Svenska IF-båtförbundets forum • Centrumlyft - Sida 3
Sida 3 av 3

Re: Centrumlyft

Postat: ons 18 okt 2017 19:48
av Tiina
IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


Re: Centrumlyft

Postat: ons 18 okt 2017 20:14
av Tiina
Tiina skrev:
IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
De flesta lyfte upp båtarna innan SM seglingarna i Rastaholm enkelt med dessa sling.Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


Re: Centrumlyft

Postat: tor 19 okt 2017 21:34
av Johan SWE-1870
Här är ett annat exempel på centrumlyft:
1426 i kran.jpg
1426 i kran.jpg (74.81 KiB) Visad 2388 gånger

Re: Centrumlyft

Postat: lör 21 okt 2017 08:35
av IF1426
Den här bilden som Johan fört över, beskriver delvis det som jag tidigare skrivit om i den här tråden.
De bilder med beskrivande text, som Tiina lagt till i den här tråden är värdefulla, som då tillför ett sätt att lyfta med centrumlyft och en längre sling under båten, framför kölpartiet, enl. bilderna.
I de fall det är lämpligt att lyfta med något av de här beskrivna arrangemangen, finns det alltid möjlighet att gå in i forumet och söka efter uppgifter.

L-Å Andersson

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 12:06
av Joel235
Hej, jag har precis läste igenom tråden, och hittade en väldigt bra diskussion kring detta! Tack för alla bra information!

Något som alla har hoppat över (eller som jag har missförstått, som händer väldig mycket på svenska): hur monterar man lyftöglan i kölen? Det ser ut som detta är den allra viktigaste punkten, för om detta går sönder så ramlar ner hela båten. Jag har en IF-båt från 69, utan öga. Ritningar lite högre i tråden placerar öglan väldigt bra, men har nån skrivit om monteringen? Jag hittat inget om detta ner jag tittade i medvind 2010-4.

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 13:29
av maja
Den s.k. ingjutna "lyftöglan" är egentligen en lyftögla för endast järnballasten och monterades för att förenkla varvets hanteringen av denna. Det är bl. därför att hela båten inte balanserar i öglan.

Äldre IF-båtar fram till cirka augusti 1972 fick ingen lyftögla ingjuten i sin kölballast. Det finns några IF-båtägare som har eftermonterat en sådan, och så vitt jag kommer ihåg, finns detta dokumenterat i några gamla Medvind. Prova med att söka i "Dokument" på webbsidan, så kanske du hittar artiklarna.

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 18:24
av IF1426
I Medvind nr 4-2000 sid.18, finns den beskrivning om " Lyftögla i gammal IF-båt", skriven av R Jalakas , som Marek påminner sig om att den skall finnas, Om det finns någon mer senare omarbetad version kan jag inte svara på.

L-Å Andersson

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 18:52
av maja
Det finns även en dansk artikel skriven av Preben Lerche, DEN 69 "Admiralinden".
Jag är osäker om den publicerades i Medvind eller i det danska IF-bladet.

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 18:53
av Johan SWE-1870
Så här ser det ut när SWE 1870 sjösätts 13 april i år:
20180413r.JPG
Sjösättning 2018 av SWE 1870 med centrumlyft
20180413r.JPG (60.82 KiB) Visad 1698 gånger

Re: Centrumlyft

Postat: fre 08 jun 2018 19:36
av IF1426
Som jag ser lyfter du Johan med det wire-arrangemang som togs fram av Marieholm, vilket jag även gjorde under några år, men eftersom lyftwiren som ansluter till lyftöglan i kölsvinet är c.a 2,5 m, blir det då en spetsigare vinkel för de två stropparna till övervantsfästena, samtidigt var inte båten helt i våg, varför jag arrangerade mitt lyft med rundsling, omkr. 6m, till öglan, som då ger stropparna föröver en mer öppen vinkel och båten hålls helt vågrätt, vilket underlättar när båten placeras t.ex i en avsedd vagga, detta finns beskrivet tidigare i den här tråden.

L-Å Andersson

Re: Centrumlyft

Postat: lör 09 jun 2018 17:20
av Johan SWE-1870
Helt rätt! Det är en lyftanordning som jag tror köptes in hos Fretus Marieholm.

Det går nog att få till det lite bättre så som du beskriver. Det stämmer att båten gärna hänger lite på nosen med den, men det har inte besvärat mg så mycket.

Re: Centrumlyft

Postat: fre 24 aug 2018 13:02
av A_inden
Finns det någon som har monterat centrumlyft i efterhand?
Hur ser det ut och hur har ni gjort i så fall?

Mvh Andreas

Re: Centrumlyft

Postat: fre 24 aug 2018 20:18
av Johan SWE-1870
Tidigare i tråden finns en referens till sådan beskrivning: http://www.ifboat.se/forum/20/603?p=930 ... 6gla#p9302