Storskotskena system for if

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

ospall
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jul 2018 17:53

Storskotskena system for if

Inlägg av ospall »

Hej! Tyvärr jag har misslyckade en sak från original storskotskena systemet. Kan någon rekommendera en varumärke och modell som fungerar bäst med if båt?

Tack!

Oliver
Erland
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 dec 2016 21:59
Has thanked: 2 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Erland »

Hej Oliver

På "Friheden" har jeg en x-skinne og tilhørende skinnevogn i dette system https://www.svb.de/de/pfeiffer-marine-x-schienen.html . Det virker ganske fortrinligt.
Størrelse 2 passer til en IF.

Med venlig hilsen Erland
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Nils D »

Du skriver i den andra tråden om samma ämne att
ospall skrev: 04 apr 2019 22:36 Jag söker någon ting en lite mer moderna om jag vill byta ut hela systemet.
Om du vill satsa på något riktigt modernt rekommenderar jag Harkens lovartsskotningssystem.
https://www.harken.se/article.aspx?id=10276
https://www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=1558

Den stora fördelen är att råttan till travaren i lä aldrig ligger fast, så man kan med en hand lätt justera travarens position. När man slår till den andra bogen behöver man inte göra någonting. Helt magiskt låses travaren i lovart och görs loss i lä utan att man behöver göra någonting.

Jag har själv ett sådant. För en IF räcker det med den minsta modellen. Men inte heller den är direkt gratis tyvärr.

Om du har en skotbalk i original så rekommenderar jag dig starkt att skruva loss den och kontrollera den i samband med att du byter det andra. När jag gjorde jobbet med mitt storskotsystem visade det sig att skotbalken var genomrutten på ena sidan! Finns beskrivet med bilder i Medvind nr 2 2016 på sid
http://ifboat.se/medvind?view=simplefilemanager&id=2
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har också Harken-skena och travare och är nöjd med det. Dock har jag valt en traditionell, alltså utan lovartskotningssystem, för att jag var lite snål. Det fungerar betydligt bättre än original X-skena och travare ed bakelithjul.

Men ibland upplever jag att kullagerbanan går lite trögt. Den är en aning känslig för salt och stoft. Man behöver då skölja rent travaren underifrån med vatten, vilket kan vara svårt att göra om man inte drar ombord en vattenslang med munstycke.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ospall
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jul 2018 17:53

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av ospall »

Tack! Jag ska köpa från Harken!
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av akumali2 »

Hej, undrar ang höjd på storskotskenan, har ingen erfarenhet från IF tidigare, det finns en låg och en hög, den höga är 25mm den låga vet jag inte riktigt men runt 20mm kan tänkas...båda är iallafall 22mm breda. Vilken rekommenderas? Har ny skotbalk med orginal? mått som angivits på annan tråd här i forumet.
//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av maja »

Storskotskenan och skotvagnen ska passa med varandra.

Om du bara ska byta skena av någon anledning, ska du alltså byta till en skena som passar till travaren (dvs. de ska tillhöra samma "system"). Men du kan ju även välja att byta även travaren när du ändå håller på, särskilt som om travaren skulle vara gammal och sliten. Då kan du välja vilket system du vill.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av akumali2 »

Hej! Jag ska köpa både skena och travare, skotbalkens höjd går över bänken knappt halv cm och funderade på om det är ngn fördel att travaren kommer upp mera från bänken när den är i läge på ytterändarna av skenan så att den inte ev skulle fastna/klämmas fast på ngn tamp eller så?
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av maja »

Jag tror inte att det finns någon större risk att vagnen skulle fastna av den anledningen, och 5 mm skillnad på höjden är ju ingen större skillnad. Så låt andra aspekter bestämma vad du väljer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Martin_w85 »

Vilken skena och travare tycker ni är lämplig till en IF-båt om man vill byta?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Nils D »

Martin_w85 skrev: 02 maj 2020 20:48 Vilken skena och travare tycker ni är lämplig till en IF-båt om man vill byta?
Om du tittar i tidigare inlägg i tråden ser du vad jag och Johan Winberg rekommenderar. Vi har båda Harken, som vi båda är nöjda med, men min är mer avancerad. Som med allting annat är det ju också en kostnadsfråga vad man väljer.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Martin_w85 »

Jag utryckte mig nog tyvärr lite oklart. Har precis skaffat båten och är ute efter lite mer detaljerad information. Jag har tänkt köpa harken 22mm skena och montera men undrar vilken specifik Harken travare jag ska använda. Det verkar finnas flera olika modeller i deras sortiment. Jag vill ha en enkel modell som jag flyttar ”förhand” på skenan. Skulle travaren på den bifogade bilden fungera?
Bilagor
F49C8440-EF1B-461A-852C-322CCE2C7F5C.jpeg
F49C8440-EF1B-461A-852C-322CCE2C7F5C.jpeg (49.04 KiB) Visad 18008 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av maja »

Det är en försegeltravare till motsvarande 22 mm bred skena, allt gjort för ett ganska litet försegel. Det kanske inte är säkert att varken travare eller skena håller för de stora vertikala krafter som de utsätts för av storskotstaljan.

Jag rekommenderar att du monterar sådana grejor som är konstruerade för sitt ändamål. Kullagrat är inte nödvändigt. Jag själv har travare med delrinhjul.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Andreas89 »

Jag har börjat fatta tycke för att justera travaren hellre än att släppa på skotet i vindbyarna och funderar därför på att uppdatera grejerna till nästa år.

Jag fick en fin skena och travare från Harken med båten så de skulle kännas synd att byta, men utväxlingen på 2:1 tycker jag medför en onödig skaderisk. Jag har inte upplevt att jag inte orkar vagna upp men jag noterar risken att slå i handen eller bränna sig när tampen slås ur råttan i frisk vind.

3M2D8320.JPG
3M2D8320.JPG (64.67 KiB) Visad 11677 gånger

En potentiell lösning som jag inte behöver sälja ena njuren för vore ifall man bara kan byta kindblocken på travaren till spärrblock, exempelvis Harken 40C (brottslast 454kg). Ser ni några problem med att använda spärrblock till denna applikation? Spärrfunktionen kan slås av i lätt vind.

Skruvhålen i spärrblocket passar inte travaren men en smed kan nog ordna en rostfri fästskiva på vilken man också kan montera ett hundsvott och få 3:1 utväxling.

Jag tar gärna emot era tankar och idéer.

3M2D8318.JPG
3M2D8318.JPG (76.04 KiB) Visad 11677 gånger
product_77633de0-340b-4094-bcb0-655a7934721d.jpg
product_77633de0-340b-4094-bcb0-655a7934721d.jpg (33.18 KiB) Visad 11677 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett sätt att förbättra det är att lägga till ett hjul i ändbeslaget på skenan. Då får man en ggr utväxling till. Jag hittade ett gammalt hjul som passade där.

Min travarlina börjar på travaren, går runt hjul 1 i ändbeslaget, tillbaka till hjul på travaren och till sist genom hjul 2 i ändbeslaget. Den ökade utväxlingen 3:1 hjälper i varje fall lite.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar