Roderlås?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Roderlås?

Inlägg av ericschuldt »

Hej!

Först och främst: Trevligt att träffa så många IF-seglare vid Prydamari på båtmässan i Stockholm. Nu är man verkligen taggad inför den kommande seglingssäsongen.

Jag har ofta väldigt stora problem att lägga till i hemmahamnen på egen hand. Det blåser ofta från fel håll och är trångt mellan båtar och bojar. Men framför allt får jag inte rodret att ligga stil när jag behövs på annat håll.

Vad tycker ni är den bästa lösningen för att få till ett enkelt roderlås? Någon som har sett en repanordning som funkar på IF eller är det en "taggig kam" i metall med tillhörande beslag på rorkulten som man ska satsa på?

Tacksam för alla tips!

bästa hälsningar

Eric

IF-båt Selma, nr 2791
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Roderlås?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har sett någon som har hackbräda eller Roderlås. Det kanske fungerar. Fast jag skulle nog knappast våga använda sådant om det är väldigt trångt.

Själv kör jag utan låsning av rodret. Jag brukar ta ned förseglet utanför hamnen. Då lovar båten oftast upp av sig själv och det blir lite stökigt medan jag samlar ihop seglet som nästan ofelbart hamnar i vattnet och slår en tamp om det. Sedan seglar jag in på storsegel. I rännan in mellan bryggorna lossar jag storfallet från knapen på luckgaraget och står sedan med fallet i ena handen och rorkulten i andra. När jag tycker det är dags släpper jag bara fallet tar tag i bommen och drar ner seglet som löper lätt och fint. Oftast är det i det läget undanvind eller halvvind, men det går fint.

Nu har jag fördelen av att min hamn har fasta akterstolpar, så skulle jag miss väldigt mycket kan jag alltid ta fast i någon stolpe och rädda mig. Min ränna är så smal att en IF inte kan vända där. Kryssa är nog inte att tänka på. Är det motvind i rännan får jag antingen låta bli att segla, åka hem och hämta motorn eller förhala mig utefter stolparna. Förhalning går bara i lättare vind om jag är själv.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Roderlås?

Inlägg av IF 2719 »

Hej Erik! Vi har nästan samma seglenr, jag har 2719.
Har du boj eller bommar? Att själv lägga till vid boj är ju inte alltid busenkelt men det går lättare med tex Merxhake, så du slipper knyta förtöjningstampen. När jag seglar själv har jag alltid motor. Det gäller att gå långsamt eftersom det är svårt att bromsa farten. IF-båten går utmärkt att styra även i mkt låg fart. Om du har bommar ska inte farten vara högre än att du långsamt glider in mellan bommarna och sen är det bara att släppa rorkulten och gå fram till fören, hoppa iland och ta emot båten så den ej går emot bryggan. Om du inte hinner, så har du för hög fart. Jag har gjort en regel i gran som ligger mot stålkanten på bryggan om jag skulle ha för hög fart, men jag har klarat mig. Kolla också varifrån det blåser så du får rätt avdrift vid tilläggningen. Om det blåser akterifrån så bromsa med motorn lite före du når bommarna för fören brukar ofta dra åt något håll när man bromsar med motorn. Det är bra att styra med både motor och roder för att trixa in båten.

Jag längtar också efter att få komma ut på vattnet igen. Kommer du förresten till Sätra på onsdag 18-30-21.30? Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Roderlås?

Inlägg av ericschuldt »

Tack för goda tips!

Johan SWE-1870, låter onekligen som du fått in en bra rutin med tilläggningen, inspirerande. Själv är jag ännu inte där, går nästan alltid in med hjälp av motor, men lyckas ändå komma snett och fel. Det är en blåsig hamn när vinden kommer från väst, och trångt mellan båtar och bojar utan bommar tyvärr. Men kanske är det svårast att backa ut när jag tänker efter, det är där som rodret alltid "viker" sig och behöver surras fast på något sätt. Men jag gissar att övning ger färdighet.

