seglare på Facebook, från den 28 juni 2014, finns ett par filmer, där man lastar IF på bil för transport till ett SM, som visar det sättet att lyfta, när man inte vill belasta övervantens röstlärn , (öglebultar). Filmerna finns att söka där.

L-Å Andersson

johnhedstrom
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 21 aug 2017 05:49

Re: Centrumlyft

Inlägg av johnhedstrom » ons 06 sep 2017 10:09

Hejsan

Jag undrar om jag har Centrumlyft på min.
Se bild

IMG_1113.JPG

Användarvisningsbild
Tiina
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 02 jun 2008 21:16

Re: Centrumlyft

Inlägg av Tiina » sön 15 okt 2017 18:27

Med centrumlyft och sling lyfter man vackert. Forumet har säkert rätta mått på slingen.
681bad1accb2ee5a3cfbbbfd59a23ed6.jpg
681bad1accb2ee5a3cfbbbfd59a23ed6.jpg (70.24 KiB) Visad 2848 gånger
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Inlägg: 1417
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 4 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: Centrumlyft

Inlägg av Johan SWE-1870 » sön 15 okt 2017 19:48

Det ser bra ut!

Det vore fint om du kunde ange mått på den använda slingen och längden på den lodräta stroppen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

IF1426
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 01 apr 2007 15:18
Been liked: 3 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 » ons 18 okt 2017 07:46

Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson

Skriv svar
cron