Sida 2 av 2

Re: Roderlås?

Postat: lör 07 apr 2018 21:14
av maja
När IF-båten står på land, är rodret alltid stabilt i 0-läget. Det beror på att det är upphängt längs sin framkant och att det lutar (45 grader)negativt.

Naturligtvis kan det finnas undantag, men jag har då aldrig träffat på en IF-båt med ett roder som är instabilt i viloläge när båten ligger i vattnet. För att så ska ske måste rodret deplacera mer än sin egen vikt. Uppskattningsvis kan man räkna ut den i vattnet nersänkta volymen till 1.2 x 1.4 x 0.2 x 0.02 =(cirka) 0.007 kubikmeter = 7 kubikdecimeter = 7 kilopond. Men ett roder väger mer än 3 gånger så mycket ..

När båten rör sig framåt, gör dynamiken att det håller sig rakt. Den stabiliserande kraften ökar med kvadraten på hastigheten. På samma sätt kommer rodret att gå från ett stabilt till ett instabilt läge när man man backar och farten överstiger ett visst värde.

När man backar får man alltså låsa rodret i neutralläge eller styra med rorkulten åt det håll man vill komma.

Re: Roderlås?

Postat: lör 07 apr 2018 21:35
av Johan SWE-1870
Om jag inte surrar min rorkult förtöjd i hamn svänger alltid mitt roder åt ena eller andra hållet tills rorkulten tar i någonstans. Det verkar vara så i alla hamnar jag har besökt, så jag tror inte det beror på att det ständigt är ström akterifrån.

Beror det på att min rorkult är så tung att dess kraft överstiger roderbladets kraft?

Re: Roderlås?

Postat: sön 08 apr 2018 07:46
av IF1426
Intressant när nu Johan visar på samma fenomen. Är det rorkultens tyngd som gör att rodret är instabilt eller är det min teori som Marek matematiskt har sågat. När jag lagt till vid min båtplats och båten är helt still händer det att jag ställer rorkulten rakt upp för att den inte skall hugga mot något. I detta läge har rorkulten inte samma påverkan på rodret som även då vrider sig tvärs åt SB eller BB. Vad är rätt eller fel ?

L-Å Andersson

Re: Roderlås?

Postat: sön 08 apr 2018 08:08
av maja
När jag skrivit mitt inlägg och sovit på saken kom jag att tänka på att rorkulten visst skulle kunna vrida rodret åt något håll, eftersom dess tyngdpunkt ju ligger en bra bit framför upphängningsaxeln, framför allt när den sitter i position vinkelrätt mot axeln (vinklad cirka 45 grader uppåt). Med kombinationen lätt och brett roderblad och kraftig och tung rorkult, skulle det mycket väl vara så, att bladet deplacerade tillräckligt mycket för att få balansen att bli mycket neutral eller omvänd.

Men när min båt står på land, krävs det ett betydande vridmoment för att få roderbladet att svänga ut åt något håll. Även när det blåser storm från sidan, blir det ett ytterst litet utslag. Även med rorkulten påmonterad och riktad föröver, håller det sig i mitten utan att svänga ut.

Man kan kanske mäta litet med t.ex. en bagagevåg för att de hur mycket vridande moment det krävs i olika lägen, både på land och i vattnet... Jag har en reservrorkult som är väldigt smal och lätt. Man skulle ju kunna mäta upp en möjlig skillnad i vridande moment med de olika rorkultarna monterade...

Re: Roderlås?

Postat: sön 08 apr 2018 16:39
av Johan SWE-1870
En annan test kunde ju vara att demontera rorkulten och se om rodret då vrider sig mindre eller mer när båten är i sjön. :idea:

Re: Roderlås?

Postat: mån 09 apr 2018 20:59
av IF1426
Får återkomma när båten är sjösatt.

L-Å Andersson

Re: Roderlås?

Postat: ons 16 maj 2018 08:07
av IF1426
Nu är båten sjösatt och då utför jag två test; som Johan skriver, utan rorkult, då visar det sig att rodret intar ett centrerat läge och går inte att hålla kvar i ett läge tvärs. När jag då monterar rorkulten vrider roderbladet och rorkulten till ett tvärsläge ( kan visa det med bild ).
Det kan inte vara att enbart rorkulten som påverkar roderbladet utan roderbladets deplacement tillsammans med rorkulten, vilket då gör rodret mer instabilt. Kan vara något att fundera på.

L-Å Andersson

Re: Roderlås?

Postat: ons 16 maj 2018 11:02
av maja
På land har min roder inklusive rorkult ett rätande vridmoment på ungefär 1 kpm vid cirka 45 graders utslag.
I vattnet försvinner vridmomentet nästan helt, bara en aning rätande moment finns kvar.

Förklaringen är att roderbladets deplacement ungefärligen balanserar rodret vikt.

Rorkulten hjälper till att göra rodret instabilt, därför att den rör sig något neråt när man vrider rodret.

Jag har ett förhållandevis tunt roderblad. Deplacementet blir därmed förhållandevis litet. På båtar med tjocka roder, kan roderdeplacementet mycket väl bli större än rodrets vikt, inte minst om röderplåtarna inte blivit förlängda.