Martin Rundström IF 2719, ja haha, tänkte det samma när jag såg ditt segelnummer, en IF-tvilling, eller i alla fall kusin. Merxhake, ingen dum idé alls, ska inhandlas direkt. Tack för upplysningar om farten, det kan ha varit ett problem för mig, jag är rädd att tas av vinden och går därför in med för hög fart. Har också märkt, precis som du påpekar, att båten "snedställer sig" när man bromsar för mycket med motorn. Men mitt största problem är nog ändå när jag ska backa ut och göra loss från bojen, då börjar roder och motor peka åt olika håll och allt blir trassligt. En flytlina mellan brygga och boj har jag hört om, kanske är det något att testa. Tack för inbjudan till möte i Sätra! Hade gärna kommit förbi om det inte var navigationskurs på onsdagar, är ju ny med segelbåt och ska försöka få till ett förarbevis innan säsongen dras igång. Ses ute på fjärdarna!
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Roderlås?

Inlägg av Nils D »

ericschuldt skrev: 15 mar 2018 18:40 Jag har ofta väldigt stora problem att lägga till i hemmahamnen på egen hand. Det blåser ofta från fel håll och är trångt mellan båtar och bojar. Men framför allt får jag inte rodret att ligga stil när jag behövs på annat håll.

Vad tycker ni är den bästa lösningen för att få till ett enkelt roderlås? Någon som har sett en repanordning som funkar på IF eller är det en "taggig kam" i metall med tillhörande beslag på rorkulten som man ska satsa på?
Själv har jag ett roderlås från Aronowitsch & Lyth. Finns i många båttillbehörsaffärer, och på nätet som t.ex. här
http://www.marinaman.se/roderlas-tiller-lock

Fungerar mycket bra, och har många fördelar. Det är lätt att låsa fast rodret när man behöver, och lika lätt att lossa låsningen när man vill ta över själv. Stör inte det minsta när man inte använder det, men finns ständigt tillgängligt när man behöver det. Använder det också i hamn för att hindra rodret från att pendla fritt, för att spara på roderfästen och O-ringar.

Det är dock mycket viktigt att man monterar exakt enligt anvisningarna. På min nuvarande båt fanns ett felmonterat sådant, som fungerade mycket dåligt. Men efter att justerat fästena enligt instruktionerna fungerar det perfekt. Använder det dels för att låsa rodret när det behövs när man går ut eller lägger till, men i mitt fall också när jag vår och höst måste flytta båten, oftast för motor, genom hela Bråviken mellan Norrköping och Arkösund. Det blir många timmars motorgång, och då går båten utan problem spikrakt timme efter timme om jag så önskar. Så det gäller att se till att stanna ombord :-)

En annan kommentar. Det verkar som du backar ut för motor till bojen. Gör absolut inte det! Dra dig långsamt ut genom att ta hem på bojlinan. För egen del drar jag ut båten förbi bojen; när jag seglar själv lossar jag Merx-haken från främre delen av sitt brunnen. Har jag med mig en gast låter jag ofta denne dra ut båten ännu längre. I rätt vindar ända fram till fören, där man ofta efter att ha gett fören en puff i rätt riktning, slipper backa utan kan börja köra framåt direkt. Eller rent av börja segla, men det är förstås lite överkurs om man är nybörjare. Nämner det mer för att understryka vad någon annan redan sagt; en IF ligger tämligen stilla, så man kan ta det mycket lugnt både när man går ut och lägger till.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Roderlås?

Inlägg av ericschuldt »

Nils D, tack för input! Jag har nu beställt ett roderlås från Aronowitsch & Lyth. Det var faktiskt exakt en sådan typ av lösning som jag hade i bakhuvudet. Tror låset kommer göra att jag känner mig tryggare ensam i hamnen, och om man sen kan få lite hjälp av anordningen även på längre seglatser så är det ju bara en bonus. Tack även för kommentarer kring att backa ut från bryggan, försöker dra mig ut men har verkligen gjort misstaget att koppla loss båten i aktern, självklart borde man stå i fören så att båten kommer så långt ut som möjligt. Inser nu att jag slipper backen helt då, vilket tidigare varit mitt största problem, motorn och rodret har liksom inte riktigt dragit jämt när man backar...
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Roderlås?

Inlägg av Nils D »

ericschuldt skrev: 16 mar 2018 17:25 Tack även för kommentarer kring att backa ut från bryggan, försöker dra mig ut men har verkligen gjort misstaget att koppla loss båten i aktern, självklart borde man stå i fören så att båten kommer så långt ut som möjligt. Inser nu att jag slipper backen helt då, vilket tidigare varit mitt största problem, motorn och rodret har liksom inte riktigt dragit jämt när man backar...
Om du är ensam och lite ovan tror jag inte du så lätt kan dra ut båten så långt att du har bojen i fören. Men bara att komma ut en bit förbi bojen och kanske kunna börja giren för att få båten i position för att köra ut, kommer nog att göra avseglingen från din bryggplats betydligt enklare.

Om du backar med motor, liksom när du drar ut båten till bojen, eller till ankaret om du ligger i en naturhamn, är det viktigt att rodret är låst, för annars ställer det sig lätt på tvären, och jag misstänker att du redan lärt dig vilket trassel det blir då. Det enklaste är att sätta rodret i neutralläge och bara styra med motorn när man backar ut. Men ibland vill man göra riktigt tvära girar, oavsett om man backar eller kör framåt. Genom att då styra åt samma håll med både motor och roder kan du i låg fart göra mycket tvära girar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Roderlås?

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag läser det här förstår jag att jag kan vara lycklig som har båten i en hamn med akterstolpar. :lol:

Faktum är att de flesta gånger jag har misslyckats med hamnmanövrer har varit vid y-bom eller boj eller när har jag kört motor. Det har lett till tillknycklat nosbeslag, trasig stävskena, sned pulpit, söndervridet motorbeslag samt diverse gelcoatskador på skrov och relingskant. Ja, även den del skador på skepparens självförtroende, förstås.

Det värsta jag vet är hamnar med en sån där akterförtöjning där du först ska in till kajen med fören för att få tag i en bevuxen lina som hänger ned i vattnet vilken leder till en akterförtöjning nere på hamnbotten. Då finns absolut ingenting att ta tag i för att bromsa. Först när du har halat upp hela den slippriga linan och smutsat ner hela båten och dig själv har du fått något som liknar fäste i aktern. :twisted:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Roderlås?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker mig också ha märkt att när jag backar ut mellan stolparna utan motor och vill att båten ska gira styrbord genom att lägga rodret för det, så girar den ofelbart babord. Vill jag att den ska gira babord så girar den naturligtvis styrbord.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Roderlås?

Inlägg av ericschuldt »

Ja, det är onekligen svårt att backa med IF-båten (gäller väl alla segelbåtar vad jag har förstått?), men i vår hoppas jag nu få hjälp av roderlåset. Har redan lyckats ha sönder en propeller när den gått in i bojkättingen. Ingen rolig start på seglatsen. Låst roder + att jag försöker dra mig så långt ut som det är möjligt kommer förhoppningsvis minska strulet i hamnen framöver. En vacker dag lyckas jag kanske kombinera roder och motor och får till en riktigt tvär gir, precis som du rekommenderar, Nils D!
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Roderlås?

Inlägg av Nils D »

Johan SWE-1870 skrev: 16 mar 2018 21:06 Jag tycker mig också ha märkt att när jag backar ut mellan stolparna utan motor och vill att båten ska gira styrbord genom att lägga rodret för det, så girar den ofelbart babord. Vill jag att den ska gira babord så girar den naturligtvis styrbord.
Intressant observation. Detta har jag inte märkt av själv. Däremot insåg jag efter en tid som IF-ägare att den har en annan egenhet som jag inte känner igen från andra båtar i samma storleksklass som jag också seglat (Express, H-båt, 806, Misil II, med flera), nämligen att den om man har vinden tvärs, dvs in från sidan, så trycker vinden ner fören i lä, och den effekten verkar bli större i låga farter, vilket i mitt fall framförallt gäller när jag backar ut från mina förtöjningar i hemmahamnen. Till en början var jag rätt sur på mig själv för att jag inte fick båten att gå som jag ville. Det hade aldrig varit något stort problem förr. Men sedan insåg jag att det antagligen beror på undervattenskroppens utformning. En IF har ju lång köl, men den är kraftigt underskuren i fören, vilket i sin tur innebär att när vinden trycker mot skrovet så finns det ingen köl som bromsar avdriften i fören, medan resten av båten knappt rör sig i sidled. De andra båtar jag seglat har haft kölen mer centrerad kring båtens rörelsecentrum, vilket jag antar gör att jag inte upplevt samma sak med dem.

Den enda lösning jag kommit på är att hålla högre fart, men med tanke på hur litet avståndet är till bryggan mitt emot, avstår jag från det. Och accepterar att jag ibland inte lyckas vända upp båten åt det håll jag önskar med fören i färdriktningen ut från hamnen, utan får backa en bit till dess jag har mer manöverutrymme. När jag nu kan "skylla" min okonventionella manöver på båtens konstruktion känner jag att mitt självförtroende återkommit ... i alla fall till dess någon på forumet kan hitta någon svaghet i resonemanget ovan :)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Roderlås?

Inlägg av Nils D »

ericschuldt skrev: 20 mar 2018 10:59 Ja, det är onekligen svårt att backa med IF-båten (gäller väl alla segelbåtar vad jag har förstått?)
Nja, det finns båtar som är hopplösa att få att gå dit man vill när man backar (Vega och Mariehom 32 är två exempel) medan andra, framförallt med ett delat lateralplan och relativt kort köl, är ganska lätta att få dit man vill. IF ligger i mina ögon någonstans mitt i det intervallet. Dessutom är det alltid lättare att manövrera en båt med utombordsmotor än en med inombordsmotor i låg fart.

Ett vanligt nybörjarfel, vilket jag förstås inte vet om du gjort, men eftersom det är så vanligt tar jag mig friheten att nämna det här, är att inte inse att det går inte att styra med rodret om det inte strömmar vatten över det. Dessutom måste strömningen vara laminär, det vill säga det får inte bli virvlar på baksidan. För i så fall greppar inte rodret i vattenet, utan båten går rakt fram istället. Risken för detta är större i låga farter. Jag har sett mer än en nybörjare som lägger om rodret alldeles för mycket i låg fart. De märker att båten inte svänger, och försöker då vrida rodret ännu mer. Vilket bara gör ont värre!

Ett annat nybörjarfel (som också rätt erfarna seglare kan göra i trånga och stressade situationer; tro mig, jag vet :) är att inte märka att roder och motor styr i olika riktningar. Då kan båten med kraft röra sig i en helt annan riktning än man avsett.

Men om du inte vrider på rodret mer än att det fortfarande tar, och om du dessutom styr med motorn i samma riktning, så kommer du inte att ha några problem när du backar. Fenomenet jag nämnde i mitt svar till Johan ovan är ganska ovanligt, och dessutom tror jag att nu när jag förstår mer varför min båt gör som den gör, vet jag också hur jag skall få den att göra som jag vill.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Roderlås?

Inlägg av johan swe-1870 »

Mitt problem med att båten svänger åt oönskat håll har minskat med en ny metod. Genom att helt enkelt förhala mig ut och inte tänka åt vilket håll jag vill komma, verkar det gå bättre. Teorin är att båten verkar kunna läsa mina tankar och helt enkelt bara kivar med mig innan den fått seglen satta. Därför går det bättre om jag inte planerar alls, utan istället löser ett eventuellt problem senare.

För att det ska fungera får du alltså inte lov att tänka på vilket håll du vill. :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Roderlås?

Inlägg av maja »

Det är helt i enlighet med de fysikaliska lagarna att rodret vill svänga år något håll när man backar. Det blir så när jämviktsläget är labilt. P.s.s. är det ett stabilt jämviktsläge med rodret i neutralläge när båten rör sig framåt. Då får man ju det omvända, dvs. tryck på rodret när man rör rorkulten åt något håll.

Jag brukar hålla rorkulten i skrevet när jag förhalar bakåt och när jag backar med motor styr jag med både rorkult och motor. När jag backar utan motor styr jag med rorkulten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Roderlås?

Inlägg av IF1426 »

I den här tråden beskrivs roder och rorkult som svänger och lägger sig tvärs när de inte är uppstyrda, för hand eller med någon typ av roderlås. Min erfarenhet är att när båten ligger helt still, svänger roderbladet okontrollerat åt någon sida. När nu roderstäven är inåtvinklad c:a 45gr och rodret är ledat på 3 ställen, borde rodret som har en viss tyngd inta ett centrerat läge, enl. naturlagarna, (när båten står på land intar rodret alltid ett centrerat läge). Eftersom rodret är fyllt med en skummad massa gör det därmed att rodret har en inbyggd flytkraft som gör att roderbladet eftersträvar att lyfta och vrida tvärs åt endera sidan. I olika situationer kan det vara bra att hålla rodret centrerat båtens längdaxel. Sannolikt inget nytt för de flesta, men kan vara bra att känna till för nya IF seglare. De tidigaste IF båtarna har vad jag erfarit ett roder som inte är fyllt med någon massa, som då kan vattenfyllas, och då inte har samma tendens att svänga lika lätt. Kan vara intressant om det är någon som samma erfarenheter.
I tråden, Backa med IF-båt! ,finns det ytterligare synpunkter på att föra båten akterut.

L-Å Andersson
Skriv svar